hästkött och slakt
Hästkött och slakt
Det finns 300 000 hästar i Sverige. 120 000 varmblodstravare och 30 000 kallblodstravare.
År 2000 slaktades 5447 hästar i Sverige. hästar som säljs för under 10 000 kr är extra utsatta. De som köper hästar för att slaktas kan till och med komma med fru och barn för att titta på hästen.
Svenska hästar åker 200 mil för att slaktas
Svenska hästar sätt transporteras mer än 200mil för att slaktas. Transporterna är plågsamma för hästarna då de får stå tätt i stora lastbilar utan mat ,vatten eller möjlighet att komma ut eller röra sig i fler dagar i vissa fall nästan en vecka. vissa hästar orkar inte och lägger sig ner och ger upp. Hästar transporteras ut ur Sverige genom tex. Öresundsbron där det är fritt fram, men det är en del regler man måste uppfylla för att transportera dessa hästarna ut ur landet. Hästarna skall ha ett veterinärs intyg från i detta fall Sverige 48 timmar innan resan, intyget gäller 10 timmar. för att transportera mer än 8 timmar skall det finnas en färdplan och
ha identitetshandling (pass, chipp eller konturdiagram) till varje häst. Tävlingshästar skall bara ha ett pass. I Danmark tar slakterierna bubbla kilopriset jämfört med Sverige.
Hästkött har varit förbjudet som människoföda enligt bibelns regler. Med tanke på alla djursjukdomar som nötkreaturer har haft som galnakosjukan och mul- och klövsjukan så äter allt fler hästkött.
Hästarna slaktas
Hästarna slaktas oftast tidigt på morgonen, hästar är mer tidskrävande än kor. En häst tar lika långt tid som att slakta 2-3 kor. Lammhultsslakteri avlivar 10-15 hästar i veckan men kan ta upp emot 20 hästar i veckan. slakterierna klassar in hästköttet i olika klasser. köttet kostar mellan 5-7kr/kg. Om man kommer in med ett gammalt halvblod som väger 650kg levande väger den 325kg när den är slaktad, man kan få mellan 1625- 2275kr för den slaktade hästen.. slakterierna slaktar flest hästar under sommaren då det finns hästkött i vissa grillkorvar och i hamburgerkött (pålägg).
blä
Helena
jo men så är det ju… vte itne varför vi ska bli mer besvärade av detta än av vad vi blir av slaktandet av kor, som är samma sak. det jag hellre skulle tycka borde göras något åt är väl att travarna säljs så billigt… fast å andra sidan är dom ju ofta rätt slutkörda redan som unga och har mycket problem med skador jämfört med andra hästar, så det är ju inte så konstigt att dom är billiga. plus den lägre ridbarheten givetvis
Hästkött har varit förbjudet som människoföda enligt bibelns regler. Med tanke på alla djursjukdomar som nötkreaturer har haft som galnakosjukan och mul- och klövsjukan så äter allt fler hästkött.
Hur många här (på ridsportsifokus) lever enligt bibeln?
Jag tycker inte det är fel att slakta och ta vara på hästarnas kött, MEN jag tycker det är fel att så många FRISKA hästar slaktas. Men markanden är väl mättad och vad ska ägaren göra när kostnaderna att ha kvar hästen är mer än vad de klarar av? Låta den svälta ihjäl är knappast snällare…
Att köra 200 mil tycker jag är tufft… Jag vill sällan åka mer än 15 mil i sträck med mina hästar… :-P Men jag känner folk som åker 120 mil för att åka på utställning med sina hästar…
jag blir så himla arg på dom där slaktarna dom har ju inget hjärta varför ska man döda förvarslösa djur?? okej om dom e sjuka elr så kan man ju avliva dom för att dom inte ska lida men slakta är så hemskt 
#3 så sant så sant…

Om hästarna kunde behandlas värdigt, ja även alla slaktdjur. Men många lider ju tredubbelt innan dom får dö och slippa ha ont av alla slag och annat. Jag såg en film som dom visade på hundar i fokus den hette Meet your meat. Den filmen hade filmats i smyg hur dom slaktar alla sorters djur osv. Det var för jäkligt rent ut sagt. Undrar dom djuren behandlas så här i Sverige. Kan ju var möjligt men kanske inte så ofta som utomlands.
Skulle djuren här i Sverige verkligen behandlas så där så skulle jag iaf sluta äta kött. Men jag hoppas och tror att så inte är fallet.

