Drar inåt på banan
Hejhej! Jag kommer under en tid framöver rida en unghäst. Jag har redan ridit henne några gånger innan och då har det alltid varit lite problem när vi är på banan med att hon drar inåt som om hon ska gå in på en volt. Jag undrar om det är bättre att försöka räta upp henne eller om jag kanske ska gå in på en volt och sen fortsätta på spåret? Vi pratar som sagt om en unghäst som inte blivit riden mycket 🙂
Hur ung är din unghäst? Jag tycker personligen att riktigt unga hästar skall ridas utomhus i skog och mark så mycket som möjligt. Det ger en bättre framåtbjudning och hästen får möta olika miljöer som den då inte behöver uppleva som skrämmande då den blr äldre. Yngre hästar är i allmänhet mer nyfikna vilket gör att man lättare kan introducera dem för olika miljöer än om man gör det senare i livet.
Har du ridvägar, fält och lite skog kan man göra mängder med bra övningar för unghästar. T.ex. att få en häst att gå helt rakt fram är en konnst som många inte behärskar. Böja hästen runt träd i skogen är en bra övning liksom att göra halt bredvid något som du misstänker skulle kunna vara lite "skrämmande". Serpentiner, skänkelvikningar passar utmärkt att göra längs vägen och galoppfattningar på fält ger en bättre framåtbjudning och upplevs positivt av hästen då den har fritt runt omkring sig.
Detta är mina erfarenheter av inridning av unghästar.
#2 Ja, det är som sagt min erfarenhet. Att jobba mycket på ridbanor och i ridhus ger inte så mycket för en unghäst på 3 år. Om du rider någon enstaka gång på ridbana eller i ridhus är väl helt okej men försök att hitta glädjen av att bli riden hos din unghäst. Då kommer du att få en positiv ridhäst även på ridbanan då den blir äldre.
Tänk också på att formen kommer med hur mycket muskler din unghäst får. Det är jobbigt att gå i samlad form och ha ryttare på ryggen då den är oven. Ge den många pauser och jobba i korta pass och MYCKET beröm då den gör allra minst rätt när den tänker. Det behöver inte bli rätt på en gång. Tänker den rätt så blir det rätt efter upprepningar och mycket beröm.
Gå sakta framåt i utbildningen så får du en positiv och hållbar häst i framtiden. Och har ROLIGT tillsammans. Lite bus mellan övningarna mår alla "barn" bra av.

Min häst gick bara runt på små volter innan om han fick välja själv, berodde enligt min tränare på dålig framåtbjudning. Har helt ändrat mitt sätt att rida och han går inte längre på små volter. En sak som jag jobbar med är att trava på lång tygel runt fyrkanten och leda honom ut till väggen så fort han går inåt. Hon har gjort så med sin och den är väldigt enkel att rakrikta vilket ofta är rätt svårt. Men som föregående skrev så är det bättre att rida mycket ute och låta hästarna uppleva många olika saker när de är unga, ofta blir de mindre lättskrämda och mycket lugnare av detta än om de bara ser ridhuset.
Skynda långsamt så går det fortare.
TS, hästar går av naturen mot tryck innan de har lärt sig att gå undan för tryck. Innan den lärt sig kommer den att tränga mer inåt ju mer du använder ytterskänkeln. Bli övertydlig genom att leda utåt och lägga vikten lite utåt. Det kan vara bra att låta någon gå och leda hästen för att tydligt visa var den ska gå, samtidigt som ryttaren försiktigt använder innerskänkeln, för att förklara att den betyder "håll ut" och inte "träng in".
När ni är ute och vägen svänger, låt inte bara hästen följa vägen, utan forma den med sits, hand och skänkel. I början använder du hjälperna för att forma den efter det spår hästen ändå hade tänkt följa, men den lär sig snabbt och enkelt att hjälperna visar spåret den ska gå på.
#6: "Innan den lärt sig kommer den att tränga mer inåt ju mer du använder ytterskänkeln. " Så dum jag är! Jag menar förstås "Innan den lärt sig kommer den att tränga mer inåt ju mer du använder INNERskänkeln."
Min gjorde exakt såhär, verkligen ramlade in när man kommit till mitten av öppna delen på volten. Jag har nu i en vecka bara fokuserat på skritten, skritt, halt, skritt, halt. Sen är unghästar ofta lite vingliga, vissa mer än andra och orkar liksom inte ordentligt. Min tränare lärde mig att prova att rida mer rakt fram där hon ramlade in, inte ställa inåt utan försök styra utåt.
Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

Ja styr ut med yttertygel och innerskänkel. Även om den är ung och vinglig så ligger nog en del i att du omedvetet styr inåt. Kanske har du lite starkare innerhand osv.