Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: off-topicgod-morgon
Läst 5172 ggr
Jamie+Engla
10

Bara jag som rynkar näsan?

Jag har efter 2 års "slit" med en vän till mig som har stuteri äntligen fått frågan om jag vill låna ett gammalt sto på 19 år att rida under sommaren. 19åringen är lite sliten i bakbenen och orkar inte direkt lika mycket längre, även om hon orkar en hel del! Jag har hjälp henne med allt man gör när man har med stuteri att göra. Jag har jagat hästar på lösdrift, fölvakat, badat och fixat inför utställning, varit på utställning, mockat boxar, vattnat hästar, påbörjat inridning, dragit staket, hanterat föl/unghästar och hingstar, betäkningar, motion, byggt hagar och renoverat boxar/stall, social tränat, slitit genom värme och kyla, lämnat/hämtat hästar på bete, lastat hästar (svåra och lätta hästar), blivit sparkad och biten. Jag tränar och tävlar även hennes hundar (utställning) och jag är en handler som vunnit mycket under mina 10 år som handler. Så de tar hon nytta av. (Och allt detta gör jag fortfarand Och nu, äntligen, rider jag. Och eftersom jag bara rider på hobbynivå behöver jag ingen direkt tävlings häst. Så de var okej att ta en gammal dam att rida lite lättare i skogen några gånger i veckan. Hon går på lösdrift ca 900 m från vårt hus. (Vi har ingen möjlighet att ha häst) ägaren betalar allt, som tack. Och även om jag vill betala iaf hov vården så är hon tacksam att hästen får användas. Men iallafall. Min lillasyster tycker det är orättvist att jag fått låna denna hästen över sommaren. Så hon envisades om att hon också skulle ha en. Mamma har sagt nej till mig i flera år för att vi inte har möjligheten. Men nu, när jag efter 2 års slit fått låna en, ja men då är de väl klart att syrran ska ha en! Som serverat på ett silverfat. Och min syster är rädd i ridningen och är inte direkt duktig. (Vi gick på ridskola 1 år, dem ville ha henne i svårighets grad 3, och mig i 7) Men jodå,hon ska på provridning på söndag och prova en 10 årig valack som är het och busig. (Hon vill ha en som gör precis som hon säger, när hon säger det och är lugn) så hehe, ja man undrar hur mamma tänker, syrran är okunnig och ska ha en såpass "ung" häst. Ja men kör på tycker jag! (NOT!) Syrran är en sån som ska få allt serverat. Hon skulle rida "min" häst en runda i skogen. Då skulle jag gå 900m ner till hagen och göra henne iordning, skritta henne hem så att hon är varm. Sedan skulle hon rida henne i trav och galopp i skogen samt hoppa (jag gör inte det med henne pga hennes bakben) och sedan ska jag skritta av henne på väg tillbaka till hagen igen och fixa henne så hon är redo för natten. Och detta tycker mamma är OK! sorry mamma, men jag tycker inte det är ok. Och en dag hämtar mamma mig efter skolan. Jag undrar om inte syrran ska bli hämtad (vi går i samma skola) och då säger mamma: "Nä, jag hämta henne vid 12 tiden. Hon hade ont i halsen" Men när vi kör förbi hagen (det ligger på grusvägen in mot vårt hus) så ser jag syrran i hagen vid "min" häst. Och jag bara VADÅ?? "Nä hon ville rida, så de ska hon göra innan det blir mörkt" hör jag mamma säga. Är mansför sjuk för att gå i skolan ska hon för *** inte rida! Nu blev detta SUPER långt, sorry. Men va tycker ni? (Om ni orkat läsa detta) Är det ok av mamma att göra såhär?

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

[mitzylinnea]
7

Jag tycker att de är väldigt taskigt… Jag skulle inte vilja att min syrra bara gick o tog min häst som jag själv har fått jobba ihop :( 

Jag tycker att du ska säga vad du tycker är fel och försöka få dom att förstå de. Jag hade blitt besviken, de verkar även du vara :(

[neptunens]
7

Inte ok någonstans i mina ögon. 🤓

Jamie+Engla
3

Jag är 16 år, min syster är 13 (fyller 14 i maj) och är en "partyqueen". Jag stannar hemma med mina hundar och tränar och pysslar med dem HELA tiden. Medans hon är hemma knappt 2 dagar i veckan och kan inte ens ta hand om ett akvarium. (Hon hade ett men gav upp efter 2 veckor) Jag lever för mina djur, och kämpar dagligen för dem. Medans hon vill inte veta av mina hundar i samma rum. Och status är ALLT för henne.

Jamie+Engla
1

Jag har pratat med mamma, men hon tycker att det är ok. Ägaren sa att de skulle fråga mig om de fick rida henne, men de har ridit henne 2 gånger utan att ens säga något. (En gång när jag var på tävling med ägaren och den andra när jag var i skolan) Men mamma: "Får inte hon får inte du rida hästen"

[mitzylinnea]
4

Men säg åt ägaren att ta ett ordentligt snack med din mamma då? 

