OT...en fråga ang graviditet
vad vet ni ang foglossningar?

Låter smärtsamt..

Låter smärtsamt..

men…haha

Det är vad jag vet ;)
Har du kollat in http://gravid.ifokus.se ?
Foglossningar är jag bekant med, ja… VAD vill du veta?

foglossningar har jag också prövat på, inte roligt
det kan hjälpa att spänna åt under magen så man låser fogarna i bäckenet. Jag kom ihåg att det var jobbigt att gå.

#5 jag vill veta så mkt som möjligt för att underlätta för mig resten av graviditeten med jobb och vardagsliv….
#6 ja det är mkt jobbigt att gå.får väldans värk i min höft

#5 glömdeskriva att jag skrivit på gravid.ifokus men inget svar..ska kolla igen
hade problem m det m barn nr:2 o fick gördlel o bälte att ha på mig…samt en glidmatta o ha i sängen för att kunna vända sig lite smidigare…gördeln var helt underbart skön o ha på sig! mattan var också kanon men man blev så attans varm av den…puh!

#7 Jo, det fick jag också när jag väntade tösen, jag tycker redigt synd om dig. Det är nog så att man måste lyssna på kroppen och ta det lugnt, mycket lugnt och sen som jag skrev försök att få stöd kring höfterna med ett skärp eller linda en flis linda hårt så får du värme också.
Jag kan säga att när tösen var ute så var problemen borta, det är övergående men det gör ont och är jobbigt.
Kan man gå gördel? Det är slut med det i GBG nu men det är skönt även om det fortfarande är jobbigt

ok tack för era råd….
jo är väldigt tung med allt nu. både jobb, häst och vardagsliv…. men hästen vill jag kunna umgås med för att må bra i övrigt…försökte gå en kvart men fontane idag men det blev helt knas för mig…fick lägga mig på en filt på stallgolvet och vila. blev kallsvettig, yr och illamående…sen höften fick jag värk i…. EN KVART…. kan ju snart inte göra NÅT med honom….
#7 Hur långt in i grviditeten är du?
#10 naej tror man fick betala den..
#10 naej tror man fick betala den..

#13 jag fick min och jag tycker att man fortfarande ska få den. Det är tufft att vara gravid när något tillstöter.
#11 försök att ta det lugnt och prata med pappan till barnet han borde kunna hjälpa dig nu, när du behöver det. Tänk också på att det tar tid efter förlossningen innan du bör lyfta = mocka mm.

#12 v 26

#15 med mockning och det sköter Shirley. har fontane på helinackordering hos henne. jag numer är bara hos fontane och pysslar och tränar honom det jag kan…men nu kan jag ju knappt gå längre med honom än en gång

#17 nej jag vet, det går över den dagen du är en lycklig mamma
när man är gravid då är man otålig och vill så mycket och vill vara så duktig, lämna över hästen till någon annan denna tiden det är mitt råd.

#18 träningen har jag tyvärr ingen att lämna över honom på… jo men kommer kosta mig mkt pengar och det har jag inte råd med nu…. kör honom till träning, ska nu bli 1 gång i veckan…. men de andra dagarna får han ju stå då om jag inte gör något med honom…

Han kan nog stå alla dagar bara du mår bra
ta det lugnt detta är bar en parentes i ditt liv 

#20 det är ju sant….

Foglossning har jag haft i över 1 år. Hade det så länge så det blev nabbar i höften där den kunde låsa sig ibland. Det gjorde helvetes ont kan jag säga.
#16 ok..
Jag har varit sjukskriven för mina foglossningar vid alla tre graviditeterna, där den första var uthärdlig och de andra två var hemska. Jag fick periodvis stappla fram med kryckor för att ta mig någonstans alls.
Det man ska göra när man har foglossning är att försöka undvika ALLA assymetriska rörelser så gott det går. Cykla och gå i trappor, där benen belastas ett i taget är inget vidare. När man liger i sängen och ska resa sig upp så ska man försöka hålla ihop knäna helt. Jag fick in tekniken bra på det till sist, man fick liksom svinga sig runt med knäna ihop så man hamnade i sittande läge på sängkanten. Sen var det periodvis lättare för mig att glida ner på golvet och ta mig upp därifrån, än att resa mig upp direkt från sängen…
Hmm… OM jag nån gång pratar om en längtan efter fler bäbisar
så får ni gärna påminna mig om hur jävligt det var med foglossningar…
För man glömmer! Man glömmer så otroligt fort!