År 2000 slaktades 5447 hästar i Sverige. hästar som säljs för under 10 000 kr är extra utsatta.köttet kostar mellan 5-7kr/kg. Om man kommer in med ett gammalt halvblod som väger 650kg levande väger den 325kg när den är slaktad, man kan få mellan 1625- 2275kr för den slaktade hästen. Ser ni inte att dessa uppgifter talar mot sig sjäv inte går man och köper en stor häst för mer än 3000 om man har i tanken att lämna den till slakt.Så ni som har för er att alla "billiga" hästar går till slakt kan tänka om.
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst
jag blir så himla arg på dom där slaktarna
Det är väl inte SLAKTARNAS fel utan djurägarnas fel!? Vad tycker du själv att djuren ska göra?
#7 Nej det tänkte jag också på… Vem går och köper en häst för 7000 till exempel, bara för att skicka den till slakt och få ut 3000? Visst, det ligger närmare till hands än om man köper en för 70000, men ändå… Låter ytterst korkat i mina öron :P

#9 du får ut mycket mer än 3000 kr om du låter hästen få en sista resa till Italien 

Ja vad kan man göra för att få stopp på transporten då?
Som jag ser det finns det bara en lösning som verkligen skulle ge resultat men kommer aldrig att gå igenom eftrsom den främst handlar om pengar; nämligen att förbjuda travet.
Visst finns det även andra hästar än travarna men de är speciellt utsatta. Travarfolket tar sällan hand om sina hästar när de är slutkörda på travet.
En annan är ju att alla skulle börja äta mera hästkött samt att varje hästägare skulle vara månare om sina hästar.
Ser själv inga fel i att man slaktar hästar och äter köttet bara det sker med respekt mot djuret och djuret inte utsätts för lidande. Naturligtvis vill jag inte heller se att friska hästar slaktas!
Alldra helst ser jag att hästarna skulle få avlivas hemma på gården och sedan först föras till slakteriet.

Ja, herregud då är det inte konstigt att hästar skickas iväg till Italien.

om man läser länken, så om man får 1625- 2275kr här för hästen här, så skulle man i Italien få 16000-22000 kr för samma häst.

men att hästarna får åka såpass långt är ju för att ingen äter hästkött i sverige! och varför är det mer rätt att äta friska kor, grisar, kycklingar, fiskar och lamm än friska hästar? svenska slakterier är kanske itne mkt bättre(var ju ngn som smygfilmat svenskt slakteri för ett par år sedan) men de slipper resa längre än vad som behövs om de tas till närmsta slakteri.

Det här blir långt…
För det första är källhänvisningen (en källa) en artikel publicerad för 6 år sedan i en tidninga jag aldrig hört talas om och utan egen källhänvisning. Fler källor och mer aktuella fakta, tack!
Förbjuda travet? Det finns ju rätt gott om väl behandlade travhästar, samt hästar vars ägare verkligen försöker hitta ett nytt hem åt dem. Vi blir nerringda av dem… Värre då med alla gatukorsningar av modellen "det vore ju så sött med ett föl" (hästens motsvarighet till sommarkatter) som går och skräpar tills de blir stora och odrägliga eller bara bortglömda.
Hellre håller jag då med Fridak om att svenskarna borde bli bättre på att äta hästkött. Har faktiskt föreslagit ett charkuteriföretag (eller vad det nu heter) att marknadsföra hästköttbullar på vågen av den allmäna debatten om dessa transporter för några år sedan. De nappade tyvärr inte…

#15# Du skriver vi blir nerringda av dom. Vilka vi? Vad jobbar du med?

Sorry, jag trodde att de flesta vid det här laget hade koll på att jag sitter med i Ridtravarförenngens styrelse. Tack-och-lov är det oftast inte mig de ringer, utan till ordföranden.

