Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1304 ggr
Loa-bg
0

Fodrat eller inte?

Kiropraktorn sa att Casas rygg måste hållas varm nu, så jag måste ha täcke på hela tiden. Det har jag ju haft nu ett par veckor, men frågan är om det är tillräckligt?

På natten har han ett tjockt fleecetäcke, hans fönster i boxen är vidöppet (ska man stänga igen det, kanske?) och på dagarna har han ett ofodrat regntäcke. Nu är frågan om det där regntäcket ger någon vidare värme… Det känns som det är bättre att han är lite för varm än för kall, han behöver ju värmen för att ryggen ska kunna läka. Men jag har bara vintertäcke, går det bra?

Haken är den dessutom att Casa lätt får regnskållor Fundersam Och därför ska han helst inte ha för tjocka täcken…

Ah! Hjälp!

Mvh //Loa

Loa-bg
0

"putt"

pippa__
0

Först en fråga…vad är regnskållor? Även jag tycker som du..att det är bättre han är för varm. Det är ju ganska ruggigt väder nu ju så tror inte han dör i vintertäcket. Det ofodrade regntäcket verkar lite för tunt om han ska hållas varm oxå..=)

Loa-bg
0

;) Regnskållor får dom av fukt. Det börjar med en våt fläck som ömmar jättemycket, sen försvinner den efterhand. Om den dyker upp där sadeln ligger kan du inte rida :/  Det smittar dessutom, det är varet från huden som smittar så man bor inte använda samma täcken och samma borstar till hästarna. Så en slags hudsjukdom är det.

Casa är väl lite av ett extremfall, veterinärerna förstår inte varför han får det. Han måste ha täcke för att inte bli blöt och kall men sen måste täcket andas ordentligt och inte vara för tjockt för att han inte ska bli för varm och fuktig. Sen får man byta täcke ganska ofta. Det är vid denna årstiden det börjar, han har inte haft nåt under sommaren :/

Symtomen kan dock vara lite olika när det gäller regnskållor har jag fattat det som. Vet. gav diagnosen regnskållor iaf.

Cilla89
0

Kanske finns täcken som andas bra?

Loa-bg
0

Jodå, det gör det :)

Fast här kommer det knepiga: regnskållorna han har haft hittills har inte suttit där täcket ligger, tre stcyken av dom har varit på halsen och ett vid svansen där täcket inte kommer åt. Men eftersom regnskållor kan bero på dålig täckesrutin har jag blivit väldigt noggrann för att han ska slippa få det där täcket ligger iaf. Man kan hoppas att han slipper få det mer, men det är väl lättare att få det igen om man redan haft det…

reddie
0

Kanske ha fleecetäcket under regntäcket på dagen, bara fleece på natten. Regntäcket hindrar blåsten och fleecen håller varmt.

Loa-bg
0

Tänkte också på det innan, men Casa är expert på att få fleecetäcket på sned och han har tagt sönder så många innan… :/ Sen är jag rädd för att det blir ett hemskt tryck mot bogen så han får skav.

Kan man inte sy fast ett fleecetäcke i ett regntäcke? :D

Akerberg
0

Tycker du ska prova med ett regntäcke med tunt fleecefoder, ett ofodrat täcke kyler mer än det värmer, eftersom det ligger på pälsen så den inte kan resa sig som den normalt kan när hästen vill hålla värmen. Fodret i täcket ska både hålla hästen så pass varm som den skulle varit utan täcke + hålla den varmare än så om den skulle frysa utan.  Har du då ett för tunt täcke fryser hästen mer än den skulle gjort helt utan

lisette
0

har ni fått bekräftat att det är skållor nu då?

Loa-bg
0

#8 Får försöka komma på nåt bra sätt så att det sitter då…

#9 Dom kunde inte komma på vad det var annars… Proverna sa väl att det var det men de tyckte att det var lustigt att det såg ut som det gjorde och att han fick det överhuvudtaget :/

jn84
0

Du kanske kan prova att ha en sån där gjordkorsare under magen på fleecetäcket? Då kanske det inte snurrar lika lätt. Jag tycker iallafall att Dandelions täcken sitter bättre när jag satt dit en sån..

