Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 1022 ggr
emmeliee00
0

Frågor

Hej, har några frågor jag skulle vilja ha svar på. Kan man ha munkorg på hästarna på sommaren så att dem inte äter för mycket gräs? Vad kostar Hö per häst och månad ungefär? Kan man byta ut skor på hästen mot boots? Vad är skillnaden?

moamjau
0

Munkorg till hästen är till för att den inte ska äta för mycket. Så att dom ska hållas i god form. Det är olika beroende på vilket hö du väljer att köpa, men vanligt hösilage brukar ligga runt 440 kr per månad och häst. Vi har en ridskolehäst som tappat sina skor och hela hoven förstördes. Vi köpte speciella boots på hööks. Dom har typ en plast platta under. Och det verkar funka superbra! Men det är inte jättebilligt. Och jag är inte så säker på om dom har broddar.

emmeliee00
0

#1 tack så mycket, kommer du ihåg vad skorna kostar? Behöver man byta ut dom någon gång?

moamjau
0

Skorna nötts väldigt mycket, så dom bör bytas ut. Våra har hållt i 1,5 månad typ och vi har inte behövt byta än. Jag kom inte riktig ihåg priset, men just över tusen lappen kanske :)

[exo]
1

Betesreducerare är ju bra om det är en häst som lätt lägger på sig eller har lätt för fång.

Hö kan du nog hitta från 2 kr/kg och uppåt beroende på vad du bor och kvalite.
Sen beror det ju på hur många kilo just din häst skall ha/dag.
Ex min stora häst äter 12 kg/dag a 2,80 kr/kg = drygt 1000 kr/månad.

Boots finns i lite olika märken, men jag har easyboot. Billigaste kostar 595 kr/st = 2380 kr för 4 st. Dom går även att brodda. Verka behöver man göra som vanligt.
Dock tror många att man har boots för att det är billigt. Men det blir inte direkt billigare än järnskor. Men jag tycker det är bra om hästen klarar att gå barfota i hagen och slippa ha skor och använda boots vid ridning.

[Biancalice]
1

* Har aldrig provat munkorg, men har sett flera använda det.

* Vår ena ponny äter grovfoder för 630 kr/mån. Sen har vi en stor liten häst som äter grovfoder för 1200 kr/mån. Lite Hestekraft och tillskott tillkommer.

* Ang skor beror väl på om hästen blir ömfotad. En del hästar klarar knappt att gå i hagen barfota och behöver skor, medan andra klarar sig jättebra. Vi tar ut hovslagaren för verkning var 6e vecka, ponnyerna är helt oskodda och hästen har vi boots på under ridningen. Vi har flera omgångar med boots, en omgång är broddad för vintern och en omgång använder vi övriga året samt en omgång i reserv för dom slits ju. Vi har dessa http://www.easyboot.nu/easybootepic-p-111.html?cPath=72

smellcaramell
1

vill bara säga att munkorg ej ska användas till att få hästen att äta mindre gräs under den varmare tiden på året! en munkorg är till för att hästen inte ska kunna nafsa och bitas. betesreducerare kallas det som används för att minska mängden gräs hästen får i sig, dock brukar en munkorg sitta kvar bättre än en betesreducerare så det finns folk som använder munkorgen på fel sätt :)

Sarah
1

440 kr i månaden för hö/ hösilage till en normal häst :) Önskar att mina var så billiga. 

Lilla hästen äter nu ca 8-10 kg hö om dagen, beroende på hur kallt det är, Plus ca 2 kg halm. Det blir i snitt ca 27 kr om dagen. Kan inte äta hösilage då hon blir dålig i magen direkt. Stora hästen äter ca 15 kg hösilage och 5-6 kg hö + 1 kg halm om dagen, det blir ca 36 kr om dagen. Alltså 810 för lilla och 1080 för stora, i månaden. Visst blir det mindre om man slår ut det över året, iom att de går på bete flera månader. Men, vintermånaderna är inte billiga.