Hästen är din och så är de tycker jag! Hoppas de löser sig och denna tråd kommer jag verkligen följa för ja vill veta om dom lyssnar på dig (vilket jag verkligen hoppas) 🙂🌺

Jamie+Engla
0

#5 Jag lovar, syrran får sin häst. Den som är planerad är ett varmblods valack på 10 år, på 168cm. Syrran är 152 cm och väger 68. Jag är nästan 170 och väger 52. "Min" häst är en D-ponny. (Connemara)

catcult
9

Får din syster en egen häst (som i att din mamma betalar något för den)? I sådana fall är det självklart att du måste få något av samma värde eller lika mycket pengar som det kostar. Jag skulle bli vansinnig annars.

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

Jamie+Engla
0

#7 Ja de är klart att mamma kommer att få betala för den. Det kommer hon aldrig att gå med på, att ge mig något för att hon ska få häst.

catcult
7

#8 Men det är ju helt vansinnigt! Din mamma betalar inte för någon annan dyr hobby åt dig? Det är i så fall helt förkastligt och detta borde du försöka förklara för din mamma.

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

Jamie+Engla
1

#9 Tja jo de gör hon. Både hon och jag är och tävlar hundar. Och ibland är det en bit bort. Men isf ska man ju dela kostnaden på hälften då det är för 2 personer. Men min syrra "festar" och är med kompisar stup i kvarten. Mamma kö henne hit och dit hela tiden. Det kostar med diesel, de är inte billigt direkt. Samt att hon ska ha de nyaste smink och hårgrejer varje vecka. Även nya kläder innan varje fest är super viktigt! Hela hon ska vara ny om man säger så. En hel outfit ska inhandlas varannan vecka. Samt att skor är en hobby. Så visst, mina tävlingar kostar en del. Men jag kämpar hårt och lever för det jag gör. Och jag utvecklas hela tiden. Hon tänker för stunden och skiter i alla andra. Hon fick en hund 2007 som hon tjajat till sig under ett år. Fick hem valpen som 8 veckors. Det gick bra. Tills hon visat alla släktingar och vänner hur söt hund hon hade. När valpen var 10 veckor gav hon upp. Hon ville sälja valpen och handla kläder för pengarna. Men den glädjen skulle hon inte få! Jag (som redan hade en hund på 5 år, och hade en till på ingång) tog över valpen. Och det är jag glad över.

chade
5

Detta är inte okej någonstans i mina ögon, jag förstår att du är ledsen, besviken och arg. Det hade jag också vart, men finns det inget du kan göra som förändrar situationen så se det från den ljusa sidan. Du vet att hårt slit ger med sig i slutändan och vet att saker och ting inte blir serverat på silverfat och det har gett dig ett enormt försprång i vuxenvärlden. Medan hon inte kommer ha det lika lätt för sig, och ge upp mycket snabbare när motgångarna kommer.

Tycker du ska säga till din mamma allt det här som du berättade för oss, att du slitit för att komma dit du är idag. Och att det inte är rätt av din lillasyster att glida in på en räkmacka och rida på din häst utan tillåtelse. Detta med att hon ska få egen häst är ju lite svårare för dig att bestämma över. Men din häst är din, det spelar ingen roll om det är syster, mamma eller bästa vän, man ska fråga först, så är det bara!

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Zaphix
6

Om din syster redan som blivande 14-åring är en "partyqueen" och festar mycket så kanske det kan vara bra för henne att ha en häst att fokusera på istället. En häst kan hålla en borta från att hamna i dåligt sällskap och problem, kanske är så din mamma tänker?

Tycker inte alls att du ska vara avundsjuk på din syster. Tänk istället på hur mycket du faktiskt lärt dig utav att kämpa för att tillslut få en häst. Är ju bra att lära sig jobba för att få något, det kanske är en kunskap din syster inte kommer få på länge.

Är nog för dig att sluta vara bitter, och försöka vara glad för att din syster också har möjlighet att få en häst nu. Du får ju en att dela intresset med. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Jamie+Engla
1

Är inte avundsjuk. Är orolig om hästen. Antingen kommer hon bara vara hos den när den ska ridas eller så kommer hon tröttna efter ett par veckor. Och den kommer isf få gå i samma hage som min.

-Cissi-
0

Följer

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Denna kommentar har tagits bort.
Jamie+Engla
0

#15 Nu hänger jag inte med?

[MajaWrangstadh]
8

#15 Men HERREGUD? Gå inte runt och kalla folk för svin bara för att du sitter bakom en datorskärm. Hade du sagt det till henne om du träffade henne också, utan att hon fått förklara sig själv? NÄTHAT. Skärp dig.

Jamie+Engla
9

Då ska vi på provrindning imorgon på denna hästen. Tog hit min en runda idag så mina tvillingbröder kunde visa hur duktiga de var att rida för släckten. (Vi fira deras 2 års dag) Såklart fick syrran skritta ett varv, och så på ena långsidan fattar hon galopp. Hästen är lite pigg i trav och galopp så hon fattar direkt och kör nästan full fart. Syrran blir rädd.. Hon tyckte inte om att hästen gjorde såhär så hon hoppa av så fort hon kunde och gick in. En häst med så mycket ös i vill hon inte ha! Detta är ett 19 årigt sto som inte gör mer än vad som krävs typ. Hon får sina ryck men de är inga stora. De är bara ett litet steg åt sidan eller nått sånt. Och imorgon ska vi kolla på en valack på 12 år som är busig och gör lite som han vill… Hahahaha… Detta blir ju bra! :-)

mellis98
3

haha, herregud. Tycker det är helt fel att din mamma inte respekterar dina åsikter i den här situationen. Jag själv skulle bli vansinnig om min syster gick och tog min häst och red iväg.

