Låna ut sin häst??
Hej, jag har sökt in till en treårig utbildning i Stockholm och måste därför flytta ifrån gården jag bor på, det vill säga att jag inte kan ha mina två hästar med mig.
Då jag måste flytta har jag bara ägt dom i ett år och lite mer och jag vill inte skiljas ifrån dom för sista gången utan kan tänka mig att lämna ut dom på foder under en period men är inte säker på att jag kan ta dom efter studietiden heller då jag inte kommer att ha några pengar. Dom är lätthanterade om man är rutinerad och inga nybörjarhästar, kräver dock mycket tid till att aktiveras och pysslas med, den tiden har jag knappt nu. Undra hur jag ska göra samt vilken tid är bäst att sätta ut en annons samt vad man ska tänka på allmänt och hur noga man ska vara med att kolla till hästarna. De köptes tillsammans och trivs bra med varandra men måste inte komma till samma ställe.
Är mest angelägen om att travaren ska få ett bra hem på livslång foder eftersom att travaren har blivit vanvårdad/mycket dåligt omhändertagen i flera år och är nu 10 år. Hon är helt outbildad inom ridning förutom min ridning, het och gör mycket hyss (självklart med glimten i ögat och skulle aldrig bocka, kasta av någon eller springa iväg😉) annars cool och söt men har fortfarande travnacke och går gärna utåtställd mm, men kan arbeta i form och samlad trav, galoppen sitter inte alls i ridnigen men har löshoppats upp till 110 cm och använder mycket fin teknik och har goda chanser att komma långt inom hoppning.
Brukshästen har blivit illa behandlad under 2 års tid, är nu 7 år. Lätthanterade om man är rutinerad och ingen nybörjarhäst, men kräver dock inte så mycket utan är väldigt nöjd. Han är körd med rockard några gånger, inte inkörd och inriden i western (jag rider centrerat) riden av barn och är helt cool och andra nybörjare i paddock och ute i grupp. Det måste vara rätt hand som håller i tygeln vid uteritter och då han "vakant på fel sida". Skulle passa på som Skogsmulle, lantbrukshäst, amatör western eller tornerspel. Skulle kunna ha honom på foder till eventuellt senare köp om han passar i stallet.
Älskar mina hästar så otroligt mycket men då det är mycket praktik utomlands så har jag ingen chans att ha båda två eller en av dom på hyrda boxar.
Tack på förhand!
EW
Måste varna dig för folk som söker efter att låna travare etc. Nu när jag själv ska köpa en 4 åring som inte vill vara travare så har vi hört så många skräckhistorier från alla vi har varit och kollat på. Provred t.ex. en jättesnäll häst som hade blivit illa behandlad hos sin fodervärd för 2 veckor sedan, hade inte fått någon mat och det enda fodervärden ville var att ta 2 föl på henne (och springa iväg med pengarna, ägaren fick ingen del av betalningen där) och struntade i stoets välmående, ägaren kunde inte kolla till henne eftersom fodervärden fanns långt upp i norrland. Hon såg verkligen hemsk ut, jätte omusklad (men hade ätit upp sig på fritillgång under 14 dagar). Folk skickar de även till slakt, sköter de fel eftersom "det bara är en travare", misshandlar (!) och jag vet inte vad. Bara råder dig att vara så så så noggrann med vart de hamnar och vad för slags folk de är.
Oj nu blev jag lite rädd, travare är ju de bästa hästarna enligt mig. Usch vad hemska människor är, tur att man slipper vara med dom nu när man har hästarna hemma. Men ja tack, ska inte ta den "första bästa".
EW
Jag förstår om du befinner dig inför ett jobbigt beslut! I din situation hade jag nog trots allt valt att sälja hästarna, med tanke på att det handlar om så många år och osäkerhet kring hur ditt eget liv kommer te sig.
Det finns absolut många bra fodervärdar och jag hade själv turen att få tag på en toppentjej som verkligen tog hand om min häst på bästa sätt den enda gång jag lånat ut häst på foder. Dock trasslade det till sig med jobb för hennes del så ja, jag fick ta tillbaka hästen ett halvår tidigare än tänkt. Och som jag ser det är det just det man får vara beredd på som ägare…även om man skriver bra kontrakt så måste man vara beredd på, och ha möjligheten, att ta tillbaka hästen hastigt. Kanske t.o.m en sjuk häst och även ta alla kostnader och extra omsorg det innebär.
Jag är sådär tråkigt skeptisk, jag vet ;) så även om det finns guldkorn jag tror de flesta är mer benägna att kämpa och lägga mer tid/pengar/ansvar/energi på en häst de köpt (oavsett köpeskilling) än en de har till låns.
Men du ska fatta beslut utifrån det som känns rätt för dig! Att hitta rätt hem till en häst handlar nog mer om timing än rätt tid - dvs. att någon söker den häst du har just vid det tillfället. Oavsett hur du väljer att göra så har du nog goda förutsättningar att hitta bra hem till dina hästar om du börjar leta nytt hem i god tid, lyssnar på magkänslan och tar referenser på de som är intresserade av dem. Och väljer du att låna ut dem - se till att ha en krisplan för hur du kan lösa situationen om du måste ta tillbaka en häst eller två.
Lycka till!

Man kan ju lägga in en klausul om förköpsrätt i kontraktet om man säljer. DVS att om de sen vill sälja hästen ska du ha första tjing.