Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 1728 ggr
MalinSandman
0

Ny Rakad :D

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag blev då hästen rakad för första gången :D, han stog helt stilla :D ,  var jätte duktig :D ,

kolla bilderna :d tyckte det blev bra ^^

Tyckte ni det var sent att raka ?

MalinSandman
0

Prickigt skinn på bogen ^^

Mangis
0

Inte är det sent, heller! Men personligen förstår jag inte varför man rakar ryggen. Hur ofta blir hästarna svettiga där egentligen? Är det för att du tycker det är snyggt som du gör så?

MalinSandman
0

VArför Jag rakade ryggen var för att han hade så pass mkt päls över hela sig så han såg ut som en mammut , sen så blir han alltid svettig över hela kroppen , eller han blev det iaf, tills han fick upp konditionen , nu blir han aldrigh svettig nå mer ^^ :P

Mangis
0

Om han inte blir svettig alls behöver han ju teoretiskt sett inte rakas heller. Men det bestämmer du ju själv. Härnere är det ont om mammutar ännu. Jag valde att spara pälsen över länd och rygg för att låta den värma lite. Särskilt efter korsförlamningen, men även innan…

MalinSandman
0

haha , alltså nu efter rakningen svettas han inte :P ^^ annars så svettades han bara han hade ett fleece täcke på sig :S

Mangis
0

?! Nu säger du emot dig själv. Eller så är jag för trött… Det var inte meningen att lägga mig i.

LinneaG
0

ja rakade hades inför hubertusjakten för att han inte skulle droppa svett. saknar så att ha en häst att pyssla med!!

gejsa
0

Tyvärr så tror jag nog att det är lite överreklamerat att raka hela hästen. Många ggr mår ju faktist hästen bäst att få vara naturlig. Och blir hästen svettig så kan man göra som förr, sätta på ett fleece eller något som suger upp svetten.

Loa-bg
0

Och prestationsförmågan då…?

Det tar ju jättemycket på hästens krafter att bli svettig var gång, och risken att hästen blir stel är väl större också eftersom en häst som inte är klippt måste skrittas av längre och jag är tveksam om alla är jättenoga med det…

Däremot kan jag hålla med om att man inte ska klippa mer än vad som behövs, eftersom hästen blir ganska utsatt när den sen saknar täcke.

elin
0

Håller med inlägg 9.

Jag klipper hela nisse utom ett litet "hoppschabrak" på ryggen varje vinter.

/Elin

gejsa
0

Jag har sett så många som klipper fast dom har så tunn, tunn päls på vintern. Jag tror nog inte att prestationsförmågan försvinner eller minskar när man inte klipper. Det är isf foderstaten som ska ändras på. 

Men att klippa vissa hästar som har mycket päls som då blir väldigt svettiga är mer förståeligt. Det är beroende på ras och hår.

Detta är vad jag har sett i mitt stall och jag har blivit väldigt förvånad när vissa säger att dom ska klippa sin  häst. En gång stannade en granne hos mig och frågade om det var ett mode att klippa hästarna. *ler* Börjar faktist tro det snart.