Ok! Så folk ringer till styrelsen för att bli av med sina travare?

de ringer väl till ridtravarföreningen för det är troligtvis där de flesta finns som är itnresserade av travare. då hoppas travtravarfolket att ngn ridtravarmänniska kan ta sig an deras pålle så att den slipper gå och göra ingenting alt. slaktas när platsen behövs till ngn annan häst

På sätt och vis… De ringer för att se om vi vet någon bra, erfaren person som vill ta emot deras. För inridning eller omplacering. Ibland vet vi någon som söker häst, men oftast kan vi inte hjälpa dem. Våra medlemmar har ju redan sina travare…

Ok! Då fattar jag.
Varför blir vi så upprörda över slaktade hästar??
Hästkött skulle stå ofta på bordet om det fanns att köpa…Varför?
Ingen häst föds upp för att bli slaktdjur. DVS de pressas inte att växa fort och tvingas inte äta hormoner, antibiotika och lever inte sina liva i fabriker…Till skillnad från ffa grisar, kycklingar men även nötdjur och lamm…
Många hästar har varit älskade, eller i alla fall omskötta och fått vård, mat och stimulans. Vilken kyckling eller gris har fått det under sina korta liv?
Att slakta en häst med skada eller sjukdom är ofta ett värdigt sätt att förkorta ett lidande.
De hästar jag slaktat har jag följt med in till slakteriet, själv hållt dem i grimman vid avlivningen och det har varit mkt värdigt och fint om än en mardröm i sig.
Men jag kan inte se att det hade varit bättre för hästarna att avlivas i stallet och bli nergrävda i skogen. Jag tror också att det förekommer att avlivade hästar som transporteras bort blir katt- och hundmat istället för brända.
Om det fanns slakterier i närheten som tog emot hästar för slakt kan jag inte se att det vore så fel att slakta hästar istället för avlivning.
För djuren har en fördel framför oss, de kan få dö värdigt…Hur många människor dör inte ovärdigt….

Klart att man inte blir upprörd över att hästar slaktas. Men att dom slaktas friska är upprörande. Eftersom vi har dom som ridhästar. Kor har man inte så stor nytta av om dom stod i stallet. :)
Sedan själva slakten är upprörande i sig. Gillar inte löpandeband principen. Hellre en lugn slakt hemma på gården. Sedan vad som görs med köttet spelar väl eg ingen roll eftersom djuret redan är dött. Men det är innan som mest upprör mig.
Fast mina hästar ska ändå inte ätas. Har t o m det skrivet i deras pass.
Av precis samma anledning som gör att jag inte äter hundar och katter! Ett djur som ger mig mkt på det själsliga planet vill jag inte äta om jag har ett val.. så enkelt är det för min del.

_Men jag kan inte se att det hade varit bättre för hästarna att avlivas i stallet och bli nergrävda i skogen.
_Inte? Då slipper de ju transporten och stressen som följer därpå.
Är hästen dessutom sjuk och trött är tranporten ingen trevlig sista upplevelse.
Jag håller med Mangis i denna tråd. Men jag vill fråga en sak om vi nu skulle förbjuda travet då undrar jag varför vi inte kan förbjuda Galopp tävlingar, fälttavlan, dressyr på högnivå och hoppning på högnivå, ridskolor, tur ridning mm. Varför är det travet som är värst?

#23 men sjuka djur får väl aldrig gå till slakt? endast friska och friska men skadade djur. men om djuret är sjukt så förs väl smittan vidare till den som äter köttet?
Det beror på sjukdomen… Kvickkdrag smittar inte exepelvis.
#24#
Om hästen är transportvan och resan är rimlig i sin egen välkända transport. Vad skulle stressa den då?
Eller varför är transporten till slakt värre än den till tävling, sadelprovare eller vet?????
Jag skrev om just trygghet att göra den sista resan med matte, i egen transport och där jag är övertygad om att hästarna inte hade en aning om att det var sista resa.
Varför är det värre att bli uppäten av maskar, larver ev rävar/lodjur etc än av människa???
För om man inte bränner kroppen kommer den att ätas av någon…..
Fast jag äter gärna kanin också Men inte katt och hund. Men jag äter inte något rovdäggdjur alls utan bara allätare eller vegetariner…
Ett hjärta av is…..

#27# Sjuka och sjuka. Det vet du väl att många hästar slaktas pga hälta och annat som inte smittar?