Men att hon ska få en egen häst på 10 år när hon inte ens har värst mycket erfarenhet av hästar kanske blir en "väckarklocka" för henne. Förstår dock vad du menar när du säger att du oroar dig för hästen.

Har en kompis som precis köpt sin första häst tillsammans med sin lillasyster. Det blev en 4 åring, endast gundriden och det var lillasystern som ville ha den, mamman var på hennes sida så det blev den hästen och ingen äldre som min kompis egentligen ville ha. 

Hoppas i alla fall att allt går bra och att din mamma förstår dig! Om inte kan du be ägaren prata med henne :)

MsSofieG
1

Men gud! Vilken jäkla situation su sitter i. Nej hoppas att din syster kanske inser redan på provridningen av den här nya hästen att det inte är något för henne. Blir ju synd om en häst som mest bara får stå för att ryttaren tröttnar eller rent av inte vågar :/

chade
0

Ska det köpas en häst till henne, eller ska hon "bara" ha den på foder?

Jamie+Engla
0

Vi har varit på provridning. Syrran satt 2 minuter på en liten b-ponny innan hon ville hoppa av. Ponnyn var för het och gjorde inte som hon sa. (Detta var en ponny som gått på ridskola i 4 år) När hon sen prova en storhäst (arabsto över ponnystorlek) ville hon ha ledare och bara skritta i en cirkel. ca 10 minuter senare hoppar hon av då hästen är lite tittig. (Denna hästen är riden men inte skolad) Valacken vi skulle kolla på kunde vi inte åka till. Ägaren hade blivit sjuk. Men provrida ska hon nog ändå, men lite senare. #21 Det ska vara en häst som bara ska vara hos oss över sommaren. Eftersom vi bara har tillgång till lösdrift. Inga ridpass heller direkt, utan bara skogs ridning och rida ner vid stranden lite. (Vi bor 2 km från en stor sjö)

strong.ale
4

Jag har hamnat i en liknade situation. Jag har jobbat och ridit i ett stall i ca 8 månader och då har jag ridit en och samma häst hela tiden (har ridit andra lite då och då) och båda vi 2 har utvecklats mycket men för 2-3 veckor sen så började en ny tjej i min ålder (hon går i andra 9 på min skola). Så hon kom dit när nr jag var borta några dagar och hälsade på min mamma. Men min kompis skickade ett sms samma dag som jag skulle ut dit och sa att en annan hade fått börja rida han (+ en annan häst jag hade ridit sen 4 veckor tillbaks). Och visst jag är mer erfaren än henne och vågar ''säga till'' hästen men ändå 8 månader av hårt slit upp tidigt på morgonen för att hjälpa till att mocka och hålla i hingstarna (som bets när man verkade dom) och borsta dom bara för att ägaren inte skulle behöva göra det och massa mer. Men nänä ingen belöning för det bara när man är borta i 5-6 dagar så ''ges'' hästen iväg. Så innan hade jag hästen som typ min egen men nu ska jag rida runt på 3-4 stycken istället. Visst jag tycker om lite mer ''utmaningar'' men vill ändå inte ''släppa'' hästen. Jag har ändå känt ett band mellan hästen och mig. Men nu rider hon han 5-6 dagar i veckan och jag har ingen chans att rida han och när jag väl får rida haan då har han gått 6 dagar i rad och då tycker jag att han borde vila.

// En tjej om vill ha rättvisa

[Shettisar]
18

Avskyr föräldrar som gör skillnad mellan sina barn.Inte alls okej när det inträffar.

Jamie+Engla
6

Uppdaterar lite här… Vi var aldrig och titta på varmblodet (tror jag de var) utan vi kolla på en kaspisk ridhäst och en arab. Ridhästen var riden på ridskola och var ganska lydig, men liten. Araben var sutten och travad med men var inte inriden/skolad alls. Som de ser ut nu så blir det dessa två vi tar. Men inget är säkert. Igår åkte jag till min morbror och skulle sova över tills idag (söndag), vi skulle kolla in hans nya 3D tv och spela spel ihop. Åkte dit vid ca 13 i lördags. Nu när jag kom hem och skulle byta halsband till min hund såg jag att på min krok med halsband hängde tränset till min häst. Jag hade hängt det vid min ytterdörr (på handtaget) och ställt min burvagn för. (De är bara jag som använder den dörren)… Tyckte det var lite skumt. Så jag fråga mamma vem som varit på mitt rum, jo de hade ju min syster. Hon hade tagit tränset och tagit en tur på min häst! Mamma sa att det var hon som sa att syrran fick rida, jag var ju ändå inte hemma och kunde rida. Min styvpappa sa att det ska jag skita i om syrran rider eller inte. Detta händer varje gång jag är borta under en längre tid under en dag eller övernattar. Jag gör detta max en gång i månaden. Jag klarar inte att vara ifrån mina djur. Jag har kämpat för att få låna hästen, och hon skickar inte ens ett sms och frågar om hon får ta en tur. Utan hon tar friheten. Är såååå arg och ledsen nu! Jag vågar inte rida imorgon då jag vet hur hårt syrran rider hästar när hon väl kan och hästen är gammal och trött i benen. Jag skrittar nästan alltid men hon ska bara galoppera hela tiden. Stackars häst ♥

