Ihopssläpprsutiner?
Vad har ni för rutiner när det kommer nya hästar till ditt stall?

I "mitt" stall släps alltid hästen direkt in i hagen till den övriga flocken. Det fungerar eftersom hästarna där har stooora hagar.
Beror lite på vad ägaren vill, vad det är för häst och vilken flock den ska in i och så.. Men antingen släpps den in, under övervakning förstås.. Eller så går den en eller ett par dagar i en hage intill, ensam eller med en häst från flocken den ska in i, innan den släpps in till de andra.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
beror på delvis när den anländer. Om den kommer inom en timme innan det blir mörkt får de stå inne under natten och bekanta sig.
Ibland gå i hagarna intill varandra och ibland direkt ihop. OM de bråkar när de släpps ut och inte lugnar sig på 10-30 minuter så säras de och de får gå i skilda hagar.

Som #3 på ett ungefär..
håller med om att det beror på när de anländer på dygnet.
Sen även hästantalet i hagen, har vi en mkt ranghög häst så släpper vi ihop med den först och sen hela flocken.

beror på när hästen anländer, inte bara på dygnet utan även när på året. roger kom strax innan avmaskningen men lite sent på dagen så därför fick han stå inne en natt innan han släpptes ihop med de andra. en annan häst kom runt avmaskning och stallägaren ville inte ha honom bland de andra hästarna med en gång så han fick gå i paddock och sjukhagen i ngn månad innan han fick gå med de andra. tror det var ngt strul med vaccineringen på honom och han hade kuskat runt på lite olika travbanor runt om i landet…alla hästar släpps ihop under övervakning och eftersom insläpp och utsläpp sker med uppsatta linor=hästarna springer in själva så leds den nya in/ut de första veckorna

Jag brukar oftast låta den nya hästen få sova med dom andra i stallet en till två nätter först. Så dom luktar lite vårt stall. Och så får den gå i hagen bredvid så dom kan prata lite med varandra. Men sedan beror det på vem den ska sättas ihop med och hur hästen är. Oftast ser man ju det när den kommer. Hur den reagerar. Jag har ju tex satt in en ny häst bara efter en timma när jag sett att detta kommer att fungera bra.
När Harry flyttades upp hit så släpptes han in med sin kompis dagen efter.
Nya stallet (hednaheim) där släppte vi honom direkt in i den nya flocken. Det blev litet jagande och sedan lugnade det sig.
på betet släpptes han direkt in med de andra vallackerna till hingsten (som gått p åbetet en vecka redan pga att harry klättrade i transporten när stallägaren skulle köra ut honom till betet.) hingsten kolalde läget o sedan var det lugnt.
men sedan har ju hingsten tjuvnypt harry många gånger i sommar tilsl han lärde sig att gå undan. (han lärde ju sig att om ha nignorerade pegasus dumheter så tröttnade pegasus o gick sin väg…. funka inte på hingsten.)
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
#0 Glömde skriva själv… 
Har ju tyvärr stått i flera olika stall med många olika insläpprutiner.
Allt från direkt från transport ut i hagen till några dagar/en vecka i sjukhage för att "sniffa in" sig nya stallets dofter.
Vet ej hur de gör i nya stallet. Men det får jag veta på torsdag…

vi har en fd hingsthage som ligger i mitten där hästen får gå ett tag, ägaren samt ägarna till hästarna den ska gå med bestämmer hur länge.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~