Hästtransport
Någon som kan ge mig lite goda råd då jag ska ge mig ut på jakt efter en begagnad hästtransport. Hade tänkt mig en 1300kg enkelaxlad släp.
Vilka märken ska man akta sig för?
Vilka märken föredrar ni?
Vad ska man titta på?
Vilka som är bra eller dåliga att dra?
Jag är så trött på att gå o hyra varje gång nu när vi har lite aktiviteter på G.

Av egen erfarenhet så rekomenderar jag att köpa en med bommar som går att ta ner utifrån samt fronturlastning! Jag kör ALDRIG mera utan detta då jag varit med om en rätt allvarlig incident där säkerhetsanordningar kunde ha sparat hästen och mig mycket lidande!
Jag har själv en Kylinge Orion, tycker jättemycket om den!
MVH //Malin
Jag tycker personligen inte om fronturlastning, men det finns det säkert dom som gör. Sen förstår jag inte varför enaxlat, om det finns möjlighet med dragbilen att få tag i en tvåaxlad och fortfarande köra på vanligt B-kort. Sån enorm skillnad!
Enaxlat är ett personligt tycke! Jag tycker det är lättare när man ska ställa släpar och husvagnar där det är trångt att ha enaxlat. Gillar helt enkelt inte boggievagnar.
Hoppas någon kan ge svar på mina frågor i inlägget.
Ingen mer med lite råd till mig?
Då får jag väl nöja mig med husvagnen vi just köpt. ( människofinka)
Hoppas ändå jag kan få lite tips innan jag åker ut o kollar på någon transport.

Jag har ett gammalt tranesläp som vi har renoverat upp.
Den är mkt stadig på vägen, trots enkelaxlat. Kort o gott kan jag säga att min dam trivs väldigt bra i den, hon kan vara kinkig… Jag är väldigt nöjd med den. Jag kan varmt rekommendera ett sådant släp.
Men helst vill jag ha ett nyare släp m. boggi och högre lastvikt. Får bli det när jag har tagit E-kort.

Hmm, jag var också inne på boggi, men då vårat släp går lika stadigt som om det skulle vara det och säljaren (som även är en kompis) även sa att boggi är bara mera saker som kan gå sönder, så blev det enaxlat. Det beror ju mycket på hur och vart man åker. Långt/kort, landsväg/småvägar

Jag har själv en Dalavagnen som jag har ägt i över 8 år nu. Tycker den fungerar bra det lilla jag åker. Men skulle jag tex tävla och åka mycket så skulle jag nog köpa mig en kylinge. Gillar den skarpt efter att ha lånat den ett par ggr.

Vilka märken ska man akta sig för? Jag tycker att dom utländska som börjar bli populära ska man slänga ett extra öga på, samt även försäkring, garantier osv. Annars har jag inget speciellt att klaga på.
Vilka märken föredrar ni? Jag föredrar helt klart Umesläpen, finns inget i klass med dom 
Vad ska man titta på? Golvet (både underifrån och undermattan, balkarna, hur pass det normala slitaget är (vassa kanter osv), elkablarna, lysen. Är det ngt som är trasigt så kolla upp hur mkt det kommer att kosta att laga, antingen om du själv fixar det eller på verkstad.
Vilka som är bra eller dåliga att dra? Jag föredrar att dra en boggie, dom är stadigare. Sen kan det va olika hur mkt vagnen är körd o hur hjulinställnignarna på den är.
Nu har du mina åsikter iaf, har säkert missat ngt, men kommer jag på nå mer så skriver jag igen.
Jättetack för alla svar. Jag var inte själv ute o reste då. Har kollat lite på Trane, Dala och umesläpar. Ska ju inte köra jättemycket så jag hade tänkt mig en släp från 90-talets andra hälft.
Provade en äldre boysläp och så slog jag det ur hågen. Men är det någon som har en nyare boy som kan säga hur dom är?
#6 En av anledningarna till att vi inte ska ha boggie är att som sagt det är fler saker som går sönder o alla släpägare vet väl hur kul bromsarna blir när släparna står mycke??? + att jag tycker det är lättare att backa när det är trångt o snävt med en enkelaxlad släp.
Mazze, det är på tapeten att dom ska ändra om massor i vikter, regler och grejer, så gå inte och ta något E-kort förrän det är klart. Jag väntar också, är sugen som sjutton på att ta det!
slo: Det beror på hur bråttom man har!
Reglerna kommer att ändras, men först tidigast 2012(!!). Jag kommer att försöka ta E-behörighet i sommar då jag inte kan vänta 6 år till! Rekommenderar att ta E-behörighet NU, då de säkerligen kommer att försvåra kraven för den behörigheten jämfört med idag i och med att tyngden på hela ekipaget blir större.
//I
Medarbetare hästhoppning.ifokus.se
2012?? Det var det värsta, när jag läste om det så fick jag uppfattningen om att det skulle ske typ imorgon… Eller iaf till hösten. Men då kanske de e lika bra att ta behörigheten nu, är ju aldrig fel att ha!