Hubertusjakt!
Den 22 ska jag och Banjo på hubertusjakt, ska bli så roligt :D Någon här som har ridit en sån förut?
Skoj!
Japp, har jag gjort några gånger.. Fast tycker inte det är så roligt då man inte kan njuta så mycket av ritten direkt.. Utan det blir mer "hålla koll på hästen" av det hela. :P Men det beror ju på vad man har för häst också. ;)
Det viktigaste för mig är balen efteråt, den kan man inte missa. ;) Hihi. Men lycka till. :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Jag var med förra året den 4 november, det var så häftigt och roligt!! Vill så gärna vara med i år igen, men har ingen häst att rida :(
#1. Jag kommer få ha dragkamp hela tiden om jag känner pollen rätt 0:) Annars kommer det gå i 230 knyck :P
Det kommer nog inte vara en bal efter det här, för om jag inte har helt fel kommer den här jakten vara "privat" som man säger så :P
#2. Åh vad tråkigt!
Ja jag har varit m 2ggr innan o ska rida även i år, den 3 nov.
Har dock aldrig kunnat vara m på "balen" men vad jag hört har den tyvärr inte varit ngt o skryta om, inte första året iallafall…
Jag tycker det är sketa kul!!! Så spännande o roligt! visst får man ha koll, men den jag rider funkar bra, mera de andras hästar som man får ha koll på då inte alla fattar att rida m hästlängdsavstånd o att röd rosett i svansen = se upp, varning han sparkar…Grrr! påpekar man det sen så blir de sura
!
I år ska ev hettisen också med. Min syrras flicka ska ev rida men kommer o provrider ngn gång innan för o se om de passar ihop….
Läääängtar!
Hur går era jakter till? Kul o höra olika berättelser…
VI samlas 10.00 rider i lugnt tempo iväg o rider ca.1.5 h sen pausar vi o äter i en halvtimme. Sen rider vi väl 1h till o då är vi framme vid själva rävjakten…. svans på pinne som ska fångas in..ponnies för sig o stora hästar för sig. Under rittens gång så finns 10 hinder av olika modelleer o höjder…alla går att rida förbi…1 är en bank o 1 grop m hinder därefter(vet ej vad den heter???)

Jag har ridit hubertus flera gånger, förut ordnade vi de här på byn, va så himla mysigt! Hade både en långsam o en tuffare, den långsamma gick i skritt o trav o man kunde rida runt hindrena samt inget upplopp utan då letade man ist efter en gömd svans på anläggningen. På den tuffare va de längre banstäckning med hinder samt upplopp där man fångade en rävsvans som hängde i ett hinderstöd. Så himla kul verkligen!

Vad skoj!
Har själv tänkt att va med dom snaste två åren, och tänkte va med i år ist eftersom det alltid hänt ngt som gjort att jag inte kunnat va med. Och nu har jag en sjuk häst så blir inget i år heller… :/
På våran hubertus är det alla i stallet som får vara med, plus några andra speciellt inbjudna. Mest islandshästar med då, så några hinder blir det inte på vägen.. ;) Men rider en sväng i alla fall, till en plats där nån har gömt en rävsvans som man får leta efter. Inget upplopp heller alltså. Sen blir det fika i form av glögg/saft och lite gott att tugga på.. Har grillat nåt år också, innan ritten tillbaka.
Nu mer har de startat en "pensionärsrunda" också, som de som vill rida i lite lugnare tempo tar. ;)
Sen är det bal på kvällen för inbjudna, brukar vara runt 70 pers. Den som hittade svansen blir hedersgäst och får hålla tal vid middan. :) Så är det trerättersmiddag med gratis dryck, vilket brukar märkas rätt tydligt efter inte alls lång tid.. ;P
Men kul är det. ^^
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Jag har varit med på en hubertusjakt, då red jag och en kompis på två islandshästar som hennes pappa ibland tog hand om. Jättemånga islandshästar, men även några smäckra ponnyer och härliga haflingers och ardenners. På upploppet var min kompis så nära att ta svansen, men det var en tjej på en jättesnabb ponny som tog den. Men det är ju inte så dåligt av en islandshäst att nästan komma före. :-) Själv hade jag problem med min pålle, då hon tyckte det var roligare att stegra sig innan det var dags att sätta fart. ^^
Mvh Johanna
www.fotografjohanna.se

Jag var med en gång för 5-6 år sedan. Jag red gobban och så var Gejsa och en annan fjording med som står i stallet. Det var jättekul.
Hos oss är det blandad kompott av folk, militärer, hobbyryttare o tävlingsryttare om vartannat.. förra året var vi 150-200 hästar ungefär…

jag har varit med på några med Peppe, men han blir så fruktansvärt het så ajg måste ha nån att rida bakom som inte sparkar…
på upploppet låg han i täten före alla stora hästar, men det gick på tok för fort för att jag skulle kunna ta svansen….
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Har aldrig ridit hubertusjakt, men skulle gärna vilja prova:) lycka till!

Jag har ridit rätt många hubertusjakter genom åren och jag tycket det är SKITKUL!!!Vår ligger på drygt två mil med hinder längs rundan och upplopp som avslutning. Glömde det viktigaste, punschpausen efter halva rundan, välbehövligt och gott….. Tror hästarna tycker det är lika kul som vi, min gamling utövar konster på hög nivå, typ levad o dyl! Ser fram emot detta årets jakt bara att vänta till början av nov.

Har funderat på det några ggr men jag kommer helt enkelt inte kommer klara av honom.Det är knappt jag gör det när han är sj ute i skogen liksom xD

ja skulle så gärna vilja vara med i år, ska ringa och fråga Hades ägare om ja kanske kan få låna honom. Känns så tråkigt o missa det!