Bett skadar hästen?
Skulle gärna vilja höra allas åsikter om denna "revolution" som varit 2014, då de flesta säger att bett skadar hästen. Vad tycker ni om bett, vad tycker ni om detta nya "tankesätt" och varför/varför inte använder ni det?
Har man rätt bett och inte drar onödigt i munnen borde de inte skada hästen. Hade inte jag haft bett på min ponny hade jag inte kommit någon stans alls, han är envis och testar en hela tiden, så behöver det för att överta kontrollen på han.
Lev livet i ett rosa glittrande unicorn moln
Jag tycker man ska tänka på vad man stoppar in i munnen på hästen och aldrig ha skarpare bett än nödvändigt och lyssna på vad hästen säger, jag rider tex inte med rakt bett för min häst visar tydligt att hon inte gillar det, rider henne bettlöst ibland men det trivs hon inte heller med utan då är hon nervös hela turen. Dessutom tror jag att den allmänna kunskapen om hur långt bettet ska vara / hur högt det ska sitta är på tok för dålig.
Håller med #2, många har inte en aning om hur bettet ska anpassas efter hästen. Har sett alltför många hästar med bett som sticker ut 1,5-2,5 centimeter på var sida.. Vi prövar oss fram med betten på våra hästar, många av dem trivs på rakt medan andra föredrar tredelade. Har dock märkt att de flesta jag kör och rider funkar bättre på rakt, medan mamma har tredelat på de flesta av hennes hästar. Bettvalet har nog en hel del att göra med hur bettet används också. Har ridit med sidepull och i repgrimma några gånger, funkar bra på vissa och sämre på andra. Alla hästar är olika!
#3 Glöm inte det gamla med 2 rynkor i mungipan som folk fortfarande tror stämmer..
#4 Ja det också.. Funkar visserligen på en del hästar, men alla hästar ser inte exakt likadana ut runt mule och i munnen, det är ju bara att inse! Såg en häst med för långt, tvådelat bett som satt för hårt upphängt.. resultatet var att bettet vek sig i munnen och slog upp i gommen. Hästen fick dock byta bett och tränset anpassades bättre, så det löste sig som tur var. Okunskap kan vara riktigt hemskt!

Ett bett är aldrig skarpare än den hand som håller i det. Jag märker inte att "de flesta" säger att bett är skadligt. Det är några få som hävdar det som inte verkar ha de rätta kunskaperna för att bedöma det när man hör deras argument. Fel bett i fel hand ger givetvis skador. Samtidigt finns det många gamla hästar som ridits på bett i hela sitt liv och som inte har några skador alls.
Jag har en gammal häst som alltid rids på tredelat bett för det är vad hon trivs bäst med. Sen har jag två unghästar som under perioder ridits/körts med kapson och i perioder med bett. Den ena verkar föredra tredelat och den andra rakt.
#4 skulle säga att jag ser fler som har bettet för långt ner så att det slår på hästens tänder och irriterar, än de som har det för långt upp.
jag tycker som redan skrivet.. att man ska lyssna på hästens signaler när de gäller bett.. å absolut INTE ha för långt bett.. hästen väljer vad hsten trivs med.. min gillar tredelade… så de är oftast de ag rider på skiftar med rak å bettlöst.. han älskar sitt tredelade bacuher så ska vi verkligen jobba så blir de på de bettet=)
på min häst är de dock 2 rynkor som gäller då hans mungipor är så långt ner eller hur man ska säga..-:-P ska man ha lösare så slår de i längre ner.. jag är väldigt nojjig med hur bettet sitter så är inne å känner typ hela tiden:P
Jag tänker inte säga att bett är helt fel, det kan säkert vara individuellt för hästen. Men däremot så kan jag inte se någon som helst anledning till att använda ett bett., ofta tycker jag (och hästen) att ju mindre "tjafs" en har på hästen desto bättre :) Kommunikationen är absolut det viktigaste verktyg vi har att jobba tillsammans med hästen, fungerar den så behöver en egentligen varken sadel eller träns. Jag själv använder gärna så lite huvudlag som möjligt oavsett om jag rider ut, rider AR, eller hoppar, nog för att det egentligen inte hör till. Nu vet jag att det finns lite tråkiga regler om en ska tävla, men i storhästhoppningen iallafall vet jag att man kan rida bettlöst. Dressyren är tristare, inte ens hackamore är väl tillåtet? Är man inte på tävling så ser jag iallafall absolut ingen anledning till att använde ett bett på sin häst!