#23 nu är vi där igen :D
det finns inte plats för ALLA hästar som kommer från travet. tänk om alla hästar skulle få leva. marknaden hade blivit mättad.
#28 Hästar reagerar starkt på blodlukt och de känner lukten på långt håll. Många hästar är inte vana vid gris & nötdjur och blir mycket stressade av lukten & ljuden från dessa.
Dessutom tror jag att få människor lastar och kör sin häst till slakteriet helt oberörda. Därför tror jag inte att hästen känner sig särskilt trygg med matte den där sista resan…
Jag hoppas man kommer vidare utveckla rundresande gårdsslakterier. Så att de får så hög hygiensk standard att man kan använda hemmaslaktade djur till människomat. Dessutom måste något göras så att det är mer lönsamt att slakta i Sverige, än skicka till talien.
Intressant artikel/tråd.. mer tänker jag inte säga utan nöjer mig med att läsa er andras åsikter och tankar =)
Tacka vet jag mina egna rackare till pållar iaf, som nu båda nyligen har fått fina stämplar och underskrifter i sina pass, att de INTE får användas till livsmedel… Det känns skönt.

#30# Vad är det där för kommentar då lisette??? Nu är vi där igen!
Tror du att jag ändrar min ståndpunkt bara för att tiden går eller?

#33 absolut inte. bara menar att det inte var så längesen detta m travare o deras liv diskuterades! =)
Tjaa… då utgår jag ifrån att du inte äter fisk?? Där har du ju absoluta rovdjur och asätare.. ( makrillen var ruskigt fet under andra världskriget)
Jag kritiserar inte de som äter hästkött, det är helt upp till dem. Men jag själv gör det inte. Skulle heller inte äta en sällskapskanin, för mig känns det ngt kannibaliskt att äta ett djur som har älskats. Snudd på perverst faktiskt! om jag skulle slaktat min första häst efter 5 år tillsammans, "nä nu lilla gumman ska du få slinka ner i mammas mage, tack för den här tiden, filéerna är nog mkt smakliga efter all träning, fin mat och massage.Ska bara fodra på dig lite extra så det blir extra fettinsprängt"
Det är stor skillnad på uppfödning av matproducerande djur enkom för föda och sällskap och hobbydjur…
Samt jag är helt övertygad om att en resa till slakteriet skulle påverka hästen!
Helt enig med "bonde"…
Jag är dock inte emot att man avlivar djur för att de ska slippa lidande.. mitt ovanstående inlägg handlar om jag skulle förtära hästkött eller ej..
En liten förklaring bara…
Jag har hjälpt ett antal hästägare, inkluderat ridskolan, att transportera hästar till slakteriet - medan vårt lokala slakteri fortfarande tog emot hästar. Har väl varit dit ett tiotal gånger ungefär.
Jag har absolut INGET emot att transportera dit dem, däremot vill jag inte vara med när de skjuter dem. Men jag har sett hur de har reagerat fram tills det gått innanför dörren på slakteriet - och då är rummet där de avlivas bara några meter innanför dörren där.
Jag kan säja att både unghästar, tävlingshästar och icke resvana ridskolehästar har tagit det hela med ro. De har tyckt att de har kommit till ett spännande ställe, INGEN som helst stress i deras ögon! De som tagit emot hästarna där är faktiskt själva hästvana, en av dem har en fru som är uppfödare t.ex… HÄstarna har följt med dem in i den ganska trånga gången in mot slaktrummet. Och det har tagit typ 2-3 minuter innan de har kommit ut och lämnat grimman till mig = det kan inte annat än ha gått lugnt och bra till.
Jag skrev i en annan tråd, men jag upprepar det här också. Vi har ingen tradition att äta hästkött i vårt land, så det är inte så konstigt att vi har olustkänslor inför det. Fast egentligen är väl inte skillnaden större än att man slaktar grisen, kossan eller fåret som går hemma i hagen och sen äter upp det. Många av dessa djur är ju också väldigt tama och kelsjuka.
Jag tycker det är bra att det finns travhästägare som tar sitt ansvar och ser till att hästarna får ett bra avslut. Det är omöjligt att hitta nya ägare till alla travhästar som inte funkar på banan, då är det bättre att de tas bort från marknaden genom att slaktas här, i stället för att riskera att de hamnar hos okunniga ägare eller ännu värre, på en bil till Italien. Tackochlov så sker detta oftast i det tysta, så behöver inte slaktmotståndarna fara illa av det.
#23 Lugn slakt hemma på gården skrev du. Avlivning kan ske hemma på gården, men om köttet ska tas tillvara så får man inte höra det på hemmaplan, av rent livsmedelshygieniska skäl. Utan de djur som avlivas på hemmaplan ska skickas till destruktion eller grävas ner (kräver tillstånd). Och OBS! Det är förbjudet att lägga ut dem öppet i skogen…