chokladtassen
4

Jag skulle ju bli rasande och vända hela huset upp och ner! Verkligen inte okej!

Checka in @gnagarboden på instagram Skämtar

Jamie+Engla
0

#26 Hade jag ens sagt emot hade de inte låtit mig rida hästen över huvud taget. Fattar inte varför de ska hålla på med hästen, de är min förtjänst att hästen är här och vi betalar INGENTING för henne. Mat, hovvård, vet, försäkring, bete ja allt betalar ägaren. JAG har fått låna hästen för att JAG hjälpt ägaren massor… syrran har inte gjort någonting!

MsSofieG
4

Usch vad jobbigt :/ Men kan du inte prata med ägaren och kolla om du kan säga till din familj att bara du kan rida hästen? Om du berättar för henne att din syster rider lite väl vårdlöst tror jag nog att hon hellre vill att bara du rider hennes häst också.

Majken!
7

Du och din syrra är olika, det är dags för dig att acceptera det. Rent krasst så är det ingen av er som är bättre eller sämre, det är inte högre status att älska sina djur och välja att lägga all tid på dessa än att prioritera kompisar och socialt liv. 

Jag har några råd att ge:

Sluta arbeta gratis på stuteriet! Du blir utnyttjad, sluta med det. 

Skit i att bråka med din mamma och din syster om hästarna. Din mamma verkar se till att både du och din syster har möjlighet att ägna er åt era hobbyer, tacka henne för det. Om din syrra har så lite intresse som du påstår kring hästarna så kommer hon ledsna långt innan sommaren är slut, och problemet kommer därför lösa sig själv. 

Fokusera på dig själv och inte på din syster. Ägna den tid du retar dig på henne åt något mer produktivt.

Jamie+Engla
8

#29 Jag vill hjälpa till på stuteriet. Allt för att komma ifrån familjen. Jag känner lugn och kan fokusera i närheten av djur, hemma är det ett slagfält. Vi kan åka iväg på äventyr jag och stuteri ägaren och göra saker jag aldrig tänkt på. Vi är ute och badar i hästhagarnas dammar medans hästarna går runt om oss och vi sitter i hästhagen och äter kaka. Har gräddkrig och massa annat roligt. Hon bjöd mig även på en resa till Liseberg, hon betalade allt! Skulle min mamma inte kunna ta mig till en tävling så gör stuteri ägaren det. Även om hon inte ska dit och tävla. Och dessutom betalar hon allt för hästen som jag lånar av henne. Jag erbjöd mig att betala hovvård men de sa hon att de fixas samtidigt som de andra hästarna i hagen så de var lungt. Hur kan de vara sådan skillnad på mig o min syster? Jag får kämpa för saker men hon får de som på silverfat. Många i släkten frågar om vi verkligen är syskon, vi är sååå olika i både sätt, tal, gång, utseende och attityd. Det finns inga mer likheter mellan oss än vad de finns på någon annan i tex skolan. Min ena klasskompis är mer lik mig än vad min syster är.

Linnea
12

#29 Det verkar inte handla om att systrarna är olika utan mest om att de ena måste jobba hårt för att få det roliga medan den andra får göra bara det roliga. Finns nog tyvärr många exempel på föräldrar som favoriserar ett barn (ofta det yngsta) och det är inte okej, alla ens barn ska få samma rättigheter och skyldigheter såvida barnen har den fysiska och psykiska förmågan som krävs.

Sålänge man går i skolan tycker jag det är okej att hjälpa till i stall om man tycker att man själv får ut nåt av det. Jag gjorde det själv när jag gick på högstadiet och jag lärde mig enormt mycket på det, saker som jag inte lärt mig under åren på ridskolan (samma stall) eller genom att läsa alla mina böcker. Det är skillnad sen när man ska ut i arbetslivet! Då är det inte ok. Det är inte heller ok om man som barn/ungdom arbetar hårt i stallet utan att få något för det, men det verkar absolut som att ts får det, en gratis häst att rida, blir körd till tävlingar och lär sig säkert massor som hon kommer att ha nytta av senare i livet.

Om ett syskon arbetar för att få rida så ska minsann inte det andra syskonet få rida utan att göra nånting, speciellt inte när varken syskonet eller föräldrarna respekterar hästen (hur den ska ridas) eller den som normalt sett rider hästen genom att fråga om det är ok. Hästen får ju trots allt ses som ts häst, jag hade blivit sur på min syrra om hon hade ridit min häst utan att fråga, vilken hon inte hade gjort.

