Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 600 ggr
LinneaG
0

Kan man...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kan man uppfostra en gammal häst?

Det sägs ju att man inte han lära en gammal
hund att sitta..

Min foderponny på 22 år har blivit rätt jobbigt, han
ska ut ur boxen hela tiden, knuffas och vill inte stå still..

Någon som vet hur man kan 'träna' bort dessa saker?

Kiara
0

Klart du kan, var bara konsekvent så lär sig hästen (man kan vist lära gamla hundar sitta, det tar bara längre tid).

Jag fick en häst som var över 20 år att förvandlas från en svårlastar häst, nästan livsfarlig till en häst som gick rakt på transporten. Det är "bara" att vaccinera sig med tålamod och vara konsekvent.

LinneaG
0

Okie, hur kan jag göra då? Han har skrämmt alla småtjejer
som hjälper till i stallet. Måste få lite koll på honom!

Kiara
0

Vi lyfter ett problem " han ska ut ur boxen hela tiden "

En repgrimma kan vara bra att ha på hästen och ett led rep. Börja med att lära hästen att stå i boxen när du ryktar, håll i repet, försöker hästen gå ut ställ tillbaka honom där du vill ha honom. Jobba och åter jobba med detta tills han inser att det är lönlöst att försöka gå ut. Låt honom endas lämna boxen på ditt kommando (han ska gå efter att du börjat gå) slarva aldrig, om han försöker gå ut innan dig ställ tillbaka hästen, det får inte löna sig att tränga sig ur boxen. Fortsätt, var konsekvent och ha tålamod, slarva aldrig inte ens om du har bråttom. Hästen måste följa dig, det måste vara jobbigt för honom att inte stå still.

Ledrepet kan man snurra framför sig om hästen försöker gå förbi en, mycket effektivt på många hästar, du markerar som en ledar häst lägger bak öronen.

lisette
0

jag ska försöka låta calippo vara i fred i sin box. mao inte hålla på och borsta där inne.

men han försöker gå över mig varenda gång jag ska in och sätta på honom grimman.

hur löser man det då?

Kiara
0

#4 det är därför du ska lära honom att stå kvar i boxen. Det är bara ridskolehästar med mycket spring i stallet som behöver ha boxen som frizon. Hur länge orkar du borsta? En timme? Jag tror han klarar att ha främmande en kort stund i boxen. Som det nu är så gör han vad han tror du vill, han lämmar boxen för det är ju aldrig så att han ska stå kvar en stund för att bli pysslad med.

lisette
0

kiara, det är ju just vad han är. en gammal ridskolehäst som haft en massa spring i sin box. därför har jag bestämt mig för att inte hålla på med ryktning, sadling osv i boxen!

men bara för det ska han ju inte springa över mig.

Kiara
0

#6  Sadla ska du inte göra i boxen, men rykten är ju kel, mest för att hålla dig sysselsatt medan han ska stå kvar, människan är ett så otåligt djur. Lite rykt det klarar han nog, annars får du göra samma men utan att borsta, stå och klia honom vid manken det brukar dom gilla och du har något att göra.

lisette
0

ska testa :D