Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 473 ggr
MatildaGruhs
0

Motivation och inspiration

Behöver tips för att få upp motivationen till att rida, eller ja umgås med min häst över huvudtaget. Jag trivs inte i stallet vi står i nu så jag tror mycket hänger på det, och vi ska flytta efter jul ca. Men jag vill inte att han ska bli stående pga av det. Nu åker jag bara dit och mockar och fixar i stallet och pussar lite på honom i hagen och åker hem. Jag har verkligen ingen motivation alls och det gör mig ledsen då jag ser hur gärna han vill komma ut och göra något! Så snälla ni där ute, ge mig tips och inspiration. Vad gör ni när ni hamnar i en sånhär svacka ??

examynia
0

jag tömkör en del när jag hamnar i sånna svackor där ridningen blir "lidande".. löshoppar, löslongerar osv..eller bara en tur barbacka i skogen utan krav så man kan tänka lite.. eller varför inte lite lydnad/trickträning osv?

Iaemi
0

Jag är lite så jag med just nu, just därför var det väl toppen att vi köpte en ointriden 4 åring. Men något jag älskar att göra när man inte känner för att rida (hallå, vem säger att man måste rida? Hästen tar mindre skada av att bli jobbad från marken) är att leka med hästen, kommunicera med hästen och stärka ens band. Har du kollat upp Monty Roberts t.ex? Även parelli är lite klok sådär (trots att jag "klickar" mer med montys tänk). 

Jag har aldrig just testat att kommunicera på det sättet förut annat än i teorin. Nu när jag för några veckor sedan testade det med min unghäst gav jag nästan upp när det tagit 20 min utan att han blivit förändrad i beteendet (mer än att han vid 10-15 min började vinkla örat emot mig) men så plötsligt klickade det och han sänkte huvudet, kollade in mot mig flera gånger, började tugga osv och jag har aldrig känt mig bättre än när han kom in på inkallning och sedan ville följa med mig överallt, stod stilla medans jag höll på runt omkring honom (han är den sortens unghäst som verkligen inte vill stå still, speciellt inte om du går bakom honom) och sedan följde med mig igen. Det är en sån otroligt känsla och från och med då har jag och min häst verkligen klickat. Man blir otroligt motiverad att vilja vara med hästen, leka från marken osv. 

Så ta en paus from ridningen och fokusera på att ha kul istället. :)

WinterPrince
0

Beror ju lite på vad du har för ambitioner och förutsättningar.

För mig behöver jag upprepa om och om igen att "när jag vilar tränar mina konkurrenter". Men jag har också ganska höga mål som jag vill uppnå.

Har hästen ordentlig hage, gärna lite kuperad, så skulle inte jag ha dåligt samvete för att ställa av hästen 1-2v. De behöver normalt sett inte "sättas igång" då, utan nästan på plocka upp där man lämnade.

Är det stämningen i stallet som förstör så skulle jag försöka åka dit på tider ingen annan är där (eller bara några få om det är ett stort stall). Blir hästen ingen tickande bomb av vila så rid bara på helgerna kanske?