Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 708 ggr
davidia
0

foder fråga

hej.jag fick en foder säck igår.Hippo alfa.läste lite på det.det står att man ska ge till ston,föl  samt hästar som har dåligt med hull.jag fick denna säcken av en som har sina barn här o rider.jag vill ju inte kassta säcken.ska jag ge hästarna?och isådanfall ska jag blötlägga det.det är i pelletsform.

mvh anna

Linda
0

Blanda lite med den vanliga maten, vi blötlägger all pellets eftersom det sväller så mycket.

Vänligen/Linda

davidia
0

jag läste lite på nätet igår att all pellets ska blöt läggas.men ville även fråga här inne.

gejsa
0

Du behöver eg inte bry dig om vad det står på påsen. Alltså vad den är till för hästar. Har man ett dåligt hövärde så kan en sådan påse med ev höga värden i vara bra att ge till sin häst. Står det att det ska blötas så gör det. Men många pellets behöver inte blötas. Jag blöter tex inte nya groov, dynavena, lusern hack, krafft protein med mera, med mera.

davidia
0

det står ingenting på påsen,om man ska blötlägga eller inte……

gejsa
0

Nej, då behöver du inte det. Vissa fodersorter ska man blötlägga annars behövs det inte. Om du inte har en häst som är dammallergisk förstås. Då kan det ju vara bra att blötlägga allt foder.

davidia
0

ok då vet jag.tack så mycket för svaren!