Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 725 ggr
lisette
0

knix knix

har ofta hört knixande från hästar när de skrittar. från calippo knixar det när han skrittar. jag har hört att ljudet kommer av att hästen har för lite ledvätska…

stämmer det?

gejsa
0

Så låter det om min gamle Gobban också. I frambenen. Han har vävt i många år innan han kom tillmig. Nu har han slutat. Han var ju oinriden som 15 åring. Därav kom vävningen. I brist på annat. Jag trodde att det var därför som han lät i benen.  Men det kan vara så som du skriver. Men ge lite av gurkmejan så blir det ev bättre. Min blev jättepigg av det och det är bra för leder. Du kan ju köpa på prov i affären det är ju en krydda. En tsk om dagen i maten. Sedan ökar du till en msk om dagen.

lisette
0

när ökar man till en msk? är det dosering till en stor häst?

gejsa
0

Det kan du göra efter några dagar bara till en vecka.

gejsa
0

Ja, min Gobban är stor häst.

MiaMaria
0

Det är när leden blir för torr det låter, i själva på-fyllnings-ögonblicket. Det är samma sak på oss när våra leder knakar o sprakar

LinneaG
0

Oj, då måste mina leder va riktigt torra!

gejsa
0

Ha, ha byebye som vi har skrivit förut så kan ju även människor äta av gurkmejan.

LinneaG
0

jaha? vart finns det o köpa? Någon som vet va det kostar?

gejsa
0

gurkmeja finns att köpa i en vanlig liten kryddburk bland kryddorna. Vill du köpa mycket för att ge hästen så finns det i utländska butiker såsom kina eller thaiaffärer oftast i påse då. Men pröva att ge till dig själv först 1 tsk om dagen.

gejsa
0

Glömde skriva… det finns till hästar om man vill beställa mycket i örtbutiker på internet sedan.

lisette
0

varför vill man äta det då? bara så där rakt upp o ner? *korkad*

LinneaG
0

för att lederna ska sluta knaka?

E_hjo
0

om det knäcker å knixar i bakbenen är det säkert ingen fara!

det gör det på min häst HELA tiden, men det är bara den där spärren som gör att dom kan stå o ch sova som låter!  Skrattande

lisette
0

# 12 om man själv har knakleder då kanske ja. men om man itne har det så är det väl onödigt?? *dum igen* men man kanske kan äta i förebyggade syfte?

gejsa
0

Lisette! Gurkmeja är bra för allt möjligt. Både för häst och människa. Mot värk bl a. Men jag har gått över till MSM i stället det är också bra för allt möjligt. Det hjälper bl a mot min dotters eksem. Hon håller det i schack av det.

lisette
0

hm ok. jag är lite tveksam till att äta saker som jag egentligen inte behöver… men kanske kan vara bra att ha…

MSM?

gejsa
0