Sen tycker jag definitivt att du ska stänga fönstret på natten! Fleece är visserligen varmt, men det håller inte alls för vind och det lär ju hästarna kunna bli kalla av precis som vi?

Loa-bg
0

#11 Det är det jag haft… :/ Man kan väl inte sätta dit en bak också… Nej, det går ju inte!

Jag får nog göra det :/ Det tråkiga är att det inte finns något fönster där än så vi får sätta en skiva istället, så det lär bli rätt mörkt. Men jaja, snart är det mörkt i vilket fall :)

jn84
0

Hur menar du med bak?

Loa-bg
0

#13 En maggjördel till längre bak, men om jag sätter en till längre bak… så antingen kommer den glida åt nåt håll eller kommer deb sitta för långt bak och iriitera hästen.

Hjälper det att ha ett fleecetäcke med spännen under magen?

jn84
0

Jag fattade noll ett tag, men nu tror jag att poletten har fallit ner ;)

Du menar alltså att du har ett fleecetäcke utan maggjordar, alltså ett sånt som man bara drar en elastisk gjord runt om? I sånt fall tycker jag definitivt att du ska skaffa ett sånt täcke med maggjordar, för det sitter mycket bättre. Och DÅ kan du skaffa en sån platta jag pratar om för att få det att sitta ännu lite bättre =)

Loa-bg
0

#15 Hm mmm *nickar* :) Tror vi förstår varann nu, men vaddå platta? Är det en sån som får banden som korsar varann att hänga ihop? För sånna har jag flera stycken!

reddie
0

köp ett täcke med både kryssgjordar och bensnören, då håller det sig nog på plats

Loa-bg
0

Ok, tack alla!

thilda-
0

och om du tyckte att regntäcket är lite kallt att ha så kan du ju ha ett litet tjockare under.. typ stalltäcket eller fleece?

fridak
0

ett ofodrat regntäcke blir rätt kallt om det regnar, iaf de jag stött på har nästan slickat sig mot hästkroppen. och hästtäcken gör ju att hästen inte kan resa hårremmen för att bli varma. så jag tror du ska tänka på antingen ett extra täcke under eller ett fodrat regntäcke, vilket du redan verkar tänka på;)

Loa-bg
0

#20 Precis vad jag tänkte på.. Just nu går han med vintertäcke, det är inte "extremfodrat" så det funkar väl idag. Ska prova med regntäcke + fleece imorrn :)

Lyrik
0

#8 Stämmer det? Min Lyrik har bara ett ofodrat regntäcke på sig om dagarna nu. Är täckesklippt, är gammal, frusen och står just nu i liten hage. Vill ha det fodrade regntäcke på honom, men tycker stallägaren är för varmt…

fridak
0

#22 regnar det så blir ett ofodrat väldigt kallt, och ett regntäcke använder man oftast för att det regnar…testa själv att ha det ofodrade på dig en lite kyligare dag och sen dra på det med foder. behöver itne vara mkt foder men bara det är ngt mellan häst och yttertyg.

Lyrik
0

#23 Ok. Tycker det ofodrade är väldigt tunt. Får bli det fodrade (med fleecefoder) i nya stallet.

PimTheGreat
0

jag hade haft på honom fodrat regntäcke…..ofodrat regn blir kallt när det regnar…. har bojkottat ofodrade täcken. Sen när det blir kallare får man ju öka fodringen i täcket och sen ha på vintertäcke när det är som kallast. Så hade jag gjort. Lycka till!

Kan rekommendera ett täcke från Fåglasång som är fodrat med fleece…. inte för varmt när det är varmare dagar och blir inte kallt när det regnar mkt. Medföljer även en täckeshals som man kan sätta på hästen vid behov…. mkt bra täcke faktiskt! Och inte så dyrt heller…