Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: ridning
Läst 1618 ggr
elin
0

Jag undrar över en sak..

Om man börjar rida på sidepull o hästen aldrig e riden med det eller vet hur de fungerar o knappt matte = jag heller..
Rider man de som ett vanligt träns fast knappt utan o ta i hästen men jag menar med styrande o så.
Har hört att ni pratar om tvärtom med tyglarna att lägger man tygeln emot höger sida på hästen så svänger den åt vänster.. har jag fel?
Om man rider med sidepull o rider lite western, kan man då rida hästen med vanligt träns o bett o rida seriös dressyr och att den förstår skillnaden men att de inte blir total förvirring eller så för hästen? 

Jag hoppas ni inte dömmer mig nu o tänker att vet hon ingenting o hon ska köpa sidepull o så o inget vet om det, men jag vill lära mig o jag vet att nisse o jag skulle trivas med de också.
Kram kram / Elin

/Elin

elin
0

ingen som vet alls?

/Elin

Tinka
0

Har en bekant som rider med sidepull, kan fråga henne vid tillfälle hur det fungerar om du vill.

Believer
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sidepull fungerar som så att när du tar i tyglarna så blir det ett tryck på nosen och nacken. Med sidepull kan man även göra ledande tygeltag (vilket man inte kan med hackamore).

Har ingen bild på sidepull, men har ett på Lucky med hackamore. Sidepull ska sitta lägre ner än hackamore.

Believer
0

Och det där med att man lägger tygeln mot halsen på vänster sida så svänger den höger, det har inget med sidepull att göra. Det hör till westernridningen.

Hoppas du blev något klokare iaf! Flört

Believer
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är en bild på Lucky med sidepull. Här ser du att det sitter mkt längre ner mot mulen än vad ett hackamore gör.

Tinka
0

se, du har ju redan fått ett jätte bra svar!

CBA
0

Det enda jag har att lägga till är att neckreining (då man lägger tex höger tygel mot hästens hals och den svänger vänster) rider man främst med när man kommit så långt i utbildningen att man rider på stångbett, på en hand och enbart med vikthjälper. Dvs man tar inget i bettet, tyglarna hänger löst och man svänger med vikthjälperna och med neckreining.

Mvh CBA

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.