Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutbildningträning
Läst 2158 ggr
vildaaa123
2

Värma upp hästen

Hur länge skrittar ni fram? Och för vilken sorts träning för hästen? Hur länge skrittar ni av hästen? Hur länge rider ni dom "ordentligt"? Hur länge borstar ni? (räkna med sadla, tränsa osv, allt man gör innan ridtur). :) Hur lång tid lägger ni på hästarna en vanlig dag, och en dag där ni har brottom?

PogoPedagog
0

Jag skrittar bara minmalt eller inget, föredrar att trava fram och ev galoppera för att hitta framåtandan. Hästarna går på lösdrift så de är redan skrittade mer eller mindre. Gör ungefär samma oavsett om det är uteritt, dressyr eller hoppning på schemat.

Skritta av blir det inte heller mkt av, jag joggar hästen en stund i lång form och skrittar en kort bit på lång tygel som stretching, samma här de går ju ändå i hage och är inte stillastående länge.

Mina dressyrpass blir det oftast bara ca 15-20 min "riktigt" arbete. Jag tycker det är bäst att jobba kort och intensivt så inte hästen hinner tröttna. När jag rider ut är vi ute allt från 40 min till två timmar.

Tyvärr har jag småbarn och måste alltid ha barnvakt för att kunna rida så borstning och allt utanför ridningen blir minsta möjliga, tar väl 10 min för mig att borsta, kratsa o göra i ordning. Har jag mer tid någon enstaka gång blir det det dubbla ungefär. Jag borstar aldrig hästen efteråt efetrsom jag inet ser någon poäng med det.

En bråttom-dag får ridning+ iordningställande ta max 1 h, en vanlig dag ca 2-2,5 h.

vildaaa123
0

Tack så mycket för svaret. :) Har hört så mycket olika om hur länge man ska skritta av och fram. Vissa säger 20 min fram, 20 min av. Vissa säger 5-10 min på varje. Fick även idag höra att man ska borsta länge, det ska ta minst 20 min att göra iordning hästen, själv tycker jag deg beror på hur smutsig den är?

JoannaLi
0

Jag skrittar alltid minst 5 minuter, gärna uppöver 10, om jag ska rida, både fram- och avskrittning, i och med att han är en äldre herre som har en del spänningar och stelheter som bäst och med minst smärta arbetas ut i en elastisk och aktiv skritt. 
(Det trots att han står i hage både när jag tar in och ut.)

Det gör jag alltid, när jag ska rida, skrittningen ändras aldrig. (Förutom om vi varit ute på lååång tur, och han är ordentligt svettig, under vintern. Då skrittar vi gärna uppöver 15, för att så mycket svett som möjligt ska hinna dunsta bort innan han ska ut i hagen.)

Rider ordentligt… Rider vi ut så rider vi "ordentligt" mellan 20 och 90 minuter, oftast inte mer än det. Dressyr blir oftast inte mer än 20-40 minuter. 

Borsta går ganska fort. Ska vi slå till på 5-10 minuter, om ingen extrautrustning ska på, såsom reflexer, ländtäcke, extra huvudlag… Isåfall kan vi nog slå på en 10 minuter på originaltiden, eftersom att jag inte har samma rutin vid påklädning av dem. 

En vanlig dag, lägger jag uppöver 3 timmar, då med ridning. 

En dag när jag har bråttom - på vintern räknar jag, när jag ska mocka, göra i ordning foder etc. - så brukar jag räkna 1,5 h eventuellt 2 om något skulle gå fel. 

(På sommarn, när han står ute 24h/dygn, och därmed inget ska mockas, inga höpåsar ska fyllas, inget ska sopas etc. Så blev tiderna 1,5h för en vanlig dag, och 20 min för en dag när jag hade bråttom - om ens det.)

JustMySelf
0

Oj, vad snabba ni är! Jag lägger ungefär 25-30 min på att göra i ordning min. Plocka fram saker, borsta, kratsa hovar, reda ut man och svans (inte riktigt varje dag), sätta på benskydd och boots på alla fyra ben, sadla, tränas och få på mig själv hjälm och stövlar. Tar ungefär 3 - 3 1/2 timmar för mig i stallet, med att mocka och byta vatten, fixa hästen, rida, packa höpåsar och hinkar.

JoannaLi
0

#3 Tja… Jag tar in, borstar, går snabbt igenom man, svans och hovar, tar på sadel, träns och hjälm till mig. Vi har lite rutin på det hela, dessutom ^^

Skulle jag ha benskydd och boots, skulle jag också ta en del tid på mig. Bara reflexer tar ju som sagt drygt 10 min, vanligtvis :D

MoonysElin
0

Ska jag rida ut skrittar jag en sträcka som tar ca 5 min, om jag rider på banan eller liknande skrittar jag fram mellan 5 och 10 min på lång tygel och sedan skrittar jag ev lite till på kort tygel och jobbar honom en stund där innan jag börjar trava. Ett vanligt ridpass är mellan 45 min och 1h 15 min långt, och då ingår fram- och avskrittning. Vanligtvis rider jag ca 60 min. Skrittar av tills han inte är flåsig längre, men minst 5 min. Ett ridpass läggs oftast upp 5-10 min skritt, 5-10 min trav (beroende på hur han känns), några varv lugn galopp, sedan ordentligt arbete med skrittpauser resten av tiden, några varv avtravning och avskrittning för hand. Att värma upp/av honom tar nog ca hälften av tiden egentligen. Jag ryktar honom i ca 20 min inför ridtur. Börjar med piggborste, rotborste för att känna igenom honom och sedan 5-10 min ordentlig rykt med ryktborste och skrapa. Sedan fixar jag småsakerna, man, svans, huvud och hovar, lite snabbt. Anledningen till att jag ryktar så länge är för att det får igång blodcirkulationen hos honom och blir som massage, och då är han redan varm i kroppen när jag börjar rida. Dessutom känner jag lätt om han har några spänningar någonstans genom den långa rykten. Sen tar det ytterligare ca 10 min på med mina o hans saker. Så totalt ca 30 min, men jag ryktar gärna längre om jag har tid. Efteråt borstar jag av och kratsar för att se om han fått några sår, skav,sten i hoven etc samt ev på med täcke, tar 5- 10 min. En dag när jag har bråttom tar stallet ca 3 h och annars 4-5 h, vi delar på fodringar och mockning/skötsel av ridskoleponnyerna så det tar också tid.

PennyScarlett
0

Säger ganska så exakt som förgående talare, bortsett från att jag inte ryktar efteråt. Visitering, godbit, sen ut i hagen. Vill inte trycka ner svettig päls mot huden. Skrittar fram olika beroende på hästen och vilken form den är i…det är allt från något varv till 15-20 min

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter

[Howres]
0

Jag brukar rykta hästen i ca. 30 minen ''vanlig'' dag, en dag som jag har bråttom tar det kanske 15 min.

Ponnyn jag rider är i VÄLDIGT dålig kondition så jag skrittar i ungefär 20min, sen kanske 10 min trav och slut :)

Efter brukar jag bara kratsa hovarna och sätta på täcke, sen ut i hagen :)

em.nord
0

Brukar rida en runda i skogen innan träningspass på banan. Antingen bara skritt 15 min vid lättare träning eller alla gångarter ca 30min vid hårdare träning. Och skritta av 5 min på ridbanan och leda hästen hem ytterligare 5 min. Längre vid hårdare träning. Då tar vi skogsrundan hem som tar 15 min. Ryktar ca 20min. Är mer än smuts som ska bort, det är mysigt och bra för hästen också. Även att efteråt är viktigt o då minst 10 min. :)

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg