Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: utrustningtillbehör
Läst 1461 ggr
toveeolsson
0

Bett till känslig häst

Jag har en väldigt känslig ponnytjej som vill ha ett ännu mildare bett än vad hon redan har. Idag går hon på ett tredelat eggbett (fasta ringar) i metall, har gått på gummibett (tjock) och det trivdes hon inte med. Funderar på om Nova-bettet kommer få samma effekt.
Vad kan ni rekommendera?

Annicka Ekman
0

Jag bytte till ett Novabett på mitt fullblod. Hon har mer eller mindre tyckt illa om alla andra bett men nu funkar det riktigt bra. Så för vår del var det ett klart lyft :)

Sarah
0

Det här gillar båda mina känsliga hästar. Gummi funkar inte, raka funkar inte, tredleade tycker de inte om osv… men det här gillar båda.

MoonysElin
0

Jag tänker att micklemträns med clipsen som gör bettet mer stilla samt fördelar trycket mellan mun o nosrygg kan vara ett alternativ annars? Kanske du kan låna o prova någons? Min häst har ett, han gillar inte clipsen men på en annan häst i stallet gör clipsen stor skillnad så det är absolut värt att prova även om det är väldigt individuellt. Det finns en del billigare begagnade micklemträns på marknaden nu. Annars tunna bett som tar liten plats i munnen, tredelat eller rakt beroende på vad hästen föredrar.

P4go
0

#4 mitt känsliga fullblod avskyr sitt micklem med clips.. :) 

Jag provade kimblewick då jag ville ha ett lite skarpare då mitt fullblod kom direkt från banan och för henne betydde tygeltag spring snabbare. Så skulle ha detta när vi red rena pass med bara halter och avsaktningar för att slippa ta i henne så mycket. Hon älskar det! 
Så nu går hon enbart på det, blev mjuk och stilla i munnen. Hon sprang gärna och slog med tungan för hon inte gillade bettet men detta är hon så stabil och stilla så det är sjukt. :)

Ett rakt med tungfrihet :)

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

Hymra
0

Rakt nova är enligt mig det snällaste bettet, dock så kan det ju vara så att hästen har en annan  åsikt om vilket den gillar bäst. Hästen har egentligen inte plats för bett i munnen därför är det viktigt att inte ha tjocka bett. Tidigare sa man att smala bett var skarpare, det kan till viss del vara sant beroende på hur man hanterar bettet, men annars så är det snällare då det tar mindre plats i munnen. Två-delade bett kan ge den såkallade "nötknäppareffekten", dvs slå upp i gommen så ett sånt bett skulle jag inte använda, då kan ett tre-delat vara bättre. Är det av nån särskild anledning du vill ha bett? Kan annars rekommendera att pröva bettlösa alternativ, finns många olika att välja mellan! :)

toveeolsson
0

#4 Micklemtränsen är ju såå dyra. Det är det enda som stör. Vet inte någon i min bekantskap som har ett tyvärr…

#6 Funderat på bettlöst jag med, men tyvärr får du ju inte tävla på det. Hackamore är ju inget i munnen, men det är ju fortfarande skarpt om man tittar på vad det gör. 

Söker främst ett bett att använda i hoppningen så att hon känner att hon kan "springa på lite mer", och inte blir tillbaka i minsta lilla tryck i munnen! :)

MoonysElin
0

Ja, micklem är ju himla dyra… Synd att du inte känner någon som har det! Rekommenderar verkligen att prova innan man köper för som #5 skriver är det inte alla som gillar det. Min tycker tex inte om clipsen. Men det gör däremot en annan häst i stallet (som dessutom också är just känsligt fullblod, tänk så olika det kan vara!) och detta är det enda hon går bra på så där var det en superinvestering. Till min däremot var det väl bra men egentligen överflödigt då han går lika bra utan nosgrimma eller med Aachen. Så funderar du trots allt på micklem så få tag på ett att prova först! Annars så, ett nova är ju tunnare än gummibettet så du får troligtvis inte samma reaktion men då det är syntetmaterial kan det "bränna" i munnen på hästen, vilket ju inte är så kul. Men kanske att du skulle ha ett sådant, det hästen fungerar OK på nu samt ett bettlöst alternativ att variera med. Det finns ju många bettlösa som är snällare än hackamore också :-) Sen handlar det ju i första hand inte om bettet utan om ryttarens hand; har man en känslig häst får man ha en känslig hand som möter hästens behov, men sen underlättar det ju om hästen trivs med bettet :-)

Hymra
0

Vad tävlar du i? Dressyren är ju trist då man inte får tävla med bettlöst, i hoppningen däremot får du ju till och med tävla med repgrimma :) Hackamore är jag själv väldigt skeptisk mot, kan vara väldigt skarpt. Men det finns ju många andra alternativ, sidepull, cross-under, kapson, indianhackamore osv :)

Hymra
0

Såg nu att det var just hoppning du tävlar i! :)

WinterPrince
0

På vilket sätt upplever du problem med bettet? Vill hon inte ta kontakt i det? Hur visar hon att hon vill ha ett mildare bett?

Försök hitta grundorsaken så är det lättare att hitta lösningen.

toveeolsson
0

#11 Det är väl det att hon reagerar så lätt. Minsta lilla förhållning och hon bara backar av. Det är att inte ta stöd, jag vet. Men å andra sidan går hon uberbra, med stöd, på det bettet i dressyren. Vill först och främst hitta ett bett där det blir mer frihet och jag tror bettlöst kan vara en bra idé!

tossebosse
0

Har samma problem med min ponny! Fast han är väldigt känslig och får samtidigt skav som stör honom något så extremt mycket. Har testat allt möjligt på honom! Red på ett kimblewick under hösten o allt har känts så mycket bättre! Resultaten och allt har också blivit så mycket bättre! I slutet av säsongen blev han dock väldigt känslig igen o jag kunde knappt hålla i honom. Har nu betslat ner till ett Nova för att få honom att våga ta stöd och suga tag i bettet. Än så länge funderar det bra :) kimblewicket var en provisorisk lösning som fungerade bra då, men nu förstår jag verkligen varför folk säger att man ska undvika att betsla upp känsliga hästar o istället använda milda bett de trivs med

tossebosse
0

Fungerar* Och såklart har han varken skav eller sår i munnen nu, det läktes när jag red 3 månader på hack. Men han är fortfarande väldigt känslig för skav och man måste vara försiktig med hans mun, smörja och hålla koll varje dag.

toveeolsson
0

#13 Låter vääldigt likt min. Dock har jag inte betslat upp henne någon gång då jag nästan vet att hon skulle få panik. Ska få låna ett Nova-bett av en kompis imorgon, så får vi se vad resultatet blir! :)