Skynda långsamt så går det fortare.

Zaphix
5

Sluta lägg energi på din syster och sköt ditt. Vad gör det egentligen om din syster rider din häst lite då och då?

Kan du inte vara storsint nog och låta henne få göra det om hon vill?

Tycker faktiskt du skriver rätt taskiga saker om din syster här och har en tråkig attityd jäntemot henne. Bättre att du är mogen och hanterar detta på ett respektfullt sätt.

Är ju din syster, måste väl vara roligt om hon också skulle få en häst i sommar så ni kan dela på hästintresset. Gläds för hennes skull istället så blir er relation också bättre.

Nu är läget såhär, du kan inte ändra på det. Ju mer du skriver om det och beklagar dig, destor bittrare blir du och desto sämre relation får du med din syster.

Ni är olika, ni har olika förutsättningar. Var glad att du kan jobba på stuteriet och får fördelar på så sätt. Du tycker att det är roligt, är väl inte direkt så du går dit och lider varje gång, så direkt kämpigt lär det inte vara.

Din syster kanske inte har förutsättningarna för att jobba på samma sätt som dig, och då behöver hon får hålla på med ett intresse ändå.

Tror heller inte att det är synd om din häst för att den en dag blir riden av din syster. Så illa kan hon ändå inte rida, hästar tar inte skada så lätt.

Världen är inte rättvis, bara att acceptera läget. Var tacksam mot det du faktiskt får av dina föräldrar istället för att vara bitter över det någon annan får.

Min och Dackes blogg

MsSofieG
17

#32 Jag tror mer att det som gör ont är att hennes "lön för mödan" Tar sig hennes syster åt av utan att ens kunna (något jag tycker är självklart) fråga först eller åtminstonde informera om det. Hon har ju ändå hjälp till i två år och får nu en häst som "sin egen" som tack för jobbet. Då ser inte jag någon större rättvisa i att hennes syster ser sig mer förtjänt utav sin systers "lön" än vad hon som jobbat för den är. 

Jag vet själv att jag skulle bli förbannad och irriterad om någon kom och ville ha av min lön eller rent av bara tog för sig så skulle jag självklart bli upprörd och säga ifrån. Jag har jobbat för pengarna och det gör pengarna till mina. Och jag tycker det här är liknande situation.

Linnea
18

#32 Håller med #33. Hästen kan ses som hennes lön. Om hon arbetade och fick pengar istället och köpte en massa kläder, skulle du tycka att hennes syster skulle få ta av hennes pengar för att köpa kläder till sig "för att hon inte har samma förutsättningar att arbeta"?

Gronstedt
29

#32: Vad gör det om systern använder hennes häst? Det är väl helt OK att systern överanstränger och rider sönder hästen? Det är väl bara trevligt att inte själv kunna ha glädje av sin häst, därför att någon annan har utnyttjat hela kapaciteten? Det är väl bara skönt att veta att man får jobba hårt för att få sin dröm uppfylld så att någon annan ska kunna slita sönder och trampa på den? Det är väl ljuvligt när ens föräldrar skänker bort ens ägodelar? Visst njuter du när dina saker smutsas ned och slängs omkring? Nog blir du väl tacksam om du sett fram mot en skrittur i skogen med din ömtåliga häst och upptäcker att någon har flänggalopperat den i en timme?

Jag måste säga att jag skulle svara nej på alla dessa frågor, men du skulle kanske svara ja? Tänk dig att det handlade om din egen häst, så kanske du skulle känna annorlunda.

exitingsvillemo
6

Vad säger hästens ägare om att systern rider hästen vårdslöst? Det är ju ändå ägaren som måste sätta ner foten och säga ifrån ang sin häst.

Jamie+Engla
3

Syrran har inte sämre förutsättningar fysisk än vad jag har. Men de är de att hon tror och får allt på ett silverfat. Hon tror att hon kan bossa över mig och mina föräldrar låter henne. De kan stå och klaga på mig och så står hon bakom och gör grimaser och fula gester. Men detta slutar hon med om någon skulle titta bak. Ögontjänare är vad hon är..

Zaphix
2

#35: Självklart svarar jag inte ja på frågorna. Men jag håller inte med om att dina frågeställningarna är relevanta här heller.

Jag tror bara att TS attityd jäntemot sin syster tar mycket energi.

Det händer en gång i månaden, max. Som jag läst mig till i texten i alla fall.

Är ju betydligt mer saker bakom TS ord än att hennes syster lånar hennes häst. Det är inte det största problemet egentligen, och jag tror heller inte på att det är där man ska starta en förändring.

Hade ju varit intressant att höra systerns version av det hela, tror nämligen att den versionen kan vara betydelsefull här också. Är sällan bara ett syskon som är problemet i en sån här konfliktsitiation.

#34: Nu anser jag inte att den frågan är speciellt lik det problemet som TS har. Pengar är inte samma sak som en häst.

En häst kan man låta någon annan rida en dag, en häst kan två stycken ha glädje av tillsammans.

Ser heller inte varför det viktiga med att ha häst skulle vara att rida?

