Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 1272 ggr
Comedy
0

Amigo/Rhino/Rambo

Vad har ni för erfarenhet av ovanstående täcken? 

Till min förra ponny (ganska ädel i modellen) hade jag ett Amigo (medium) som satt perfekt, det såg ut som att det var sytt för henne. Till min nuvarande fick det då också bli ett Amigo, fast ett ofodrat, men jag har tyvärr fått inse med tiden att det är alldeles för stort i bogarna för honom. Han är däremot av den lite kraftigare modellen (utan att vara grov), betydligt kraftigare än min förra donna. 

Jag mejlade Strömsbergs Gård och de föreslog Rhino. Jag har dock ingen erfarenhet alls av Rhino, men har hört att de passar bättre på ädlare hästar då de är ganska tajta i modellerna. Har jag rätt eller är jag ute och cyklar? Amigo har jag dessutom hört ska vara lite större i storlekarna och att Rambo drar åt Amigos håll, därför jag tycker det är så konstigt att min ädla ponny kunde ha Amigo men att min kraftigare inte kan ha det…

Rambo har jag provat att lägga på honom och det tyckte jag låg betydligt bättre än hans Amigo, men just nu känns det lite saftigt att lägga ut 2000 kr för täcke + hals.

Så nu undrar jag, vad har ni för erfarenhet av passformen hos de olika varianterna?

viktoria91
1

Amigo är lite större precis som Rambo, Rhino är "smalare" eller hur man ska uttrycka det och sitter bättre på ädlare hästar.=) min grova donna har Amigo och Rambo. =)

Comedy
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är just det där jag tycker är så konstigt. Det borde vara tvärtom för mina hästar än vad som tydligen passar… Bilden nedan visar ponnyn där Amigo passade perfekt…

Comedy
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

… och bilden här visar ponnyn där Amigo blir för stort i bogen

viktoria91
1

Man ser inte hur breda hästarna är över bogarna på dem bilderna men fuxen kanske är mindre över bogarna.

majaliten
2

Jag har en ganska grov häst och den tar mycket på bredd men också på längd så ta inte Rambo amigo hade vi ett litet tag men den är alldeles för trång för oss man brukar säga att amigo är mer för hästar med smala bogar men beror nog på model /utgåva

viktoria91
1

Saxar från strömsbergsgårds sida om Rhinotäckena. "Rhino har V-frontknäppning (ej Rhino Original) är något smalare i bogen än Rambo och Amigo."

Comedy
0

Som #6 säger har jag också hört och läst (bla från Strömsbergsgård) men ja, det kanske bara är mina hästar som är lite konstiga haha… Som vanligt då! :') (fuxen är btw mycket kraftigare än skimmeln, men sånt är ju svårt att se på bilder)

Det blev i alla fall ett Rhino, så får jag se om det passar eller inte… Håller tummarna!

Bjallstal
0

Tror rhino kommer passa bra. Älskar Horsewears täcken, hade Amigo till min New Forest och ska till nästa häst enbart ha Horsewears. Dyra i inköp men dem är så värda dem pengarna

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Comedy
0

Blev ett Mio-stalltäcke och ett Rhino turnout. Båda sitter perfekt! :)