Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettbeteende
Läst 1694 ggr
jn84
0

Gå ut genom dörren?

Jag hade morgonfodringen både idag och igår. Igår gick allt relativt smärtfritt, men idag vägrade araben gå ut genom ytterdörren. Han har alltid varit rädd för lägre höjder, men från att jag flyttade in och ungefär ett år framåt så har det aldrig varit några problem att få in eller ut honom. Men för ungefär ett halvår sedan så satte han igång. Ägaren har tvingats ta bort balken över hans boxdörr för att ens få ut honom ur boxen.

Och nu imorse höll jag och han på i 40 minuter för att ta oss ut. När han närmar sig dörren så slänger han upp huvudet för att han är rädd att slå i. Vilket givetvis resulterar i att han slår i och därför blir ännu räddare. Det går inte att "leda" ut honom för då slänger han ännu värre med huvudet, utan man får liksom stå bakom honom och låta honom gå själv. Det brukar fungera, men tydligen inte imorse. Till slut lät jag honom vara helt lös i stallet och drog till honom med spö över rumpan så han for ut genom dörren och inte ens han tänka på att slänga upp huvudet. Sen blev det ju såklart lite jobbigt att få fast honom ute igen ;)

Det blir ju som en ond cirkel. Han är rädd för att slå i, så då slänger han upp huvudet och då slår han i och blir ännu räddare. Det hände inget speciellt när han började med det här beteendet utan det har liksom växt sig större och större.

Nån som har något tips på hur man tränar bort det här? Visserligen inte mitt jobb, men jag kan ju alltid föra tipsen vidare. =)

jn84
0

puuutt

thilda-
0

kan man inte ha nån trasa el dyl över huvet?

jn84
0

hmm.. kanske man kan prova. Fast det känns som att han skulle bli ännu mer hysterisk då. Men just nu är alla tips välkomna =)

Thorsson
0

Om han inte går frammåt, försök backa ut honom från stallet. är det långt till hagen? annar kan du sätta up som en gång med linor till hagen släppa honom lös i stallet och mota ut honom bakifrån.

jn84
0

Backa ut är ju en bra idé! Det kan nog funka.

Försökte mota ut honom bakifrån imorse, men det gick inge vidare. Inte förrän jag blev arg och drog till honom med spöt så han fick full fart utan att hinna stanna upp och fundera över dörren.

Kändes inte som rätt taktik, men tiden rann iväg och alternativet var att låta honom stå inne hela dagen..

Thorsson
0

Hoppas det funkar. men hur motatde du honom? Man kan ju ta ett grimskaft som man snurrar så regerar han på ljudet som kommer :)

[slo]
0

Jag hade börjat backa honom, helt klart.

bonde
0

Har hört om något liknande beteende. Det visade sig att den hästen hade något fel på synen och det var därför den gjorde sådär. Kommer inte ihåg hur de kom tillrätta med problemet, men de fick iallafall lite mer förståelse för varför hästen gjorde så.

AnnaLundin
0

Prova att själv "ducka" när du går igenom dörren, de flesta hästar gör likadant då…

Lindbygarden
0

#9 ja jädrar du… det är ju så man omedvetet tränar dem på halt underlag.. man tar korta långsamma steg och pållen gör likadant.. Det har jag inte ens tänkt på att det sker per automatik..

Hmmm… det där lät korkat.. Ibland vill man dock att hästarna ska gå försiktigt och då tar de efter omedelbart när man har ett tydligt kroppspråk…

lisette
0

#10 så gör mina hästar när vi går över bron till hagen. jag går försiktigt och de är så lyhörda att de gör likadant. =)

jn84
0

Kan ägaren se era tips utan att vara medlem på iFokus, eller ser bara medlemmar inläggen?

__iE
0

#12, även icke medlemmar kan se inläggen ..