Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketthoppning
Läst 1134 ggr
thilda-
0

ÄNTLIGEN!!!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har jag hittat en tjej som kan rida och fortsätta utbilda min travare :) Hon ska så småning om få gå några hopptävlingar ;)

Hur gammal måste man vara för att få rida B-ponny..
Och vad ska man tänka på innan dom ska tävla?
och vad är reglerna. typ utrustning och är det något som är oblikatoriskt??

Vad ska man ha för utrustning vid hoppning?? .. :P måste man knoppa (?) manen?? och jag vill inte klippa i hennes man och svans dessutom.. så.. :S

AliceL
0

Hon får inte vara äldre än 13, men hela året hon är 13 får hon tävla. hon måste ha lokal licens, grönt kort. ponnyn måste ha pass och vara vaccinerad. ska hon tävla reg ska ponnyn ha licens och hon juniorlicens.

reglerna är ganska fria, sadel, träns och hjälm gäller, man får rida i klubbjacka/tröja eller kavaj, och ljusa ridbyxor. man måste ha stövlar/shortchaps och skor, spöt får inte vara längre än 75 cm och sporrarna får inte vara längre än 15 mm.

AliceL
0

hästen ska inte ha ngn spec friysr x)

thilda-
0

Okej :) Jo Ponnyn har pass och är vaccinerad.. men passet har försvunnit vid ägarbytet :S men ska man ha med sig passet då den ska tävla.. tex. Klubbtävling?

Och hur fixar man licens för ponnyn? och hur mycket kostar det?

AliceL
0

vid klubbtävling behöver man inte pass, om inte klubben särskilt vill det. tror det kostar 800 för ponnylicens, och den gäller hela livet..

Thorsson
0

Vad kul thilda :D Grattis. man får va max 14 om man ska tävla dressyr på en b-ponny ;) haha.

thilda-
0

#4 oj va dyrt :S hoppas att jag får börja jobba nu snart på Resturang målet då ^^, hehe så man har råd och betala :) och vi ska oxå fixa så vi får Ridhus kort för ett helt år så vi kan hålla till på Ridskolan i ridhuset :D det är ju bara rakt över vägen ^^,

#5 jaa det är så himla roligt!! :D jag vill ju meritera min älskling i så många grenar som möjligt ^^, jag hoppas att jag hittar en annan tjej/kille senare i framtiden och tävla i Fält tävlan o så med :D Och jag hoppas att hon blir lika bra som sin mor :) hon tävlade ända upp till Sm i hoppning har jag för mig :) och medelsvår (?) :P

Thorsson
0

Ja, oj. ja. det vore kul om hon kunde gå lika långt som sin mor :)

Mangis
0

Ponnyn behöver bara licens om den ska gå regionala tävlingar, som AliceL skrev. Absolut inte för klubb- eller lokal tävling. Om den ska starta lokal eller högre behöver du passet där vaccineringarna ska stå.

AliceL
0

#6 SM är ju medelsvår (eller svår om det är Dponny) så hon måste ju ha gått msv ^^

thilda-
0

#8 ok :)
#9 hehe okej :) jag är inte så kunnig innom ridning :D haha ^^,

thilda-
0

ska man ha nå skydd vid hoppning.. på pållan asså :D typ senskydd o dyl..

thilda-
0

PUTT

Mandysan
0

#11 Man kan ha skydd, det är bra om hästen slår i men det är inget måste :)

thilda-
0

#13 ok ;) hehe.. hon nuddar inte hindret ;) hon tar ett mega skutt så hon kommer över sen spretar alla benen åt olika håll.. och om hon känner att det är förhögt så vägrar hon ;)

thilda-
0

Bilder på dom 2 :)

Ursäkta stigbyglarna ^^, dom är vända åt fel håll^^,

thilda-
0

En till bild då dom travar i uppförs backe :)

MalinSandman
0

Hästen behöver inte licens förrens regional tävling :P då jag tävlar min utan icens på lokal nivå :P, då jag bara har lokal licens :D

Between
0

Shit va kul :D Vem är det som får rida henne? Tävlar du inte trav med henne nu?

thilda-
0

#18 Anna Jonsson heter hon :)

Jo det gör jag :) men vill ha lite annan träning än bara vagn och köra runt runt hela tiden :) Variation måste man ha :) hon tycker att det är askul att bli riden :)

Akerberg
0

Tänk också på att på hopptävling måste hästen ha träns så fort den är utanför transporten (eller boxen, om man hyr en sån på plats). Kommer inte ihåg om den måste ha nummerlapp hela tiden också…

thilda-
0

#20 öh okej :P haha varför de? :P

thilda-
0

Putt :)