Bara för att man en dag i månaden inte kan rida, så kan man fortfarande ha glädje av hästen. För mig är en häst så mycket mer än ridning, men här verkar det ju mest bara vara ridning som är det viktigaste.

Och hade jag haft pengar och förutsättningar för att jobba men inte min bror, då hade jag kunnat ta med honom på en shoppingtur. För mig är relationen med min bror viktigare än det materiella, dessutom tycker jag om att se honom glad.

Jag har en helt annan attityd till saker än vad TS har, har alltid haft andra prioriteringar om vad som är viktigt för mig.

#37: Fast fysiska förutsättningar är inte så viktiga egentligen, de psykiska förutsättningarna är mer intressanta. Inte att hon har någon stor problematik, men att ni helt enkelt är olika sorters personer coh fungerar på olika sätt.

Min och Dackes blogg

MsSofieG
9

#38 Men nu hjälper hon ju redan till i stallet dagligen, så ridningen är ju inget hon prioriterar men jag kan sätta mig in i suget att verkligen bara vilja ut i skogen och slappna av för att sedan få reda på att man inte kan rida varken idag eller imorgon för att någon redan överansträngt hästen. 

Hennes syster är ju den som verkar rida men praktiskt taget skita i det fina med att bara umgås med hästen och skapa en relation.

Pengar kanske inte är samma sak men den här hästen är ändå hennes belöning för att ha varit så hjälpsam och ställt upp i stallet under flera år. Hennes syster kanske borde börja i samma ände?

Zaphix
2

#39: En gång i månaden, max. Som det verkar efter att ha läst texten.

Känns det värt att hetsa upp sig så mycket över det?

Hennes syster kanske inte är en sån vill prioritera att hjälpa till i ett stall varje dag i flera år, hon kanske har ett annat liv som hon hellre lever. TS gör det av fri vilja, hon gjorde det även innan hon fick låna sin häst. Hon verkar ju inte ha gjort det enbart för lönens skull.

Jaja, lägger ned det här nu. Kände mest att jag ville dela med mig av en annan syn på det hela. En syn som inte är så svart-vit som er andras är.

Min och Dackes blogg

fridak
2

Jag förstår att det känns orättvist och att det känns som att syrran får allt serverat på silverfat. Försök ändå strunta i vad hon får och hur hon får det, försök glädjas åt att hon har något hästintresse.

Var med och på att hitta henne en sommarhäst också. Hittar ni lämplig häst för henne så lär ju du få ha "din" häst i fred.

Antingen kommer hennes intresse växa och då har ni kanske möjlighet att ha kul ihop istället för att låta avundsjukan påverka, svalnar hennes hästintresse så har du ju din häst ifred igen. 

Det kan ju även vara så att lillasyster är lite avis på dig, du verkar få ta en del ansvar själv medan er mamma håller mer koll på vad din syster gör.

Du kommer vara tacksam senare för att du faktiskt fått jobba en del även om det är en liten tröst nu. Livet är inte rättvist och det har du fått känna på allaredan.

Linnea
13

#40 Hon kanske inte vill lägga så mycket tid i stallet men då får hon faktiskt välja. Man kan inte få allt. Så är det att ha djur, man kan inte bara göra det roliga.

Jamie+Engla
5

#40 Jag kan ju skriva om hur de gick till under en dag för någon vecka sedan. Jag skulle ta en helt vanlig tur i skogen, skritta och låta hästen få mysa lite. Precis innan jag ska ge mig av frågar syrran om hon kan få ta en liten runda. Jag säger såklart ja, och så står jag kvar i dörren för att hon skulle hinna byta om. Väl ombytt sätter hon sig i soffan och tittar på tv. Jag blir lite irriterad och frågar om hon är färdig. Ja de var hon ju. Jag frågar om hon tänker följa med och rida? Ja, men jag skulle hämta hästen????? Cyklar kilometern ner till hagen och ryktar och sätter på utrustning. Även lindor (som tar en hel evighet), skrittar hästen hem och hoppar av för att syrran skulle rida. Jag följer med ut på turen för att ha koll på min häst. Hon fick trava en bit och ta ett par galoppsteg innan jag stoppa hästen. Vi rider tillbaka och syrran hoppar av, sur som ett bi. Går snabbt in oxh smäller igen dörren bakom sig. Vid detta laget var hästen genomsvettig så jag fick skritta tillbaka och ta av all utrustning (förbannade lindor) samt rykta igen och även torka svett. Går ut och lämnar hästen i hagen och tar en runda runt staketen för att kolla att allt är helt, checkar de övriga hästarna i hagen samt kollar vatten. Cyklar tillbaka denna tunga kilometer i uppförsbacke hem igen. Väl hemma får jag en utskällning för att syrran inte fått galoppera så mycket och för att jag följde med på turen. Anledningen till att jag följde med var för att ena frambenet var aningen svullet och jag ville ha koll så inte syrran galoppera för mycket. (Vilket hon gör så fort hon får chansen)

Jamie+Engla
4

#43 Detta har hänt två gånger. Och läser man de jag skrev i inlägg #0 står det att syrran blev hämtad från skolan pga halsont, men ändå fick hon rida på min häst. Utan att de frågat mig. Så att såå ont i halsen hade hon, som stod i piké tröja i hagen när hon skulle hämta hästen. Jag hade på mig tjocktröja och jacka, och satt i bil. Men, detta är helt OK!

