Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 785 ggr
JustMySelf
2014-09-21 21:46
1

Framridning

När man rider fram en häst, hur tidigt tycker ni att man kan börja galoppera? Tycker ni man måste göra det i ordningen skritt-trav-galopp, eller kan man lägga galoppen före traven? Eller ja, trava tillräckligt länge för att hinna förbereda en galoppfattning. Jag tror nämligen jag får mer kvalité i traven och att han kommer igång bättre om jag börjar med att galoppera, men av ren vana travar jag alltid först… Vad tror/tycker ni?

(Allt det här är alltså efter iallafall 15 minuters framskrittning, alltså inte att kasta sig iväg i galopp så fort man sitter upp 😉)

Linnea
2014-09-22 08:35
0

Beror på hästen. Man kan absolut börja med galopp om hästen blir piggare av det. Det viktigaste är att man skrittar fram och av tillräckligt länge. Många fuskar med det här för att det är tråkigt men det är viktigt. Skritt på lång tygel ät det som gäller minst 5 min innan man börjar arbeta den. Har sett många som visserligen skrittar rätt länge men som jobbar hästen i form direkt när de sitter upp.

Skynda långsamt så går det fortare.

[Carolinan]
2014-09-22 11:43
0

Jag tycker att det är bra att ta galoppen tidigt eftersom hästen jobbar igenom hela kroppen från korset och fram. Jag tycker att jag får en mer arbetsglad häst då. Brukar ta galopp innan trav.

LinaN
2014-09-22 12:37
0

har hästen precis busat rundor i hagen, du tagit in, sadlat på och suttit upp så kan man börja i stort sett varsomhelst.

Många glömmer att hästen är ett flykt/bytesdjur, de är designade för att från stillastående ätande rivstarta och köra på maxväxel inom loppet av ett ögonblick.

Däremot en häst som stått på box hela natten kräver mer igångridning än en som gått i hagen hela dagen. Även om hästen står stilla och äter gräs/hö i hagen så rör den sig mer till skillnad från en häst som står stilla i en box och äter.

I regel så travar jag inom 10 min från att jag suttit upp, och galoppen är sällan långt efter. Sen många gånger så värmer jag upp på lina innan jag sitter upp, går igenom parellis 7 lekar med hästen och känner efter vart han är, och det gör jag i skritt och trav, så när jag sitter upp så brukar hästen redan vara värmd och det är fritt fram att rida som vanligt direkt.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

JustMySelf
2014-09-22 19:15
0

Okej, tack för era svar! :) Och ja, framskrittning på lång tygel är viktigt för mig med, min busar inte runt sådär jättemycket i hagen även om han har möjlighet :)

Quirinia
2014-10-03 08:33
0

Jag skrittar fram minst 15 min, nästan alltid 20-30 min ute i skogen. När jag är på banan så travar jag kanske en långsida innan jag fattar galopp, just för att min häst har patella upphakning och hans knän mår mycket bättre av att värmas upp i galopp före trav. :)