Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettbeteende
Läst 5885 ggr
[Zkold]
0

Sur häst

Jag skulle gärna vilja ha svar och se en lösning på min häst. Hon är ett sto, 4 år, rids och hanteras konternueligt.

Hon är kroniskt sur, speciellt mot vissa personer. Jag kan stå och mysa med henne, klappa henne och sådär och då är hon helt underbar. Men jag litar inte på henne och speciellt inte med andra personer i närheten.
Hon har faktiskt sparkat mig flera gånger, nafsat i luften och huggt mot folk.

Hon är kontrollerad av vet, equiterapeut och sadelutprovare och vi har konstaterat att hon inte gör det av en anledning av smärta.

Jag har lite smått ont i magen när jag har henne uppbunden och personerna i stallet går förbi henne och gör sina sysslor då hon ofta lägger bak öron, nafsar eller i värsta fall, vill sparkas. Nu har hon dock inte sparkats på länge men hon lägger bak öronen jämt. Mot mig gör hon det när jag vänder ryggen mot hennes huvud.

Hon har lätt sadeltvång, hon tycker sadeln är ok på ryggen men hugger när jag spänner gjorden, en gång blev min sambo offer som stod precis framför henne när jag spände gjorden.

Hon är väldigt känslig, det är konstaterat. Men jag vill sluta känna obehag när jag befinner mig i närheten av att kunna få en spark. Jag är hypernervös när hovslagaren skor henne och nu våndas jag över tanken att jag nog behöver göra mer än en halvklippning på henne i år, förra året fick jag en spark och då klippte jag bara hals och en del av sidan på henne.

Jag är mjuk i mitt sätt att hantera henne, men ibland känner jag att jag måste ryta i då hon beter sig totalt oacceptabelt.

Jag avskyr då man säger att hon är ouppfostrad då jag aldrig har haft problem med fostran av mina djur tidigare, alltid haft hästar som står lösa i stallgång, backar när jag vill, där man kan i princip stå och dansa bakom utan ett öra rör sig.

Hon kanske är ouppfostrad, jag vet inte, men jag tycker det är ett sådant fult ord till någon som lägger sin själ i att fostra sitt djur bara.

Kan gå in i boxen och klappa på henne och flytta henne så som jag vill att hon ska flyttas och så kan hon en annan dag inte vilja bli hanterad alls på det sättet och speciellt inte av någon annan.

Kan tillägga att hon är supertrevlig att rida och har inte några som helst problem där.

Tips mottages då jag är ganska desperat och trött på att hon ska bli kallad för ouppfostrad.

PogoPedagog
2

Hade detta varit en människa hade jag gissat på problem med hormoner om humöret är så ojämt. Men jag har inte en aning om huruvida sådant kan påverka hästar?

Har du provat lösdrift? Vissa hästar verkar må dåligt psykiskt av att stå i stall.

Facie
0

Kan hon ha magsår?

Pretty wise //

The Animallovers!!!
0

Det kan ha flera olika andledningar.. Men hoppas hon blir lite mer positiv snart 👍

Du kallar det djur, vi kallar det livet!

Anon
1

Hur mycket får hon gå ut? Hur ofta fodras hon? Är det mycket folk i stallet? Går hon med andra hästar?

Iaemi
1

Om hon inte har ont, kan det vara en ovana du oavsiktligt lärt henne? Du och andra i stallet? T.ex att hon har lärt sig att när man ser sur ut backar folk ifrån och lämnar henne ifred. Sparkar hon så slutar ni göra vad det nu var ni nyss gjorde, och genom att sluta eller backa undan så lär hon sig att det är rätt.

Gronstedt
5

Några tankar till, utöver ovanstående:

Många hästar, speciellt ranglåga, agerar "surt" eller aggressivt när de känner sig trängda. De är vana att gå undan och vika ned sig för andra, och om de inte kan det - för att de är bundna till exempel - så agerar de grinigt och taggigt. Kan det vara så i det här fallet? Kanske det skulle fungera bättre om hon kunde se sig om lite mer och inte kände sig så låst?

