stannar konstant mitt i traven
Jag har sen en månad tillbaka ridit en treårig islandshäst som gör allt för att slippa anstränga sig. Till en början backade han så fort man la till lite skänkel (från halt), denna ovana har han nu slutat med, nu har han i stället börjat att stanna så fort det inte passar honom, vilket oftast blir när jag kramar om lite extra för att komma fram i trav eller någon gång mitt i ett steg under traven. När han väl har stannat så spelar det inte så stor roll vad jag gör utan han ger sig efter en längre tid. Om jag sedan tar till med spöet så blir han sur och trampar ner i marken.
Ytterligare en ovana är att han vissa gånger, när man väl fått fram honom i trav kastar sig åt sidan.
Varje tillfälle blir en kamp och jag vill bara få koll på grunderna så att jag kan jobba vidare
Vad jag göra eller testa i dessa situationer?
Se till att han utreds grundligt med avseende på smärta och se till att all utrustning kollas ordentligt, så att den passar. Om smärta kan uteslutas, så börja att arbeta från marken med lösarbete/tömlongering/tömkörning, för att hjälpa honom att återfå framåtbjudningen utan att det blir kamp med ryttaren. Ta hjälp av en tränare, som kan se om du med ditt kroppsspråk ger fel signaler.
Men som sagt, låt först en duktig veterinär utesluta smärta (även i munnen) och en duktig utrustningsprovare utesluta felaktig utrustning.
Se har ju vissa hästar lite dålig kondis, och kan tycka att det är lite jobbigt😴
Börja inte sparka/slå med spö/ rycka i munnen, då får du istället en skänkeldöd häst!