Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 633 ggr
CarolineO
0

Antal timmar inne?

Hej!
Jag fundrerar lite…

I stallet finns två "rymlingar". Den ena en fjording som har besvär med knäna och därför inte ska röra sig så mkt. Den andra ett litet russ som det inte är ngt fel på men som lockar fjordingen med sig när hon sticker.

Att fjordingen står inne kan man kanske förstå eftersom han är skadad, men russet… jag förstår att det inte är skoj att jaga henne var och varannan dag, men att låta henne stå inne hela dagarna är ju fruktansvärt! Enl min mening iaf… Det är ju klart att hon sticker så snart hon får chansen om hon bara står inne, eller annars också iofs, hon blir ju inte motionerad ngt direkt…

Min undran är nu:
Visst finns det en lag som säger att hästar inte får stå inne hur mkt som helst?    Nu är det ju fint väder, så man kan ju inte ha dem inne och skylla på det…

Någon som vet ngt om det finns ett visst antal timmar de ska vara ute?

Lorita
0

Har hästen box så får den såt inne hela dagen och nog är det bättre än att bli överkörd av en bil. detta är väll bara i väntan på nyt staket i hagen?

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

gejsa
0

Menar du att dom står inne i box jämt utan att få gå ut alls? Att dom ska få göra så resten av sitt liv? Eller är det bara en viss tid?

För är det en viss tid för att dom ska bli bra så måste dom ju stå inne i box. Men gör dom så för att ägaren tycker att det är bäst så. För att inte knäna ska slitas mer så får dom inte göra så.

gejsa
0

#1# Står väl inget om staket i inlägg #0"

Lindbygarden
0

Det är klurigt med hästar som smiter!! Mina två småhästar hade begett sig till grannbyn.. Har staket med tre trådar.. ut på en 90 väg-raksträcka..

De har då gått i en gräshage som är 2 hektar stor med goda lekutrymmen och god mat men buslusten tog väl över..

Det är jäkligt svårt att ha en rymmare.. Nu har vi ett stort äldre hblsto i hagen som gör att de stannar kvar..

Hur ser stakteten ut? hur mycket rids russet? Det är även precis lika hemskt med alla tävlingshästar som står på stall hela dagarna..

davidia
0

det sägs att huvudsaken är att dom får komma ut på promenad eller ridning en stund varje dag så får dom stå inne resten av dygnet sen.

CarolineO
0

#1  detta är väll bara i väntan på nyt staket i hagen?  Nä… Det är ingen som engagerar sig i det…        Där kom jag på en sak till…  I ett sånt här läge.. Vems är ansvaret?   Det finns alltså en ägare som aldrig är där, har inte varit där på ett par år… Sen finns det två tjejer som hjälps åt med det lilla russet… Varav den ena har huvudansvaret… Så finns det ju stall-ägaren… Är det stallägaren, båda tjejerna, tjejen med huvudansvaret eller russ-ägaren som är ansvarig för att hästen kommer ut?   Stallägaren skulle väl egentligen kunna hävda att han inte bryr sig om russet sticker? Att det är upp till de som har hand om hästen att fixa det? Eller?

#2 Att dom ska få göra så resten av sitt liv?  Nä, det hoppas jag verkligen inte, men nog ser det ut som det… Kanske inte den med knäet, men det lilla russet som sticker…

#3 #1# Står väl inget om staket i inlägg #0"  Nä, jag glömde skriva om staketet, men egentligen är det ju inget nytt staket som ska upp, där finns ju staket och så… Men det skulle behövas en liten bit tråd till så det blev 3 trådar runt hela hagen och det saknas i öppningen för tillfället, där e bara 2 nu…

#4 Hur ser stakteten ut? Allt som behövs är som sagt en liten extra tråd men stallägaren väntar på att russägaren ska ta tag i d och småtöserna väntar på att NÅN ska ta tag i d, alla har tröttnat på deras fasoner verkar det som… Jag är ny sen den 1e så jag vet inte vad som hänt där innan, men d verkar som om de har kladdat en del såhär innan oxå… Inne lite närsomhelst osv… Så de väntar på att de ska visa lite intresse oxå…
hur mycket rids russet? Inte alls just nu… Enl de som stått i stallet längre rider de här töserna som fasen nån gång om året, bara ut o släpper loss på ängen osv, sen rids den inte mer… SAmma sak med fjordingen. De sa att den blivit sämre i sitt knä nu för att den smet, men tydligen hade de satt ordentlig fräs på honom i paddocken dagen innan…. så d va väl d som gjorde att d kom tillbaka…

#5   Aha… Är det så illa…?
Hade för mig att det hade kommit ngt nytt, alltså ganska nyligen om att de inte fick d…     Men jag kanske drömde…
ELler är det på G då kanske?