TS, bara så du vet, det finns MASSOR med trådar ang. detta, om du vill veta mer.
Själv kör och rider jag alltid bettlöst😃
Jag börjar alltid rid/körtur med att sänka sidostycket så hästen själv får plocka upp bettet och lägga det, där just den hästen tycker det är mest bekvämt. Sen är det bara att anpassa sidostycket efter det läget.
Finns bett som är totalt olämpliga, men många bett är bra och jag ser ingen nackdel med att använda det.
Själv varierar jag ofta bett. Både raka och tredelade bett. Ibland hack eller annat bettlöst alternativ.
Har det varit specifik revolution just 2014? Det vore ju fantastiskt ;-) Jag varierar styre efter behov. Skall hästen ridas kravlöst ut o bara "leka" så blir det bettlöst, skall vi träna dressyr blir det bett inpassade i rätt storlek och av modell som passar den specifika hästen. Jag har väldigt svårt att få till arbete i en god form utan bett. Alla hästarna "lägger sig på" när de går bettlöst o jag försöker samla. Så bettlöst för mig innebär att jag rider som i western, lång tygel, neckreining och alltid mycket med sitsen. Rider även in mina unghästar bettlöst, går kanonbra! Skolar in bettet senare i utbildningen.
Skadliga vet jag inte… Det beror ju på vem som använder dem. Men ganska onödiga tycker jag.
Jag har nästan aldrig använt bett (min pappa var väldigt noga med att jag skulle kunna rida ordentligt innan jag fick lov att använda det…) och tycker att det är krångligt hur de ska sitta och hur stora de ska vara för att passa hästen. Jag brukar alltid börja med bettlöst på unghästarna just för att de har så mycket annat att tänka på när de ska börja med så mycket nytt, och bettet är ju egentligen inte nödvändigt. Sen kanske jag lär dem ha ett bett i munnen, det beror ju på om de ska säljas eller inte. Men de flesta som jag sålt har bara fått lära sig ha bett och sen har jag tränat utan iallafall och det har funkat fint även om den nya ägaren haft bett när hen tränat eller tävlat.
Skulle aldrig få för mig att se ner på någon som har bett. Jag kritiserar möjligen sättet det används på, men är det inte min häst så bryr jag mig inte så mycket.
#6 Formulerade mig lite fel med "jättemånga".
#9 Det är inget jag undrar över speciellt, utan bara allas åsikter. :)
#11 Revolution och revolution, men det har varit väldigt, väldigt mycket snack om detta bland unga åldrar, speciellt de/vi som läser bloggar.
Ett välanpassat bett med en mjuk hand skadar inte. Men som sagt, jag skulle aldrig sätta på ett skarpt bett om det inte är så att det bara ligger bättre i munnen på hästen (alltså, ett pessoa kommer inte ligga bättre än ett vanligt tredelat. Det säger ju sig själv). Och ligger, inte när jag sitter och drar i hästen. För många har dock en hård hand och förstår inte att man kan rida utan att ha konstant tryck i bettet. Jag föredrar dock bettlöst, förstår inte meningen med ett bett om det går lika bra utan (förutom till tävling).
Men för att svara rubriken; Japp, skulle jag sätta ett bett i min hästs mun skulle det göra stor skada. Han har nämligen vargtänderna kvar och jag tvivlar på att det är skönt att ha ett bett som trycker där. 😉
Mitt livsmotto när det gäller bett eller bettlöst är: Om något inte funkar med ridningen när du rider bettlöst beror det inte på utrustningen, det beror på din relation till din häst. Jag rider alltid min häst bettlöst och vi har en del problem vi jobbar på, men jag skulle aldrig komma på tanken att använda bett för att lösa problemet. Jag försöker dock inte övertala de som rider med bett att rida bettlöst, det är ett val man måste göra själv.