Orättvisheter i lag!
Jo, igår var det ju Allsvenskan för ponny div. II omg. 2. Först var det en förklass där alla startade, en LC clearround på 9 hinder. Efter den klassen väljer lagledaren ut vilka som ska rida i laget (8st el mindre). Vanligtvis väljer man ut de som gått bäst i förklassen, det vill säga minst fel och bäst tid.
För första gången i Allsvenskan så är inte förklassen en vanlig LC med omhoppning på tid utan en slags clearround helt enkelt, vilket gör att om hemmaklubben har många felfria får man slåss med tiden istället. Vilket jag tycker är knepigt med tanke på att det var en slags clearround…
I alla fall, det jag ville komma fram till: "grannklubben" till min klubb valde ut sitt lag på ett väldigt orättvist sätt, tycker jag. Det var nämligen så att min kompis som tävlar för den klubben fick 4 fel i förklassen och hennes klubb hade inte så många felfria så de skulle välja bland de som hade fel också. Personen de valde hade 8 fel. Klingar det orättvist eller vaddå?! Min kompis hade 4 fel, det är mindre än 8!
Jag är verkligen eld och lågor! Det har inte gått jättebra för min kompis den senaste tiden och kanske skulle hon få mer fel än den andra tjejen sen, men har det någon betydelse…? Det tycker inte jag!
Någon som håller med? Eller hetsar jag upp mig? Funderar faktiskt på att föreslå till Svenska Ridsportsförbundet att man borde införa en regel om att man väljer efter minst fel och bäst tid. Jag är glad över min klubb iaf, vi har alltid haft det som regel och det står klart och tydligt på hemsidan och alla papper man fått.
Mvh //Loa

Ja det känns ju lite taskigt faktiskt!

Jag vet inte utan att vet hur ryttarna rider 8 fel kan var mer otur och 4 fel mer tur. Hon med 8 fel kanske är en bättre ryttare, man får nog se till heleten också. Utan att se dom rida kan jag inget säga.

Jag håller med Lorita. Dessutom så är det så att Svenska Ridsportförbundet inte har ngt med laguttagningarna att göra alls. Det är upp till lagledaren hur man väljer ut lag. Att göra så som er lagledare gör, d.v.s. försöka toppa laget, rekommenderas inte av SvRF. Vårt distrikt hade en jätteintressant kurs för just lag och lagledare om hur man bäst bygger ett lag, och det är framför allt att alla är med i laget (oavsett om man rider eller inte) och att alla får vara med och rida. Man ska veta innan man åker till tävlingen hur många klasser man ska starta i.

#3 Det har dom väl och har inte kan man väl säga. Dom har ju med tävlingen att göra.
Toppa laget? Hallå, vad är det då att välja ut de bättre ryttarna? Det är väl ändå att toppa laget om något? Låter intressant att välja ut innan, men det blir svårare att göra det rättvist mellan alla. Ska man säga: du får chansen att rida, men inte du, du får det inte, men du får… Hur väljer man där då?

Det kan ju vara så att den som valde ut laget bedömde att den hästen som fick fyra fel inte skulle orka eller var tränad för fler klasser.

Tanken är att man ska jobba med hela laget på fler sätt än bara tävlingar. På tävlingen är då alla lagmedlemmar där, oavsett om de ska rida eller inte, och hejar på de andra. Ryttarna ska vara uttagna i god tid innan. Olika lagmedlemmar får starta i olika omgångar. Jag tror att det är lättare att få det rättvist då.
Väljer man ut laget efter dagens prestation skapar man lätt en konkurrans och situationer som den du beskriver ovan kan uppstå.
De lägre divisionerna organiseras av distrikten, inte Svenska Ridsportförbundet. I reglerna står det troligtvis inget om laguttagning. Iaf inte i Södermanland eller Uppland.

Jag tkr att det låter väldigt orättvist. Men hur gick det för hässleholm ?:P

Men jag kollade på ponnyalsv. div 11 omg. 2 idag…
Eller är det olika tävlingar ponnyalsv?

Oj, min fråga blev lite konstig, men jag hoppas nån fattar den =S
Jag fattar inte riktigt det där med ponnyallsvenskan xD

#5 Visst, och det är väl förståeligt, men borde dom inte berättat det för mn kompis då? Eller frågat vad hon tycker, hon kan ju sin häst bäst själv…
#6 Låter som en bra idé, det kanske man ska föreslå isället.
#7 VI KOM TVÅA! Det gick asbra! I förklassen gick 8 stycken felfritt (jag kom med!) så hela laget var ju felfritt. Sen i grunden gick 7/8 felfritt och i omhoppningen gick de tre första felritt med jättebra tid, sen kunde resten av oss andra bara rida på som galningar för att försöka få en ännu bättre tid. Jag tappade dock lite kontroll innan trippeln och kom för snävt… Så en vägran, sen blev jag osäker och vi fick en vägran till :S (idiotiska jag) men sen kom vi över och de tre sista hinderna flög vi över! Tyvärr kom vi inte vidare till final… Vi kom ju 5a sist.
#8 Det är ett annat distrikt då ;) Ponnyallsvenskan går överallt.

#10 okej! Vad synd att ni inte gick till final,det hade ni gjort om jag & Tickle var med (: haha nämen 2:a är ju jättebra:)

Känner igen det där.. i div 3 i våras hade vi två lag. jag vann förklassen och fick rida i det laget med folk som aldrig tävlat förut :(