Provridning!
Så på söndag ska jag provrida en riktigt fin ponny för ev köp, har redan varit och kollat på den när ägaren red och hon är helt fantastisk! Men någon som har massa tips på vad jag ska tänka på osv? Provridit tre gånger innan men det var medryttarhästar så inte samma nervositet hihi :P Har redan frågat en del och skrivit ner ännu fler frågor, men vill gärna ha tips på fler så skriv gärna så många ni kan komma på!
Och någon som kan förklara hur det fungerar med försökring när man köper häst? Tar man över deras försäkring de hade eller täcknar man en ny? Fattar 0 :P
Ang försäkring så kan man ta över eller teckna en ny. Tycker du att den försäkringen som hästen har nu är tillräcklig, så tar du över försäkringen. Vill du byta försäkringsbolag av någon anledning så tecknar du en ny försäkring. Du kan även ta över försäkringen men ändra i den, det gjorde jag när jag köpte min pålle :) Det man ska tänka på är att det är karenstid på den nya försäkringen/ändringarna i den gamla försäkringen. Vad som gäller för just din försäkring kan man se i försäkringspapprena, eller så kontaktar du försäkringsbolaget och frågar.
Nu är säkert detta frågor du redan tänkt på men skriver ändå :)
Kolla om hon är trafiksäker, hur det är o lasta och hur hon föredrar o stå i transporten, rangordning. Vad hon speciellt ogillar/gillar/olater, exempelvis skimmlar, traktorer, skrapar golvet med hovarna eller så. Allergier eller överkänslighet är jätteviktigt, ägarna borde ha informerat om det om det finns men glömska kan drabba även den bästa ;) (kolla även hur det är och vad det är för foder hon äter).
Tidigare sjukdomshistoria även om veterinär inte varit inblandad, hur hovarna ser ut och om hon haft något problem med dem -i så fall vad, kolla man och speciellt svans så där inte är svamp eller liknande. Sen en liten genomgång av tillbehören om du får med det i köpet, storlekar på grejerna kan vara bra att ha med. Kolla om det finns garantier kvar, hur länge dem haft grejerna, något som är slitet o behöver bytas ut (men som inte nödvändigtvis syns).
Hmm.. funderar om det är något mer.. Nej nu kommer jag inte på något mer ^^ Lycka till! :D

Jag tycker det är jättebra om man kan rida både på banan och rida ut, samt gärna "provocera" hästen lite för att se hur den reagerar om den blir rädd. Tex gå förbi någon stor maskin eller någon med ett paraply för att se hur den reagerar. Vissa hästar stannar o kollar läget, vissa skyggar 3 meter, vissa skenar hela vägen hem i total panik. Sådant kan vara skönt att veta tycker jag.
Försök ta reda på så mycket som möjligt om den nya hästen. Hur är den att sko, att rida ut, trafiksäker, snäll att leda vid promenader, sjukhistorik, hur mycket har ägaren ridit den innan, vilken utrustning har hon använt, hur är den med andra hästar (i hage och rida tillsammans med), kan den vara ensam osv.
Sedan när du träffar hästen, kolla så att dess kropp ser bra ut (ser hovar bra ut? Benen raka? Ser den rätt ut i kroppen?), känn igenom så att den inte har ont någonstans t.ex. ryggen och lyfter den snällt på hovarna eller säger den emot? (säger den ifrån eller inte kan lyfta hoven högt kan det finnas problem i rygg, kors osv). Kolla hur lång ryggen är, hur bred bogen är, är hovarna och knäna inåt eller utåt vridna? (inte bra om det är så, den kan då ha någon låsning eller bara en dåligt uppbyggd kropp) Tillåter den att du klämmer och smeker den överallt?
Vid ridningen tycker jag att det är viktigt att rida och testa hästen för det du vill kunna göra. Tänk på att det inte är så att ägaren ska döma din ridning, utan det är DU som testar hästen. Alltså rid på egen hand. Verkligen testa och känn om hästen är rätt. Jag som provridit mycket unghästar har ju självklart bara nöjt mig med att de kan gå framåt, stanna, inte så mycket ridvägar och krumelurer, men testat så att de kan böja sig. Är det en äldre häst vill jag att den ska kunna flytta sig för skänkel i skänkelvikningar, kunna böja sig på böjt spår, kunna stanna och gå framåt med minimala hjälper, vilja se att den kan börja söka sig emot bettet osv.
Jag har provridit 11 hästar sedan somras när vi började leta häst igen. I början var det alltid hemskt och pirrigt och jag stannade gärna för att prata med ägaren för att jag var så osäker. Men sen började det komma mer naturligt och jag började tänka "Föreställ dig att det är lika naturligt som att rida Kalle (min förra häst" och då lade sig nerverna mer. Slappna av, försök att inte vara för nervös, ha det så naturligt som möjligt. Försök rida självständigt, gör inte som jag och sväng in vid ägaren hela tiden.
Lycka till! 🙂
Juste angående försäkringen, det bästa och det som rekomenderas är att överta hästens gamla försäkring. Byt inte bolag (du kan ändra försäkringen med samma bolag) för de kommer att säga om eventuella skador uppkommer att hästen var så förut. Vi ville ha folksam men hästen har haft Agria hela livet så vi behåller det bolaget i i alla fall första året när det är störst chans att skador händer. Sedan kanske vi byter när vi haft han ett tag. Det skulle vara hemskt om hästen skadar sig och försäkrningen inte täcker pga att vi bytte.
Tack så jättemycket alla! Är påväg dit nu, så nervös men ska bli riktigt kul :)
Tack så jättemycket alla! Är påväg dit nu, så nervös men ska bli riktigt kul :)
Hur gick det? :D
Man ska alltid ta över försäkringar, du kan byta bolag eller göra de ändringar du vill på den ändå. Bryter du försäkringen och det sen visar sig att hästen hade en skada som uppkom innan den nya tecknades så gäller inte försäkringen.
Jag tycker bara att du ska tänka och känna när du rider och om du trivs med hästen och se till att det känns bra.
Det kanske bara är jag men jag är en sån person som känner av om hästen är något för mig :)
Tänk som sagt på försäkringen då en av mina lite äldre hästar haft en skada på fram bennen sen han var föl och om jag skulle ha tagit en ny försäkring och något med benen började så får man inte ut något på den nya försäkringen.
Kolla och prata med ägaren om skador och sjukdomar !
Kom ihåg PASS det är nog kanske en av de viktigare sakerna för mig passet ska ALLTID finnas där hästen finns så om hen skulle säga något om passet som låter konstigt skulle jag tänka över köpet och be hen fixa passet!
Det gick riktigt bra! ÄLSKAR ponnyn så det blir att åka dit o prova igen! Tack för alla svar, frågade allting. Hon har varit helt frisk sen dom haft henne, den enda hon haft är lite mugg under sommaren men det var enkelt behandlar med någon salvasa det.. Någon som vet mer om mugg?

Kolla så hon inte har någon mugg nu eller att huden på benen inte är tjock och liksom korvig, sk. elefantben. Det tyder på svåra muggangrepp nämligen.
Okej, ska kolla det, tack :)
Kul att det gick bra och hoppas att muggen är borta och inte var något allvarligt :)