chokladtassen
2

Vad händer om du säger att du ska lämna tillbaka hästen om hon inte slutar? Då säger hon väl bara: whatever 🤪

imsuchadiva
2

#43 om hästen hade ett svullet framben, varför red du då ens på hästen/lät din syster rida? Vet du hur man lindar ett ben rätt? Tänkte eftersom du beskriver att det tar sån tid. Att linda tar inte alls lång tid. Hur mycket var hästen riden innan du tog över motionerandet? Tänkte eftersom du skriver att hästen blev genomsvettig av att trava en bit och ta några galopp-språng. Och ang din hjälp på stuteriet så låter du tyvärr bara som en vanligt stall-tjej som blir utnyttjad..

Jamie+Engla
2

#46 Tror de var en gammal skada så hon känns större i ena benet. Detta är inget hon har ont av. Vi gjorde böjprov och lät vet kolla, men de är som att hon bara är lite tjockare om just de benet. Hon rör sig fritt och lätt. Ja hästen var inte i den bästa konditionen när jag fick henne, men hon är betydligt bättre nu. Nu kan jag galoppera en hel del utan att hon blir anfådd och jag går mycket i högt gräs samt ojämn terräng. Hon har fått en hel del fina muskler och mindre mage. Rider en hel del på stranden samt i djupare vatten (upp till magen) så hon får arbeta. Hon är betydligt bättre och starkare i sina bakben nu. När jag fick henne hade hon gått på lösdrift i början av vintern (när de inte var någon snö) och stog på box under natten andra halvan. Hon reds inte mycket utan fick någon skogsrunda ibland. Hästen ska verkas på fredag, så ber ägaren kolla in benet igen :-)

Jamie+Engla
0

#46 Ja jag vet hur man lindar. Anledningen till att de tar tid är för att hon inte är bunden när jag gör iordning henne. Där vi har lösdriften finns ingen direkt plats man kan binda hästen, jag vill inte binda henne i staketet. Hon har svårt att stå stilla när hon kommer ut ur hagen, hon är ivrig för att få komma iväg på sin lilla tur.

chade
1

#46 hästar han bli tjocka i benen av att stå stilla (vilket är lätt hänt även i en hage), får de komma ut och röra på sig så går svullnaden ner. Så det är inga konstigheter där…

exitingsvillemo
3

#48 jag skulle personligen inte linda en häst som står lös. Tänk hur illa det skulle kunna gå om hon får för sig att springa iväg och du bara hunnit linda halva! Har du inte möjlighet att sätta fast henne, så skulle jag rekommendera att köpa skydd, som bara knäpps på. Sticker hon då så ramlar det ju bara av iaf.

Finns fina benskydd som ger bra stadga runt både ben och kota.

Undrar fortfarande vad hästens ägare anser om att hennes häst rids vårdslöst (av din syster). Ägaren måste väl säga ifrån?

Jamie+Engla
0

#50 Jag binder henne lite lätt i en traktor grej som står här, men hon står stillare om jag håller henne. Annars betar hon samtidigt som hon tar bort flugor o annat som kommer under magen på henne. Och de är jobbigt när hon använder benen (bakbenen).. Jag har dock inte använt dem på någon vecka nu,ridit ner till stranden och badat, då är ju inte lindor de bästa ;-)

OneSound
20

Skrattretande att vissa tycker att detta beteende från föräldrar och syster är okej, jag har nyheter för er verkar det som: det är inte okej!

Att det är sällan att endast ett syskon som missköter sig är bullshit. Har själv fått erfara det, och mitt syskon är ledsen över hur han betedde sig förut. Har en vän som haft nästan precis samma förhållanden som TS dock lite mildare. Och hon är sååå långt ifrån en person som missköter sig.

Måste knappast nämna att vissas svar gör mig irriterad och arg. Att påstå att det är så här det ska vara eller att TS ska acceptera är inte moraliskt försvarbart, tyvärr. Det skall vara så lika villkor som möjligt för båda systrarna. Jag skulle vilja höra hur din mamma och styvpappa resonerar.

Rent spontant tycker jag att du ska visa tråden för dom så de kanske vaknar till och inser att de inte kan göra som de gör. Men misstänker att de nog bara blir arga och pekar på att några få håller med dem. 

Beklagar din situation, men har tyvärr inga goda idéer. Försök tala med din syster?

Aut viam inveniam aut faciam

exitingsvillemo
3

#51 ställt samma fråga två ggr nu, som du fortfarande inte svarat på: Vad säger hästens ägare om systerns vis att rida hästen vårdslöst??

Jamie+Engla
1

#53 Hon har aldrig sett min syster rida, och skulle hon göra det så tar syrran de lungt. Ögontjänare som sagt.. Berättade för henne så hon fråga mamma,men mamma stod på syrrans sida och sa att nä hon tar de lungt.