En sak, som kan fungera med hästar som hugger för att försöka sätta människan "på plats", kan vara att man möter med en vänlig hand. Om hästhuvudet som kommer för att bita möts av en hand som gnuggar kinden vänligt men ganska kraftigt, så ser hästen ofta väldigt häpen ut och försöker inte bitas mer den dagen. Att överhuvud taget behandla hästens agerande som oviktiga dumheter kan göra skillnad. Om bråkandet inte ger resultat, inte ens i form av uppmärksamhet, så blir det inte så lönsamt att hålla på, och hästen kanske övergår till att söka uppmärksamhet genom att vara trevlig och vänlig i stället.

Allt beror förstås på grundorsaken till beteendet.

[Zkold]
0

#6 Tankvärda ord! Jag har faktiskt börjat med att klappa och var trevlig mot henne när jag märker att hon är påväg att lägga bak ett öra, då gör hon ju ingenting, inte mot mig i alla fall. Men tycker det är otäckt när andra hanterar henne då hon är så knepig som hon är.
Hon har alltid varit ranghög, dock går hon med ett sto till (samma ålder) som sätter henne på plats i hagen, där är det inte hon som bestämmer.

KPD
0

#0 Orsaken har jag ingen uppfattning om, men det påminner om ett sto på en ridskola, där jag red. Hon var alltid småsur, kunde försöka nafsa efter människor, särskilt när hon skulle sadlas. Därför brukade någon i personalen göra det.

Varför hon betedde sig som hon gjorde i stallet vet jag inte, men det var accepterat att hon var sådan.

När hon var sadlad, var hon världens snällaste och fungerade utmärkt som nybörjarhäst. Hon gjorde aldrig något dumt mot sin ryttare.

Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

majaliten
0

Låter lite som mycket saker samtidigt låter mycket som att hon lärt sig att hon kan skrämmas för att gås om hon vill har du Privat snälla till med spör när hon sparkar ? Vet att de låter brutalt men de kan räkna . Och sen faktiskt säga ifrån ordentligt när hon hugget efter folck . Sen så låter de jätte mycket som magsår och då måste häaten ha fri tillgång på Hö/hö silage. Och hormoner prova munkpeppar .

Anon
2

Fast alltså om man straffar hästen tar man ju bara bort symtomen och inte orsaken?!!?

Är hästen stressad eller vill försvara sin personliga sfär för att det t.ex. springer jättemycket folk i stallet och hon står inne större delen av dagen så mår hon ju fortfarande dåligt även om man "skrämmer" henne så att hon slutar bitas. Det är ju bara orättvist mot hästen. Någonting är ju fel och man har faktiskt ett ansvar som hästägare att ta reda på felet.

smellcaramell
1

har en häst som är precis likadan fast aningen värre i stallet, hon kan vara en ängel ena gången(speciellt när man är ensam i stallet) men nästa gång kan hon stå och kicka när man ska borsta henne, hon försöker trycka upp en mot väggen och liknande(främst när andra hästar är i stallet) vi har fått lära oss att inte vara rädda och istället vara envis, kickar hon så gör man det endera jobbigt, eller så gör man om samma "rörelse" tills hon slutar kicka. om hon till exempel kickar när man ska gå förbii rumpan så backar man, flyttar henne längre ifrån en och försöker sedan gå förbi igen tills hon slutar kicka, ännu lättare är det när man har hästen i box och till exempel ska kratsa hovarna, kickar hon när du är på väg mot hoven så tvingar du henne att gå på en volt runt dig i boxen och försöker sedan igen när hon lugnat ner sig, till slut inser hon att det inte lönar sig att vara elak och då kommer hon sakta men säkert sluta dock extremt vintigt att ta allt långsamt! ska man till exempel lyfta en bakhov så sätt ner handen redan på manken och rör sedan långsamt handen mot bakhoven, och ha hela tiden koll på huvudet, stoet i stallet där jag rider ser man direkt på öronen att hon är på väg att kicka! :)