Triangelmärkning
Det här kanske är ett dåligt exempel, men jag undrar hur en veterinär kan triangelmärka en häst bara för att ägaren inte vill att den ska hoppa något mer? Kan det verkligen vara så?
Jag tycker detta med triangelmärkning verkar rätt luddigt över lag.. är tyvärr alltför dåligt insatt för att kunna tycka till, känner jag.
OT: Riktigt söt ponny dock! =)
njaaa… det har jag mkt svårt att tro. Det görs nog inte utan anledning, verkar som en liten twist av sanningen för att det inte ska låta så illa.. nu blev jag lite nyfiken!
ngn som vill ringa o kolla läget? Låter lite halvskumt! Förskönat sanningen ngt eller hur?
Jag vill absolut inte peka ut ägaren. Jag är mer fundersam över hur seriös veterinären är om han/hon gör det.
Har för mig att dom inte triangelmärker om det inte finns en specifik anledning. Jag tror att sanningen är förskönad i annonsen iaf…

Vad jag har märkt av Vetrinärer å triangelmärkning.. Så gör vetrinären som ägaren vill.. ;( Dumt men endå..
Som pilen nu,han skulle triangelmärkas pga hälta i ett knä,å fick absolut inte ridas.. När han kom till nya stället så tog hon ut en kiropraktor å titta igenom han.. Han hadde dåliga tänder å en lätt sättning i ryggen.. Å han kommer bli helt bra.:!
vad tänkte vetrinären på där???
har flera exempel på hästar där vet. viljat triangelmärka o dömt ut men där ägaren haft is i magen och efter ngn tids vila(ngr ngt år) så har de varit fullt friska igen!
'Min' perle kunde blivit utdömd hur många gånger som helst, men lena vägrade. hon ville verkligen inte.
förmodligen var ju han värd bra mycket mer än pengarna, och även om han var trasig och sönder mådde han bra.
men varför gör de det? Vettarna alltså?
gör vad ? dömer ut ?
dom kanske har tagit för vana att folk vill ha ut pengar för sin trasiga häst, nej, jag vet faktiskt inte….
Jag tror att många veterinärer ägör det för hästarnas skull! För att om de skulle byta ägare kanske hamna hos folk som inte kan ta hand om dem.. Alla hästar blir inte fullt återställda av vila.eller ab alternativ behandlingar. sen kan det finnas fel såsom pålagringar etc..
Visst somliga veterinärer kanske stirrar sig blinda på endast det knä som strular men de flesta är oerhört kunniga och tänker och ser längre än vad ägaren gör!!! De har en mångårig utbildning som en del alternativare inte kommer i närheten av.. och är man osäker så kan man ta in hästen på kliniken och undersöka den men röntgen mm.. Jag arbetar/arbetade själv med både laser och massage så jag är inte emot alternativa behandlingar.

Hästen måste ju ha något fel, kanske hästen inte vill hoppa längre eller fått oförklariga skador/hältor vid hoppning? Annonsören har inte skrivit så mycket om hästen och kanske förklarar mer om man ringer. Man skriver kanske ut allt dåligt på en och samma gång…
pratade med agria om det här, dom säger at det blivit lite fel utnyttjat. tanken med triangelmärkta var eg att om en häst inte kunde användas längre, tex en superduktig hopphäst, så kunde man spara den till tex avel, slippta ta bort den, men ändå få ut en större del av försäkringvärdet. men han sa att tyvärr är det nu så att många triangelmärkersina hästar även om dom inte borde avlas på, för att man vill ha kvar dom och så. det var inte så tanken var, sa han.
ni får säga vad ni vill om saken, men så sa han.
tex, skulle mirran bli skadad och inte kunna tävla mer så skulle jag avla på henne pga otroligt gott psyke, en väldigt fin häst enl bedömningarna och god hoppare med bra gångarter. jag skulle avla på henne, absolut. men förra hästen hade jag tagit bort om hon blev skadad på samma sätt, pga ej exteriöra egenskaper att föra vidare, tråkigt psyke och inte särskillt intresant som tävlingshäst.
#13 Precis varför också premierna går upp. Det var det jag ville komma till.
Frågan är då….borde ägare eller veterinär ta mer ansvar för att det inte blir slentrian i triangelmärkningar?
#14 Veterinären är ju den som kan vara objektiv.. Oseriösa eller människor som har svårt att låta sina hsätar vandra vidare när det är dax kommer alltid att finnas..
Sen kan jag nog tycka att försäkringsbolagen ska vara mer restrektiva med vilka hästar som ska t-märkas

#14 Veterinären isåfall. Ägaren ska ju inte själv sätta upp reglerna som den ska följa, om nån fattar vad jag menar
Det är vet. som ska ha kunskapen.
skulle nog tycka att försäkringsbolagen borde vara nogrannare med att bara ge ut pengarna till dem som har anledning att finnas kvar… tex en häst i vårt stall som allllltid har problem med benen. den reds knappt innan, och nu är den triangelmärkt och rids typ lika mycket, men hon har fått ut pengarna och har samma häst kvar. den tävlades inte innan ändå… blir som fel då..!
#17 det är ruskigt fel! sen har jag sett hästar tävlas på KM och småtävlingar med triangel på baken!! Jätte skumt då det sto vi har här hemma endast får ridas mkt lätt..
Så om man säljer sin t-märkta häst som promenad häst så kan ngn få för sig att börja träna och tävla lättare klasser!!

Hmm.. Man är lite väl snabb att triangelmärka. En fd. klubbkamrat t-märkte faktiskt sin häst för att den var halt om och om igen, men det var inte så konstigt med tanke på att dom aldrig lät den vila och ut sen gav dom sig ut på tävlingar varje helg! Sen köpte de en ny och så händer samma sak :/