Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 329 ggr
Lindbygarden
0

Utfodringstips önskas!

Har i hagen tre hästar.. Ett halvblodssto, ett treårigt mkt runt sto a la tunna är a-ponny samt en ettårig pojkvasker på kanske 90-95 cm bra hull..

Nu har de gått på bete fram tills nu..har bytt till den delen som inte betats i sommar så det är ngt förvuxet och inte så mkt kräm i men vill spara "fina" sommarhagen så den orkar nästa år också..( hår gått där i två dagar- kommer länkas till lösdrift och vinterhage.. kommer landa på 3 hektar vinterhage..stora delen stängs när vätan kommer..

hbl får lite extra kraftfoder sen ca två veckor sen- hon har inte börjat tappa hull utan jag vill vra ute i tid så att det inte händer..( hade hellre gett hö men då går det till de andra två också..)

Hade tänkt ha dem på lösdrift i år då ingen tränas men hur gör jag med fodringen då? Hbl och ettåringen skulle jag vilja ha på fri tillgång men då kommer lilla tunnan att bli ännu tjockare!!! Kommer till att börja med stå på kornhalm men hoppas på att få hem vetehalm sen.

MEN hur löser man det med så olika hästar i flocken??

Tacksam för tips då jag inte haft lösdrift tidigare.

Lindbygarden
0

blir jag tvungen att ha dem uppstallade ändå?

AnnaLundin
0

Kan du inte motionera treåringen lite?

Alla mina pållar kommer ha fri tillgång till hösilage i hagen i vinter. Skulle de bli lite feta - än sen då?

Min erfarenhet är att de hetsäter en period i början, tills de inser att hösilaget inte springer sin väg.

Lindbygarden
0

hehehehe,,, så det får inte ben då?Oskyldig

jag kan promenera henne men tror inte att det tar bort hennes ruunda mage.. inkörd är hon inte och just nu har jag ingen mer som kan assistera mig annars hade jag kunnat köra in henne..