[EmmiieErixon]
6

Jag orkade inte läsa alla kommentarer men allvarligt! TS sätt dig ner med din mamma enskilt och säg hur du känner över detta. Prata sedan med ägaren om detta…att din syster ska rida söder ''din'' häst är inte okej. 

Säg till din mamma att om din syster vill ha en häst så kan hon väl börja jobba för det precis som du. Mest rättvist från en förälder eller? Och föräldrar ska kunna medla så båda barnen har det rättvist i den mån som går. PUNKT

chokladtassen
21

Filma i smyg när din syrra rider och visa ägaren då?

Linnea
10

#56 Och för mamman om hon nu inte tror på vad TS säger.

fiffeliffe
5

Din systers och din mammas beteende är inte okej på något vis. 

Om jag var du skulle jag, som dom skrivit ovan, filmat när din syster ska "skritta" hästen, även att du säger till din syster att hon bara får skritta när du väl filmar så att dom hör att du faktiskt sagt åt henne. Hoppas verkligen att din syster lär sig visa respekt någon gång

Cool

[EmmiieErixon]
1

hur går det för dig? 🙂

Jamie+Engla
7

Väntar på mer uppdateringar själv. Pratat med ägaren och hon tycker inte de är ok. Vi kom överens att göra ett schema som jag ska följa varje vecka ang ridningen då. Och skulle de schemat rubbas pga syrran så kan jag inte träna som jag ska, och då kan jag inte följa med ägaren på träningstävlingar och aktiviteter (t'ex hubertusjakt) och då är det syrrans fel. De är planerat att hämta en arab (ej skolad) och en ponny (riden på ridskola) när tid finnes. Mamma jobbar massor de kommade 2 veckorna och jag ska på utställning till helgen. Ska lägga tränset och sadeln på ett speciellt sätt så ser jag om syrran rört det. Ägaren lägger sig snart i och låter inte syrran ha "sina" hästar på ägarens bete. Men de måste göras av en anledning, annars får jag för det och mamma låter inte mig rida.

[EmmiieErixon]
2

#60 hoppas det löser sig för dig, jobbigt läge när man inte kan få unna sig för hårt slit.

WinterPrince
1

#60. ta med dig tränset! Överallt! Det tar ju inte mycket plats…

Jamie+Engla
3

#62 Hästen är så snäll att man kan rida i grimma och grimskaft. Så de spelar ingen roll om jag har fe med eller inte. Lägger det på speciella sätt så ser jag om någon rört det. Funderar även på att lägga min gamla mobil vid dörren och spela in ljud hela dagen. Så hör jag om hon hår in där

hannaplingberg
0

#63 Har inte orkat läsa igenom allt men får man fråga hur gammal du och din syster är? Är bara nyfiken. :)

Jamie+Engla
1

#64 jag är 16 och syrran 14

Caf_Roy
12

Be ägaren lägga fram det som att du får rida hennes häst för att du har gjort dig förtjänt av det. Hon har gett dig tillåtelse att låna hennes häst, men vill någon annan, tex din syster, rida hästen får de fråga henne. Och nej, ingen alls får rida hennes häst om de inte har jobbat för det och visat sig värdiga. Vill din syster rida hennes häst får hon först visa vad hon går för i stallet. Hon släpper minsann inte upp vem som helst på sin ögonsten!

Om ägaren lägger fram det som att det är en löneförmån för dig att få rida på hennes häst och att den på inga villkor får nyttjas av någon annan borde din mamma förstå. Jobbar man i stallet och visar sig värdig får man rida på hästen. Gör man det inte får man låta bli. Hon kan ju inte tvinga ägaren att låta din syster rida hennes häst bara för att du får det. Möjligtvis om det var så att din syster jobbade lika hårt som du i stallet, men så är ju inte fallet.

Om man får önska vore det trevligt om din syster blev så pass ridsugen att hon faktiskt började jobba för det i stallet och på så sätt får den uppfostran hon saknar av stallägaren. Vem vet, då kanske ni till och med skulle kunna börja ha trevligt tillsammans.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Loppiluring
0

Vill gärna följa denna tråd. :)

kanin och häst
1

Detta är INTE OK! Om detta skulle hända mig skulle jag göra såhär: Om ägaren bor nära stallet, be denne att ha tränsen hemma hos sig! Testa(som andra sagt) att filma när hon rider! Och det är en smart idé att lägga en övervakningskamera i stallet!:) Hoppas det löser sig!

Ett liv utan djur är inte värt att leva

BettaSplendens
1

hur har det gått`?

Jamie+Engla
0

Vi får se när jag kommer hem från en tävlings helg 2,5 timmar hemmifrån. Vi är på g hem nu och åkte i torsdags förmiddag. Syrran har fått 2 hästar nu iaf. Ingen av dem kan hon rida ut på själv så de har inte blivit någon ridning på dem dessa dagarna. Jag hoppas att hon inte rört min, för då får mina föräldrar problem! De e inte jag som valt dessa hästarna utan hon själv, och då ska hon inte röra min bara för att hon inte kan rida själv på någon av dem. Vi får se hur det är när jag kommer hem.

majaliten
6

Hoppas allt går väl och det löser sig tycker du har blivit väldigt orättvist behandlad . