Måste gnälla lite
På vägen till stallet finns en gård där de har tre hästar. De går i en liten hage, ca 0,1 ha enligt mina ögonmått. Ibland öppnar de den hagen så att de får gå på deras tomt som är ungefär lika mycket till, lite mera.
Detta är på sommaren, på vintern går de, vad jag sett, endast i den lilla hagen.
På sommaren får de även gå i en annan minihage ibland.
Hagen har inga grönt, aldrig, för den är så nertrampad.
De går in till natten.
De rider aldrig och vad jag sett har de långa hovar, inga skräckexempel men för långa iaf.
Det som jag också reagerar på är att när de öppnar till sin gård får hästarna gå bland torktrådar, trädgårdmöbler, bilar osv. En gång på sommaren hade de haft fest ute och rest ett tälttak. De tog inte ens bort detta innan hästarna fick gå i den hagen (gården) igen. Där fanns utspända nylonlinor i fast i marken som de rest tältet med 
En häst där är hingst vad jag förstått eftersom den rymde och betäckte en islandshäst. De har bara en tråd på de flesta ställen, trådarna är gamla utan ström för de är bara virade runt stolparna utan isolatorer, tala om snälla hästar!
Hästarna är normalstora (145-160) och två av dem i normal hull.
Det har varit såhär länge och jag tror inte att byborna där reagerar eftersom "det alltid har varit så".
Jag irriterar mig på hästägarnas totala likgiltighet, varför ska man ha häst när man inte har intresse för dem, än mindre sköta dem?!
Jag var till stallet så gått som varje dag på sommaren och såg aldrig att hästarna skulle ha aktiverats/motioneras på nåt vis.
Ibland har jag god lust att anmäla men vet inte om jag har skäl nog.
Vad skulle ni göra?

det kanske är svårt men har du försökt prata med dem? fråga hur mkt det håller på med hästarna, det kanske har aktiverat dem precis när du itne ser dem? om inte så kan du ju prata om att skaffa medryttare, lämna på foder eller sälja dem.

Hm, det roliga är att jag aldrig sett en människa på gården. Vill nog inte gå dit och knacka på precis.
Men av det jag ser försåtr jag att de är likgiltiga och inte bryr sig mycket om sina djur. Det gör mig arg.
Jag har i ett år kört denna väg, på vintern på veckosluten och på sommaren varje dag och har aldrig sett hästarna ridas, köras eller marktränats :/

Alla hästar tränas ju inte och behöver inte må dåligt på grund av det. Men jag kan hålla med om att små hagar, långa hovar och saker som de kan göra illa sig på är bad news. Jag har sett rätt många stall som liknar det du beskriver, men det är sällan det beror på att någon vill vara grym, det är bara okunskap.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Om du tror att hästarna lider så kan du väl anmäla utan att säga ditt namn. Dom är ju skyldiga att åka dit och kolla upp då iaf.
vem vet, det kanske är hästar som räddats från slakt och är gårdshästar numer? långa hovar ska de dock inte ha.. Hur många tävlingshästar står inte på stall hela sitt liv nästan?
Jag har själv tre hästar som inte rids.. en ettåring, ett t-märkt sto samt en treåring som rids bara ibland då jag ingen ryttare har till henne.. min son rider ngn gång bara..

Det är därför jag inte riktigt vill anmäla…ifall det är människor som menar väl o så, jag vet ju inte bakgrunden. Jag vill ju inte sätta någon sådan i skiten sas. Nog för att de inte borde hamna där om allt är ok iofs.
Men ändå är det något som känns fel med platsen, likgiltigheten bara lyser där. Även om alla hästar skulle vara räddningsobjekt eller t-märkta borde de få hovvård och bättre hagar utan massor av farliga föremål i.
Ser aldrig att de skulle ha vatten i hagen heller, de har ett litet skjul att gå in i så jag vet ju inte vad där finns iofs.
Ska höra runt i stallet om de vet något om denna plats.