#23# Ja, jag hade ett helvete. Kunde varken ligga, gå eller sitta. Visste inte vart jag skulle ta vägen. När vi åkte bil så skrek jag när det var ett gupp eller om han råkade köra på dom vita strecken på gatan. Åt hur mycket tabletter som helst mot värken men det hjälpte inte ett dugg. Sov med en kudde mellan benen för jag kunde inte lägga ihop dom riktigt.

herregud så hemskt det låter som ni hade det…..
…så illa är det ju inte för mig nu iaf…. men ska in med havandeskapspapprena till chefen idag, så hoppas hon har tid med mig idag…..

men hur rädd ska man vara för att jobba? Vill ju gärna jobba så länge jag kan, men jag vill ju inte jobba om det gör att jag blir sämre och får ännu mer värk för det är jobbigt med sömnen som det är nu och att resa mig och gå. Jag jobbar inom hemtjänsten om det är någon som missat….
Omplacerad verkar också svårt att bli då förra som var gravid inte kunde bli det…är vi på jobbet så får vi klara jobbet till 100% också säger vår chef…. svårt att veta hur man ska göra här. Inte säkert jag har tillräckligt för att få bli sjukskriven heller, ville nu bara veta hur försiktig man ska vara just med jobb och lyft inom vården med just foglossningar
#26… låter konstigt att de kan neka omplacering?? Om du går till läkaren och de föreskriver läätare arbete så är det arbeetsgivarens SKYLDIGHET att se till att du får anpassade sysslor..
Tänk på att ta kortare steg.. snällare vid foglossning..
När det gäller sängen som Anna beskriver så knä ihop.. har du vart på förflyttningsteknink i jobbet? Om det blir svårare sen när du är tyngre, vilket det brukar bli. så knä ihop-lägg dig med böjda knän på sidan medfötterna utanför kanten..lägg dig med böjd arm under.. den övre armen lägger du framför och så pressar du dig upp med den armens hand samtidigt som du skjuter upp med den nedre armen- benen över kanten..
Då tar du vikten med armarna istället och inte med mage/rygg..

Om man säger så här: får du så ont som jag hade så kan du inte jobba iaf.

pratat med BM idag igen och hon tycker jag ska till doktorn, så har tid imorgon 10.30
#29 bra
#26 Ska jag vara ärlig så tycker jag nog att du ska lyssna på din kropp i första hand, i stället för att vara plikttrogen på jobbet. Har du ont av foglossningar så HAR du inte 100% arbetsförmåga i det yrket du har. Foglossningar kan vara lurigt. När jag hade som mest problem av det i min första graviditet så hände det ett antal gånger att det liksom bara "högg till" i de bakre fogarna så att jag helt enkelt trillade omkull…
Och DET är ju inte så kul om det händer medan du lyfter en vårdtagare…
Jag erkänner att jag faktiskt lyckades med konststycket att sko en av mina halvblod som höggravid med ordentlgit med foglossningar
, men det handlar ju då om att hitta en fungerande teknik och att kunna ställa in hästen i boxen och ta en timmes paus när det behövs. Jag hade inte gett mig på någon annans häst… Och som sagt, jag kunde anpassa och göra det just när kroppen kändes bra en stund.

var hos läkaren idag. Han sjukskrev mig 50%. Efter undersökningen kunde jag knappt gå från mödravården……..suck. Har inte bara foglossning tydligen utan även ischias….
#32 Det hänger ofta ihop…
Jag var hos min sjukgymnast igår - är ju ledvärkskärring och vill få fortsätta med bassängträningen… Och när hon undersökte mina funktioner så konstaterade hon att jag fortfarande har ont i mina bakre bäckenfogar - min yngsta son är nästan 2½ år… 

#32 ta det jättelugnt nu så inte närven hamnar permanent i kläm.

så svårt allting….vad menas med ta det lugnt då egentligen? Vad vågar man göra och inte göra?

Det är svårt att säga men försök lyssna på din kropp och undvik sneda rörelser. Mocka tex tycker jag inte du ska göra.
#35 Undvik ALLT som gör ont att göra. Det är en bra tumregel…