Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 2639 ggr
CamillaAndersson
0

Artikel om plågeri i Ridsport

Har läst om att det finns en artikel i senaste Tidningen Ridsport om
"53 minuter av djurplågeri på video".

Någon som vet namnet på dressyrryttaren som gjort detta?
Skicka PM isf.

Snuttan2
0

Min tyska är lite ostadig, men enligt St George är det Christine W..? Jag tror hästen heter Wimbledon. Men är inte helt säker.

Tierquälerprozess: Erster Verhandlungstag gegen Christine W.

(17.08.2007) Vor dem Amtsgericht im holsteinischen Plön ist heute der erste Prozesstag gegen Christine W. zuende gegangen. Gegen die Dressurreiterin liegen mehrere Anzeigen vor, weil sie Dressurpferde misshandelt haben soll. Der ST.GEORG-Redaktion war ein Video zugespielt worden, das zeigt, wie die ehemalige Weltcupreiterin 53 Minuten lang ein extrem eng ausgebundenes Pferd mit Sporenstichen und Gertenhieben malträtiert. Allerdings entstanden diese Aufnahmen in Norderstedt, W.s Domizil zwischen Herbst 2006 und Sommer 2007. Das heute vor dem Amtsgericht Plön verhandelte Verfahren hat mit diesen Vorfällen allerdings nichts zu tun. Hier ging es um Anzeigen, die gegen Christine W. angestrengt wurden, als sie vor ihrer Zeit in Norderstedt auf dem Gut Nehmten mit ihren Pferden ansässig war.
Im Mittelpunkt steht der Vorwurf, die Dressurreiterin habe den Wallach Wimbledon trotz deutlicher Krankheitsanzeichen Mitte Juli stundenlang zum Piaffieren gezwungen. Der Wallach erkrankte an Rehe und wurde wenige Tage später in einer Tierklinik euthanisiert. Angezeigt wurde Christine W. vor allem von ehemaligen Angestellten, die heute ausführlich schilderten, wie die Pferde Tag für Tag trainiert wurden: Eng ausgebunden, in die Ecke gestellt habe Christine W. auf die Pferde wahllos eingeschlagen. Die Rede ist von blutenden Flanken, eingerissenen Ohren, von Schwellungen und blutverschmierten Kandarengebissen. Christine W. selbst hatte eingehends erklärt, sie liebe ihre Pferde und alle Anschuldigungen weit von sich gewiesen. Vertreten wird sie von mehreren Anwälten. Die Argumentationskette der Verteidigung: Wimbledon sei für 20.000 Euro gekauft, dann "ausgebildet" worden und kurz vor seinem Tod für 100.000 Euro angeboten worden. Einfache Rechnung: 80.000 Euro Unterschied. Und diese 80.000 Euro würde ja kein vernünftiger Mensch so stark prügeln, dass "die Inverstition" in ihrer Not Wände hinaufklettert und sich dabei an Kopf und Vorderbeinen verletzt – genau das hatten übereinstimmend mehrere Zeugen als tägliche Trainingsmethoden geschildert. Längst sind nicht alle Zeugen gehört, ein weiterer Termin wurde für übernächste Woche anberaumt.
Wann die Vorfälle in Norderstedt vor Gericht verhandelt werden, steht noch nicht fest.

SofiaGenne
0

Haha, jag fattar absolut ingenting x'D

MVH
Sofia Genne - www.teamsl.blogg.se

Snuttan2
0

Handlar iallafall om att de fångat henne på video med att tydligt missbruka våld över hästen och det även är som som så att hon gjort det till vardags i sina stallar? Förstår det som att hästskötare/såna som jobbar för henne är med i rättegången å vittnar, men min tyska är inte så stabil :P Jag kan mest hästord å typ enklare meningar, började skolka ifrån tyskan efter bara något år, ångrar det så här i efterhand :(

SofiaGenne
0

Usch, vad hämskt :O
Okey X)

MVH
Sofia Genne - www.teamsl.blogg.se

CamillaAndersson
0

Tack!

Fattar inte att det finns såna här idioter som håller på i hästbranschen!

Hoppas hon sätts åt riktigt hårt!

Snuttan2
0

Hon ska iallafall vara en världs-cup-ryttare i dressyr, så någon kanske vet exakt vem det är även?

Snuttan2
0

Jag har försökt slå hos FEI efter någon Christine bland världs-cupslisotrna i dressyr men får inte upp nått riktigt..

CamillaAndersson
0

Jag försöker också hitta något, men det är svårt speciellt tyska pspråket

CamillaAndersson
0

"Christine W., der Weltcup 9. von 1992" står det här:
http://www.forumfactory.com/neu/62820/neuer-st-georg-dressur-horror-pur.html

Christine Wels verkar vara hennes fulla namn:

http://www.reitforum.de/showthread.php?t=174598&page=15

pippa__
0

AJAJAJAJ!!!! Hade jag varit hon hade jag varit VÄLDIGT försiktig me vad jag gjorde!!!! USCH!!!!!!!!!

neonrosa
0

Förstår ingenting av det där… Finns det inte ngn svensk artikel man kan läsa den ngnstans på internet?

