sälja till finland
hej!
någon som har någon rfaenhet av att sälja till finland (eller annat land)? jag har en mycket intresserad intressent på tova från finland.
vad gäller riktigt? finns det några bestämmelser och annat man bör veta??
och, hur är det med pass? passet jag skickat in, ett vanligt för okänd stam, måste det vara utfärdat och i handen?? jag har nämligen inte fått den ÄN! och gäller det för att åka utomlands? någon som har koll??
tacksam för alla svar och tips!

Passet gäller för in och uträde utomlands.
-För att sedan ändra det för eventuella ändringar (gällande för respektive land) kan nya ägaren göra.
Mvh Linda

Skicka med chippmärkningsrapporten, men tag en kopia först, kom överens med köparen att du sänder passet när det kommit till dig.
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

Jag har exporterat en del hästar till Finland under vintern och våren.
Tullen kräver att du har passet med hästen då den reser över gränsen. Den skall ha pass med sig. Sen krävs veterinärintyg utfärdat av veterinär ansluten till SJV, ex distriktsvet, inom 48 timmar innan avresa. Samt en färdplan, där man anger varifrån hästen åker, var den skall åka och hur lång tid det beräknas ta, var4 man stannar för att rasta och vilket regnr det är på bilen som kör hästen dit. Mkt papper, men enligt lagen skall man ha detta med sig. Inte alls alla följer detta, men så säger iaf lagen.
Du kan alltså inte skicka hästen med enbart en chiprapport, du måste ha passet i handen. På samma sätt som vi människor inte kan visa upp ett personbevis istället för pass då vi reser. :-)
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
#3 är du helt säker på det med veterinärintyg? jag skickade ett sto till finland och det räckte med passet. Vad jag vet har dom inte haft veterinär på henne när dom hämtat henne här.
Annars är det nog olika från varje rasförening vad som gäller med pass. Säkrast kolla upp det. Vill man ha hästen skriven som exporterad ska man ju ha andra papper också. Själva gjorde vi ingen ISPC papper eller vad det heter utan dom ville bara ha passet. Så tyvärr står hästen inte som exporterad men det kan ju kvitta kanske
jag läste på avelsföreningen att man skulle ha hälsointyg från vet senast 48 tim, plus pass och färdplan. så det stämmer nog. betyder detta att jag inte kan skicka hästen innan jag fått passet??
förresten, om köparen själv hämtar henne här, och kör transport till finland, ska hon även då ha färdplan??

#4 ALLA oavsett ras SKALL ha veterinärintyg utfärdat inom 48 tim innan resan. Sen att alla inte gör det och att tullen sällan kollar, det är en annan sak. Men enligt reglerna och lagen så ska man det.
ALLA ovasett ras SKALL ha pass då de åker över gränserna. Det bestämmer ingen rasförening.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.