Överlåtelse av äldre häst.
Hittade ingen passande grupp så placerade tråden där jag tyckte den gör sig bäst.
Jag har haft hästar de senaste 11 åren med ett uppehåll senaste året. Nu har jag varit och provridit en häst två gånger, ska dit idag också och ta ett rejält pass i ridhuset. Jag är bara tänkt medryttare, eventuellt delfodervärd om jag anser att hästen är rätt. Jag har bara träffat hästen två gånger men han verkar var himla trevlig, med lite humör. Men sånt tycker jag bara är lite kul.
Hästen är född 1994, en Msv-utbildad dressyrhäst och även hopptävlat en hel del, mer än jag själv gjort. Det är ett Holländskt Varmblod, KWPN. 168 hög, lite gallig, lätt patellaupphakning som inte gjort sig påmind de gånger jag ridit honom, skritt i skogen. Lite tunn i överlinjen. Tävlades i hoppning för två veckor sedan och var i september nere i Skåne på fälttävlingskurs. Väldigt uppmärksam och snäll i hantering hittills, Tandläkaren har inte varit ute på två år men han har tagit bettet fint när jag ridit. Han tål inte det lugnande medlet som används av tandläkaren enligt ägaren. Han reagerar kraftigt och klarar inte av att stå upp på det, ögonen har även rullat bakåt på honom enligt uppgifter.
Jag vill ha en häst som håller ett par år till motionsridning och lättare träning och än så länge verkar det här rätt häst som även kan hjälpa mig vidare i min egen utveckling. Jag har märkt att han gör rätt även om jag gör lite fel.
Av någon anledning har jag tittat runt lite på olika kostnader för en ev foderhäst/egen häst. Undermedvetet hade jag nog velat ta honom på foder/köpa loss om alla tidigare vet-utlåtande ser bra ut och en besiktning skulle gå bra.
Idag fick jag frågan om jag under den närmaste framtiden skulle vara intresserad överhuvudtaget av att överta hästen. Mitt hjärta flög i taget och jag kunde inte annat än att säga SJÄLVKLART!
Nu söker jag efter alla tips, råd och era tankar om att överta en så pass "gammal" häst. Vad tänker ni om det här? Hur gör jag i så fall för att komma ner i omkostnader? Var ett tag sedan så jag behöver lite kött på benen innan jag kastar mig in i något igen..Känner mig som ett barn på julafton men är samtidigt rädd att jag gör något dumt..
En fråga till. När hon frågade om jag skulle kunna tänka mig att "ta över hästen helt" i framtiden tar jag det som att jag i stort sett bara skulle behöva betala för den utrustningen jag skulle vilja köpa med till hästen. Att betala några pengar för en 20 år gammal häst som jag skulle kunna få "ta över" känns inte aktuellt. Antingen säljer man en häst eller så överlåter man en häst, tycker jag. Vad tycker ni? En minimal symbolisk summa för hästen låter rimligt för att "ta över" en häst, men inte några 10 - 15 000 kronor inte!

En läromästare är inte billigt, även om den är lite äldre. Är den verkligen en MSV häst och inte bara en "MSV" häst. Alltså att ägaren hävdar det, men att den inte är det egentligen. Det finns nog många som gärna hade betalat upp till 40-50 000 för en sådan. Att ha några år för att lära sig på. Att ge 10 för en sån häst tycker jag själv är allt för lite.
Min förra tränare sålde sin 19åriga GPhäst för 250 000. Visserligen högre utbildad, men ändå, högt värderad som läromästare.
Det är nog bara ägaren som vet vad ägaren menar - du får fråga, helt enkelt. Om hästen verkligen är MSV-utbildad, och dessutom utbildad i hoppning och fälttävlan, så är han värd åtskilligt mer än 10 000 - 15 000 om han är frisk och hel. Rimligen kan han ha i alla fall 5 år kvar, kanske uppåt 10, att fungera som läromästare. Men det beror ju vad ägaren vill, kanske hen är nöjd om hästen kommer till just dig.
Haha här märks det att en annan inte har haft med Msv-hästar att göra tidigare.
Det här att han är gallig och hans patellaåkomma, samt att han är tunn i överlinjen. Är det bara att förbise tycker ni eller är det något att ha i åtanke?
Ska det finnas papper på hans utbildning eller hur ska jag få bekräftelse på hur högt utbildad han är?
Gallor behöver inte betyda något, det beror på var de sitter och vad orsaken är. Tunn överlinje botas med bra mat och korrekt arbete, det är inte inbyggt. Patellaupphakning kan vara ett problem, men det beror på allvarligehetsgraden. Om hästen hålls igång och gärna går på lösdrift behöver det inte märkas alls.
Gp går väl inte att jämföra med Mvs egentligen, Sarah?
#4: Graden av utbildning kan väl egentligen bara bevisas genom meriter, alltså genom resultat från tävlingar där han startat.
#5 Min förra häst hade också patellaupphakning som var svår att få bukt med att jag efter 5 år sålde honom till någon som bara skulle ha honom i skogen. Om jag ska tro på allt ägaren säger så är ju den här patellan inget att bry sig om med tanke på hur aktiv hästen har varit hela sitt liv.
Jag har inga erfarenheter av gallor alls, men de sitter längst ner på bakbenen och om jag får säga mitt tycker jag det är ganska mycket. Det är inte som små knölar utan en större del av underbenen bak är som vätskefyllda. Så ska väl inte galor te sig?