Snuttan2
0

Heter Christine Wels (snuttan kan inte läsa…)

Bild ifrån forumet Camilla länkade till om ngn missade det 

Lauth
0

Om jag och det tyska språket är överrens så gäller den huvudsakliga anklagan om valacken Wimbledon som trots tydliga sjukdomstecken tvingats att piaffera under nästan 1 timmes tid. Därefter har han blivit så dålig att han fick läggas in på djurklinik.

Fd anställda vittnar tuffa träningmetoder där hästen blivit hårt uppbunden och bunden tvingats ta emot spöslag med blodiga flanker, sönderrivna öron(?) och skador av kandaret, som följd av behandlingen.

Hästen avlider/avlivas senare till följd av skador på huvud/nacke och framben som då ska kommit sig av att hästen försökt komma undan bestraffningen..

Ryttarinnan säger sig älska hästar och påtalar att hästen köptes in för 20 000 euro (ung 200 000 kr) och därefter utbildats. Kort innan hästens död blev hon erbjuden 100 000 euro( 1 miljon kr).
Hon påtalar att ingen människa skulle behandla en "värdeökning" på 800 000 kr så illa så att den riskerade livshotande skador.

Än så länge är inte alla vittnen hörda och fler vittnen kommer att höras..

AliceL
0

hej min häst är en värdeökning :S

Lauth
0

Yepp och endast det hindrar dig från att behandla den illa.. *skämtar*

gejsa
0

Men herregud! Är allt ni skriver sant?

CamillaAndersson
0

Här är direktlänken till den bilden jag hittat änsålänge:

http://www.siteupload.de/p377464-gross1185223024welslinksextrem2jpg.html

CamillaAndersson
0

Hur gärna man vill hoppas på att det inte är sant, så är det sant i allra högsta grad. Tyvärr Ledsen

warum_nicht
0

nu finns det en videosnutt på det…

finns länkat i en tråd  på bukefalos

Sussi
0

#21 Var finns den tråden?

warum_nicht
0

det var en tråd under "dressyr". skulle länkat hit men man kan inte kopiera och klistra in =(

Ida_79
0

kan inte heller hitta.. Ligger den på dressyr gnägg?

gejsa
0

#23# Vad betyder ditt nickname?
Varde natt eller? hihi Har inte läst tyska så jag har ingen aning.

Välkommen hit förresten. Det finns en kille till här på forumet. Kallar sig slo.

warum_nicht
0

mitt nick betyder "varför inte?" och så är det namnet på isabelle werths häst! =)

warum_nicht
0

jag klickade på "dressyr" i forumspalten, hänger inte där så jag vet inte om det var gnägg eller inte?

Cilla89
0

det är f*n helt sjuktligt beteende Gråter

fridak
0

om du länkat dem i samma ordning som de var på buke så tkr jag att film nr två är värre än ettan men båda är hemska. men i tvåan när man ser hur det blöder från munnen och sen bilden i sista länken..*ryser*…….

Sussi
0

JAg får inte fram videon, står bara "fel på sidan".

Min dator det är fel på?

pippa__
0

Usch!!!!

aleexandrae
0

Blir så arg :@ Förbannade idiot, tänker bara på sig själv och sin egen karriär :@ Stackars stackars hästar Gråter

fridak
0

#33 kommer du fram till sidan och ser två "blåa rutor", för i så fall kan man gå ner och ändra till windows mediaplayer så brukar det gå att se filmen…

Ida_79
0

fy för i f*n vilken idiot. man ser juh tydligt att hästen inte vill. Mår skit dåligt när jag ser sånt skit.

Marster
0

VILKEN IDIOT! hur fan kan hon ? AAAHHH skulle kunna strypa henne just nu. stackars stackars underbara hästar.

MiaMaria
0

Ja vad ska man säga… Vidrigt!

Mangis
0

Jag hoppas hon blir avstängd från både träning och tävling på livstid. Om det går att göra så…

Cilla89
0

#40 Jag tror hon fick 2 års hästförbud..

MiaMaria
0

Jo de fick hon men hon sitter ändå på avstånd och instruerar sina elever via mobiltelefon…

Thinka
0

Skrämmande och så är det en person på elit nivå, jag blir mörkrädd!

warum_nicht
0

jag tror att det är värre på låg nivå. där upptäcks det inte på samma sätt så det kan fortgå på ett annat sätt. på låg nivå så finns det dessutom mer dålig/skadlig ridnig, dålig/skadlig skötsel… det innebär en långsam och smärtsam död för hästen där ryttaren ofta är omedveten om vad de utsätter hästen för.