spån
hittade en annons på blocket om sågverks spån.
vågar man ha detta till hästarna? för och nackdelar från er som haft detta?
se till att trät e obehandlat!!!
Haft det till förra hästen. Fick åka ut till sågen och packa spån själv, i egna säckar. Tog 8 kr säcken. Var inget skräp med i spånet.

#1 inte impregneraqt menar du=
#2 funkade det bra? detta är färdigpackat o kostar 10:- säcken
#3 Jodå, det funkade utmärkt. I det stallet jag stod med tanten, ingick det 2 säckar i veckan. De kom från en såg.
ja jag köper på sågen fast det är jätte smått men skit bra.jag betalar 5 kr säcken.

Jag tycker att det är kanon med spån från sågverk!! Jag upplever att det suger lite bättre än kutter och sedan är det grymt lättmockat!

vi hade det i stallet där jag jobbade förut… funkade utmärkt!

jah hade det förut. Men tacka vet jag kutterspån på bal!!
Tycker inte alls att det är bra. Skitigt direkt. Men billigt

#8 hur skitigt det blir beror på hästen och hur noga man mockar..=)

#8 jag tyckte inte att det blev skitigare av det spånet
Det funkar precis lika bra, har haft det i flera år förut. Men man fick packa själv, jag tröttnade på det å börja köpa balar istället. Är det färdigpackat för 10kr/säck skulle jag nappat på det med en gång.
Jag tror de måste samla spånet från tryckt virke för sig, för det räknas som riskavfall.

Det är det bästa spånet. Är lätt att mocka samt ligger oftast på plats till skillnad på kutterspån som dessutom är svårare att mocka i.

ringde nyss, men ingen som svarade. =(
ja precis det jag menade lisette men såg ovan att det klassades (eventuellt) som risk avfall så då så..
Vi hämtade spån från sågen när jag arbetade med travhästar, men då hade vi en stor container att hämta i.. fungerar bra och är prisvärt

förr hämtade vi i säckar men det blev för jobbigt med 2 hästar, så nu tar hela stallet hem en container från samma sågverk med blandat kutterspån/sågspån. inte lika bra med betydligt smidigare.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

jag köper spån från sågverket här i byn, funkar kanon. väldigt lättmockat , fräscht och drygt. De tar 60kr/m3

men skillanden mellan kutter och sågspån är väl att kutterspånen är större och sågspånen är mindre?
ska ivf ner nästa fredag och hämta. de har alltid mellan 10-30 säckar ståendes. när jag sa att jag ville ha typ 50 så höll han på att storkna… =) men jag orkar ju inte köra ner så ofta heller!
får väl se hur länge det håller. det är på vägen ner till mina föräldrar så det är ju inte direkt ngn omväg att hämta spån.
Kan man ha kuttespån till sin häst? / nackdelar?
Mvh AMAZING!
Det man ska hålla koll på är ifall det är råspån eller torrare spån. Råspån kommer från sågning av "färska" träd och är ganska fuktigt. Det doftar mer terpentin från detta och är inte så trevligt att strö med.
Det bästa är att köpa spån från ett hyvleri, då får man torrt spån.

9# extremt noga med just mockningen

Fördelen med sågspån är att det bara rinner genom grepen och bajset stannar kvar. Alltså väldigt drygt.