Längdfråga
Hur lång tycker ni man ska vara till en fjording på 1,44 m för att de ska se bra ut?
Jag e inte för lång, men e samtidigt lite rädd o plötsligt växa för mkt..
/Elin
Växer du mer då?
Ja 170 är väl max för vad som skulle se snyggt ut tycker jag, men jag vet inte. Är 166cm själv och rider Windy som är 145cm och är lagom på henne… :)
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

När jag var yngre fick jag höra att man kunde kolla det genom att strecka ut armen och ha den i rak vinkel vid hästens manke (från sidan) Om handen nådde över manken var man för lång.
/Therese.
Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus

MAX 165 cm..
Jag är 170 cm och såg ganska lång ut på Japp som är 148 cm när jag red honom..

det sägs ju att idealet är att ha en häst som är 10 cm lägre än sig själv för att det ska se bäst ut.
#4 Är det inte tvärtom? Att man ska vara 10 cm längre än vad hästen är hög..? :P
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
men det är ju olika för olika hästar också.
jag är som du elin, 167-168, jag kände mig inte stor på jango som var 147,5 :P men hon var ju också en bred tinker.
hade hon varit en tunn ponny hade det varit stor skillnad.
jag tycker inte att du är för stor för nisse.
men vi har också haft denna diskussionen innan, och det brukar ju sluta mindre bra.
förmodligen kommer du inte växa mer heller, då man brukar sluta växa 15-16..

#5 Haha, det är ju precis så ;) Två olika versioner av det hela dessutom =)
Klart man ska se till hästen oxå. Är det en kraftig så syns det ju inte alls på samma vis som en tunn häst. men det viktigaste tyckar jag ändå är att hästen klarar av att bära ryttaren utan problem.
alex, om hästen är 10 cm lägre än dig, så är ju du 10 cm längre :P

#6 Det beror ju helt på om man har långa ben, lång överkropp och hur hästen är byggd..
min kompis är 173 cm och rider ponny på 146 cm, och hon ser helt lagom ut..
okej, jag var inte sådär jätte förstor för Japp, men det ser ju helt klart bättre ut när jag rider stor häst.. och sen var det mycket en princip sak också att rida ponny över 18 års ålder ;)
jag tycker till och med jag är förstor för Schess som är 157 ;) därför han ska säljas..
men jag har också alltid trivts att rida riktiga bjässar till hästar och har nästan bara ridit sånna hästar också, inte komstigt att Japp och Schess känna småå ;)

Nej, Elin på detta foto som du länkade till ser du inte för lång ut. Titta på dom som rider islänningar. Där har dom inte långt ner till marken ibland. :) Du har långt kvar dit. *fniss*
Jag är ju bara 147 cm och jag är mer lagom åt Fille som är ca 138 cm mot Gobban som är 158 cm. Det ser mer roligt ut med en för stor häst tycker jag.
#9 Hmm.. Hur går det där ihop? Antingen så är väl jag eller hästen längst/högst? :P
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Läs Alex en gång till det bubbel skrev. *ler*

Inte längst utan lägst, alltså kortast/minst
Hahaha jahaaa ^^ Jag trodde både skrev att hästen skulle vara längre än en själv.. :P Men nu är jag med ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport

haha inte lätt ibland Alex.
Neej.. :P Jag är blond, trött och har ont i huvudet, så jag har nåt att skylla på i alla fall ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
*fnissar hysteriskt*
Vilket fint ekipgae ni är