Pencillin chock...
Idag var den värsta dagen i mitt liv. Min häst fick igår en skada. Orsakad av en karborrerot. Hon blödde ganska rejält men vi fick dit veterinären och hon fick stelkramp, smärtstillande och penicillin. Redan då berättade veterinären om såkallade penicillin chockar. Mamma sprutade igår och allt gick super. För er som inte vet vad penicillin chock är så är det när man sprutar en häst med penicillin och det råkar komma i blodet. Därefter får hästen en chock av prokainet som hästar inte tål. Idag skulle vi spruta henne igen. Ovetandes om innebörden av detta. Vi stod i lösdriften och allt var lungt och stilla. Vi fixade iordning sprutorna och en tjej höll hästen medans mamma sprutade. Vi drog tillbaka för att se att vi inte träffat ngt blodkärl. Allt var lungt tills den andra sprutan höll på att sprutas in. Tjejen som håller grimman känner hur huvudet blir tyngre. När allt var klart skulle mamma kolla såret. Jag som står i öppningen till ligghallen ser hur hästens ögonen vart vita och därefter small det. Jag skriker till mamma att hon ska kasta sig ur. Hästen springer runt okontrollerat. Hon har ingen aning om vad hon håller på med. Hon springer runt som en tok och hela hon skakar. Efter en stund ser vi blod rinna ur spruthåler. Vi har veterinären på telefonen hela tiden och hon säger att om hon lägger sig ner är det kört. Även att det verkar vara ett MILDT anfall. Jag hyperventilerar okontrollerat och känner hur min kropp domnar. Jag får panik inombords men måste hålla mig lugn. Hästen lugnar ner sig i takt med att tjejen pratar lugnande med henne. Hennes kropp slutar skaka och jag gråter glädje tårar. Hon överlevde. Jag var så otroligt tacksam. Att se ögonen på världens snällaste häst bli vita och vrida sig var hemskt. Jag skriver detta inlägg för att varna alla som har häst. Vi var så otroligt noggranna med säkerheten. Vi följde veterinärens råd enligt punkt och pricka men ändå gick det fel. Vi kollade att vi inte stuckit i blodkärlet. Till alla er som ska ge era hästar penicillin var så otroligt noggranna. Ge alltid i Box eller annat instängt utrymme. Var noga med flyktvägar så inte olyckan drabbar människorna. Be veterinär spruta. En sådan spruta ska aldrig röra min häst igen. Hoppas det finns fler därute än jag som tycker detta borde uppmärksammas.
Penicillin finns även i pastaform och då slipper man den risken.
Min häst blev också skadad för ett tag sedan och vi skulle ge henne penicillin i spruta. Veterinären gjorde det första dagen trots att hästen då hade fått lugnande hade veterinären problem att ge då min häst blev sur av sticket. Dagen efter skulle jag göra det, jag som aldrig gett spruta innan. Veterinären talade om för mig om att det kan bli en penicillin chock. Jag var för feg och hon blev sur så fort man kom nära med sprutan. Pratade då med en annan veterinär som inte förstod varför den första veterinären inte gett i pasta form istället då hon blev så sur. Är superglad att jag slapp sprutorna och kunde ge pasta istället. Och kommer alltid att fråga efter pasta form om det skulle behövas. Skönt att det blev ett lyckligt slut trots allt!