Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 1158 ggr
Wendy 1000
1

hur mycket kostar det?

Min stora dröm är att en dag skaffa häst. Skulle vila skaffa en imorgon men jag hoppas att ni la märke till ordet;dröm.

Nu kommer kanske folk tänka att jag är helt knasig och oansvarig osv. det är därför jag säger så här redan nu: Detta är fantasier, drömmar mm.

Hur mycket kostar det TOTALT i kr att ha häst, på ett ungefär?

Från själva köpet av hästen tills, ja, allt. Foder,stallplats,utrustning, försäkringar, 

veterinär kostnader osv. Men vi snackar inte tid och ansvar här för det vet jag och jag kommer ändå inte kunna skaffa häst på många år.

Om det är någon som förstod vad jag pratar om så svara gärna 🙂

Bella Bengtsson

PogoPedagog
0

Det finns jättemånga trådar om kostnader redan. Sök på sajten så kommer de upp.

Cezanne
0

Det är förstås helt omöjlit att svara på.

En häst kan kosta allt från 1 krona till mer än 10 miljoner.

Stallplats allt från nästan gratis till 10 000:- per månad eller mer.

Utrustning kostar beroende på vad du väljer att ha.

Veterinärvård beror på om hästen är frisk eller inte.

Yuuuhanna
0

Det beror mycket på vart man bor också. Utanför Stockholm och andra storstäder är det oftast både dyrt och svårt att hitta stallplats. Bor man på landet redan kan man dra bort mycket kostnader. Men runt 4000:- i månaden plus ev. veterinärräkningar tyckte jag var ett bra mått när jag hade häst.

Linnea
0

Jag lägger ca 35.000 per år på min häst. Då är allt inräknat. Jag verkar själv och köper inte mycket grejer och han klarar sig på bara hö och vitaminer. Å andra sidan har han eksem som han har fått behandling för och det kostade ca 4.000 per år. Nu i vinter ska han få sin sista behandlingsperiod. Jag tävlar inte heller men kommer att börja så snart jag har råd.

Skynda långsamt så går det fortare.

Wendy 1000
0

Jsg bor just ni utanför uppsala och det finns ett privatstall precis brevid vårt hus så tror att de skelle ha varit ett bra alternativ.

Bella Bengtsson

Iaemi
0

Det är massor, så mycket mer än vad man oftast räknar med. Men tänk hovslagare, stallplats, hö, kraft, ev mineraler och vitaminer, underlag i boxen, vaccinationer, försäkring, utrustning, saker, mer saker och ännu mer saker som man inte räknar med, första hjälpen saker till hästen, ev tränare/massörer osv /klippningar/transport kostnader. Kommer inte på vad mer men fyll gärna på om jag glömt något

Speciellt i början när man skaffar häst. Då måste man ju köpa det mesta från början. Kan inte säga priser tyvärr då det är så olika. Men du kan kolla upp det själv om du kontaktar folk som har häst i din närhet.

Sarah
0

Svårt att säga :) Jag har ganska billig stallplats till mina hästar men sen kommer ju alla oförutsagda utgifter. Bara att ha hästarna kostar typ 30000 per häst/ år för mig. Sen kommer träningar osv till. I år har jag dessutom lagt ca 20000 på veterinärvård… Yey.

Comedy
0

Min häst kostar mellan 5000-6500 beroende på om jag måste köpa pall med strö och om det är höleverans (inräknat 4-5 träningar/månad, ca 1000-1200 kr), och då har jag inte räknat med veterinär, tävlingar eller försäkring…

Stallplats 2500
Grovfoder 2000 varannan månad = 1000 kr/månad
Krafftfoder ca 200 (mineraler samt lite krafft grov)
Hovslagare 1000 kr var sjätte-sjunde vecka

Detta är på ett ungefär. Sen tillkommer det ju som sagt t.ex. träningar vilket jag tycker är väldigt(!!!!) viktigt att ta med i kalkylen när man har häst, i alla fall om man vill göra mer än att bara rida i skogen. Sen behöver man inte göra som jag och rida varje vecka, men åtminstone en gång/månad tycker jag att man bör kunna göra 🙂 Tar man bilen till stallet tillkommer ju även bensinkostnader…