#6 Klart att GP är en högre utbildning, men en MSV häst är DYR! Om den verkligen går MSV. det är många ägare som hävdar att deras hästar gör det, men eg ligger de på en mycket lägre nivå.
i mitt 40-50 tänkte jag med de "åkommor" du pratade om, en utan upphakning är nog värd mer.
Gallor är svårt tycker jag. Min ena häst, som jag haft sen hon föddes, har alltid haft lite gallor bak. Hon är kollad av veterinär och har inga problem av det.
#8: Det beror som sagt på orsaken, det kan indikera problem men behöver inte göra det. Många gånger är det mest kosmetiskt. Men du bör låta en veterinär kolla igenom hästen noga innan du vare sig tar över eller köper honom.

Min har patellaproblem men har inte haft upphakningar de senaste 3 år (han är 10). Han står i box och rör sig väl inte överdrivet mycket i hagen heller så hans problem är väl inte av den allvarligare sorten. Jag tänker inte alls på det längre.
Skynda långsamt så går det fortare.
En ska brara en höst med patella blir inte billig vare sok i foder kostnad eller bara skogstid ig . En patella hest som dessutom är äldre måste hållas musklad och i trim för att patellan inte ska bli värre och en äldre häst kan va svårare att hålla i hull så foder kan behöva på kostas en hel del . En sådan häst är klart värd mer en 10-15 tusen .men om någon skulle säga överta tänker jag då på att få den . Jag skulle fråga ägaren vad hen menar med detta istället :) och vad hon tänkt sig för pris
Somsagt så är inte en läromästare billig.jag köpte en 20 årig läro mästare för några månader sen för 15.000 och mycket utrustning hade han inte med sig utan jag betalade för hästen.men för dom pengarna har jag verkligen fått en häst med hjärta av guld.
Vill bara inflika att MSV-hästar är riktigt dyra, speciellt om dom gjort bra ifrån sig på tävlingsbanorna och fått många/bra placeringar. Vi har en MSV-häst i stallet, som visserligen tävlat och kommit tvåa i St Georges också, som fick ett bud på 300 000kr förra året
Sen finns det ju "dom" som påstår sig ha en MSV-häst fast fallet inte är så. Du kan ju kolla upp tävlingsresultat på tävlingsdatabasen
Jag skulle dock innan något är sagt eller köpt bett en veterinär kolla igenom hästen och göra en bedömning. Därifrån hade jag tagit det och om allt såg bra ut diskuterat prisklass med ägaren. Alt att du blir medryttare/delfodervärd som tanken var (?) och rider honom ett par månader och gör en bedömning själv.

Att hästen tävlat MSV och att den faktiskt är utbildad till den nivån är ju två olika saker. Man kan ju skryta om att hästen tävlat MSV men om den inte fått mer än säg, 50 %, så kan man ju inte riktigt räkna det som att den är utbildad till MSV. Ser ofta såna annonser om att hästen tävlat på den ena eller andra nivån (både hopp och dressyr) men det säger ju ingenting egentligen. Om hästen inte har några bra resultat så kvittar det ju att den tävlat MSV eller 1.40 liksom.
Skynda långsamt så går det fortare.
#15 Det är därför man kollar upp tävlingsresultat och ser om hästen fått placeringar eller inte. För att kunna göra bra ifrån sig och placera sig så måste hästen vara utbildad till det.