Vilket täcke vid olika grader
Vad har ni för täcke?vänligen svara på frågorna. Klippt/oklippt? Frusen eller ej? Kall eller varmstall? Hur tränas hästen? Hagvistelse 5 grader? 0 grader? -5? -10? -15? Täckar ni mer vid nederbörd? Vad har hästen för täcke just nu? Samt vad har den vid ovanstående grader. 😊

Utan täcke och riktig vinterpäls!!!
Och bra foder såklart!
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus
Oklippt
Inte frusen av sig vad jag har märkt, men han sätter ingen vidare tjock päls heller
varmstall
tränas? um… han ska ridas in så fort han känner sig hemma (börjar hänga på honom nu vid borstning). Annars tränar vi från marken på vår relation etc
Går ut vid 7 och in vid 17-18
Han vill gärna vara utan täcke så mycket som möjligt men är det regn/snö vid 5 grader får han sitt regntäcke (ofodrat). Skulle det bli minus 10 eller kallare skulle han få sitt vintertäcke (200g? tror jag inte säker men har inte kollat in så mycket på det där). Kommer säkert införskaffa ett täcke där i mellan men än så länge är det inte kallare än 0 grader, annars får han väl dubbla täcken om det är så.

Ena hästen är extremt känslig för kyla och fukt och han går redan med thermotäcke och ett tunt regntäcke ovanpå. Inte klippt ännu, men ska klippas. Den andra är lite mindre känslig och hon har nu ett fleecetäcke och ett regntäcke ute. Ska klippas snart.
Vad jag har för täcken beror helt på, temperatur, nederbörd, blåst osv. Men, generellt ganska varmt på dem.
Klippt/oklippt? oklippt
Frusen eller ej? Väldigt frusen!
Får väldigt ont i ryggen om hon blir kall.
Kall eller varmstall? Kall
Hur tränas hästen? Rätt lugnt då hon är unghäst
Hagvistelse, Rasthage för att inte göra sönder dom stora hagarna nu när det är som lerigast..
Hon har nu 200g hals med fleece under.
Märker jag att hon fryser så lägger jag på varmare annars får hon ha det.
Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.
Klippt/oklippt? kommer bli klippt snart.. å då blir de lite mer än islandsklippning.
Frusen eller ej? vet ej då jag inte haft honom nån vinter. menhan fryser iaf inte ute nu i regnet
Kall eller varmstall? kall.. utebox
Hur tränas hästen? ca 6 dagar i veckan varierad träning ca 1 timme varje gång
Hagvistelse ute mellan 06-20 ca. fri tollgång på hö i hagen.. nu har han bara regntäcke om de regnar annars utan i vinter regntäcke med fleece om de inte visar sig att han fryser då få rde b li vintertäcke
Min är Helklippt går ute dygnet runt 5 inget och mär det är så lerigt skal täckw fram till 0. Från 0 till -5 fleece fodrat regn. Från -5 uppåt 100geller 150g Från -10 200g till250g uppåt och från -15 300g Ovh så fortsätter de i samma stil . För jag tänker alltid på Att tänk om det skulle bli -30 vad ska hästen ha då ? För bär man täckar dubbelt blir det inte varmare det pressar ner ena lagret och blir som att ha ett ändå . Och att ha många pch tunga täcken sliter på hästen jätte mycket så att man ska låta bli dubbla täken så mycket man kan och ge ett par extra kg Hö istellet för att täcka för mycket.
#6 Hur menar du att dubbla täcken skulle slita jättemycket på hästen?
Tänk dig en tung Jacks det är tungt och slitigt att ha mycket kläder de handlar inte om endast dubbla täcken utan tunga täcken
Har en oklippt häst som inte är frusen av sig. Hon står i kallstall de få gånger hon står inne (ca 1-3 nätter/år) och rids ute 4-5 gånger i veckan och i ridhus max 1 gång/vecka. Täckas bara när det är riktigt blött ute i kombination med blåst, då brukar hon tycka att det är kallt.
Arabstoet (mammas häst) är oklippt men väldigt frusen av sig. Hon går täckeslös vid plusgrader och uppehåll, men annars regntäcke. Vid kraftig nederbörd så lägger vi fleece också. Vid minusgrader har hon alltid vintertäcke.

Det är lite svårt att ge extra hö till hästar som redan har fri tillgång :) Jag känner helt klart skillnad åt det positiva hållet om jag har dubbla täcken. Min fryslort till valack får ont i ryggen om han fryser. Är han lite stel en dag så är det bra igen om han får ett täcke till.

Klippt/oklippt? Klippt
Frusen eller ej? Ej frusen, dock 18 år så börjar bli till åren, är noga med att hon inte fryser.
Kall eller varmstall? Kall
Hur tränas hästen? Hobby, AR
Hagvistelse. 7:30-17:30
5 grader? 100 gram med hals
0 grader? 200 gram utan hals
-5? 200 gram utan hals
-10? 300 gram med hals
-15? 300 gram med hals
oklippt häst på lösdrift, går utan täcke året runt med fri tillgång på hösilage på de delar av året han inte går på bete, rids 2-3 ggr/vecka med minst två uteritter, mycket trav/galopp på uteritterna o rätt hårda pass i paddock. dock begränsar vädret så t.ex. denna vecka har det bara varit möjligt att skritta p.g.a. halka. fryser inte o sätter knappt vinterpäls om man jämför med övriga hästar i stallet, dessutom sätter han vinterpäls sent o fäller sent på våren
Min är oklippt och fryser ganska lätt. Han går just nu med ett fleecefodrat regntäcke. Inne står han med ett tuntstalltäcke, ca 10-12 grader inne i stallet på morgonen. Går i hage från ca 8 på morgonen och när han går in varierar men mellan 16-21 kommer han in. Är under igångsättning och är nästan i tävlingskondis igen. Jag har inga speciella täcken efter grader. Att dubbla täcken ska vara sämre för hästen och att det skulle slita på dem är bara bs.