Lorita
0

#3 ? betyder att det man skriver innan är en fråga Flört

davidia
0

inne i stockholm där dom har stora stall finns ju inga hagar  där får dom komma ut på promenad/ridning två timmar per dygn resten står dom inne och det är ok.

Lindbygarden
0

#8 mmmm….exakt! de måste va tossiga att rida!

CarolineO
0

usch… d låter ju inte klokt…
Men här finns ju möjlighet för dem att komma ut…

davidia
0

jo visstmöjlig heten finns men det är ok att ha hästarna inne.jag läste detta jämt nyss= och den lagen sätts in år 2009 och 2010* Varje dag ska din häst få möjlighet att röra sig fritt i sina naturliga gångarter.

Lindbygarden
0

#11 det är rätt

De kunde inte genomföra en lagändring där det skulle krävasdaglig utevistelse pga att det skulle slå hårt mot storstadsområdenas ridskolor bla…

CarolineO
0

*suck*… tycker ändå synd om dem…

gejsa
0

#7# Ja, jag såg ditt frågetecken i slutet. Men hur visste du att staketet var dåligt då? Jag menar det stod ju inte ens. :)

gejsa
0

#7# Ja, jag såg ditt frågetecken i slutet. Men hur visste du att staketet var dåligt då? Jag menar det stod ju inte ens. :)

Hon frågade ju bara om hästarna får stå inne dygnet runt.

thilda-
0

tycker det är rena rama djurplågeriet att låta ponnyn få va inne hela tiden näästan :O det räcker ju med ridskolehästarna ju :O dom är ju nog griniga o sura av sig så det räcker.

Och anledningen att russet smiter ur hagen är att den får ju förlite motion.! Om den bara aktiveras mer och får göra av med lite "överskotts energi" så tror nog jag att den rymmer mindre :)

Lorita
0

#15 det av en del av frågan Flört jag hoppa inte hästarna är inne för all framtid.

gejsa
0

Ja, ja Lorita, du klurade ut det alldeles själv menar du? haha

Magica
0

Vad jag har lärt mig så är det den som hyr ut stallplatsen som är ansvarig för staketet. Sedan är det hästägaren som är ansvarig för att hästen sköts om ordentligt. Små tjejerna är ej ansvariga för hästen dom är inte ens myndiga ( jag fattade det som att dom inte var över 18 år)

CarolineO
0

#16  Precis vad jag har sagt till dem!

#19 Jag har också hört samma sak…   Nä, de är inte myndiga…

Vilka otillräckliga lagar… =0(       Då kunde de hellre gjort en lag om att de hästar som har tillgång till hagar ska vara ute och de som finns i stall i storstäder osv kunde vara undantagsfall…. *suck*
Stackars liten…

Lorita
0

#20 jo då lagarna är konstiga, i våras så fick vi besök från miljö och hälsoskydd. Vi fick en anmälan att en av våra hästar var ute för mycket. Det konstiga i det hela var att det var den hästen som kom ut sist på morgonen och in först på kvällen. Hade jag fått en anmälan om att hästen var inne, då hade dom inte behövt åka ut och titta.

Problemet med anmälningarna är snart lös med lösdrift, då får hästarna var ute dygnet runt.

CarolineO
0

Får de inte det nu?
Här finns ett stall som har lösdrift, då är hästarna ute, men har ett litet öppet "skjul" eller så som de kan gå in i där det finns halm o så…

Lorita
0

Jo, miljö och hälsoskydd tyckte vi skulle öppna en lada och låta hästarna gå in där om dom ville, så nu får dom vara ute.

CarolineO
0

Ok