#37 det där sista: Och OBS! Det är förbjudet att lägga ut dem öppet i skogen…
undrar om en djupark hade velat ha hästkött till sina rovdjur. hade nog inte varit främmande för att ge bort min avlivade häst så ngt annat djur kunnat dra nyaa av det.
#37 det är dock viktigt att det var du som körde och lämnade hästen.
skulle jag fara till slakteriet med en häst jag haft långe så skulle jag självklart vara upprörd även omdet vore för hästens bästa..
Skulle jag umgås och tillbringa flera timmar med fåret/kossan dagligen så skulle jag nog inte äta dem heller
#40 Jag kan hålla med om att jag aldrig skulle ställa min häst på en lastbil som åker runt och samlar upp djur för slakt. Då kan det bli en hel dag på bilen och tillsammans med vilka djur som helst.
Men med de erfarenheter av slakt som jag har i bakfickan så skulle jag inte dra mig för att transportera mina egna till slakt, om de är omedicinerade så att man FÅR ta hand om köttet. Nu har jag ju flera hästar som ÄR utkarensade (livstidskarens) efter medicinering av diverse slag, som alltså inte FÅR slaktas. Men själva slaktförfarandet stör mig inte alls. Och detta då trots att jag själv äter vegetariskt sedan drygt 20 år tillbaka - det är bara för att jag inte gillar köttkonsistensen… Heller att det sker på slakteri än att tvingas göra det hemma på gården, är MIN filosofi. Och nog är det slöseri med köttråvara, att bara kassera det rakt av, om det ÄR av sån kvalité att det skulle gå att använda…
#41 Det är nog rätt många som är utkarensade
.. sen tror jag inte att det är så många hästar som går till människoföda.. Det fanns ju ett pålägg som hette hamburgerkött som var hästkött men det har jag inte sett på länge länge..
Varför inte hemmaslakt? För de andra djurens skull eller något annat?
De som vill får ju givetvis gärna äta hästkött , det finns ju många som ser på hästarna på samma sätt som de ser kor och grisar. Men jag vill inte äta djurarter som jag har för hobby och för att ge livet en extra nivå… Men det är endast min egen konsumtion jag talar om, sen vad andra äter är ju helt upp till dem..
( nu ska jag steka blodpudding.. har inga grisar hemma att pussa på
)
#42 Jag vill inte avliva hemma av rent egoistiska skäl. Vill slippa ha ett ställe att gå förbi där jag har avlivat mina djur.
Har tyvärr ändå ett par ställen där jag haft hästar som har dött (svårt sjuka, dött med droppslangen kopplad + en som hittades död i hagen) och detta räcker. De får gärna dö någon annan stans, för min del.
#43 - Du är lika konsekvent som min kära make - som inte kan tänka sig julafton utan skinka, man man får bannemig inte slakta grisen….
*fniss*
#44 Det förstår jag.. det är riktigt jobbigt att hela tiden sätta ihop en plats med en förlust.
Vi förlorade ju vårt efterlängtade föl ute i hagen och det tänker jag fortfarande på när jag är just där.. Det är inget vidare.. och då hade vi inte hunnit få någon relation till henne..

#39# Djurparken i Kolmården tar visst in hästar som ska avlivas. Förstod inte riktigt om man åkte med hästen dit levande och dom avlivade den där. Frågade inte, utan hörde att några pratade om det bara.

#44# Ja, jag är nog eg likadan. Vill inte att djuren ska slaktas men äter ändå kött. *ler*

#46 jasså gör dom? det är ju bra faktiskt. hade kunnat tänka mig att göra det faktiskt. då kommer kroppen till nytta för ett annat djur.

Märk väl nu lisette detta är hörsägen. Jag har inte pratat med dom som arbetar där nu. Så jag är inte säker.

De av mina travhästar som jag slaktat har jag själv kört till slakteriet och jag har dessutom själv hållit dem i grimman när de blivit bultade. Jag har inte på något vis upplevt att de blivit stressade utan bara att de funderat "jaha, var e vi nu då?" som de alltid gör när de kommer till ett nytt ställe. Allt har gått väldigt lugnt till båda gångerna, ingen väntan på transporten utanför eller så. Men det e klart det e skit-jobbigt att stå där och hålla i hästen när man vet vad som ska hända, men för hästens skull så får man helt enkelt bita ihop och ta det efteråt.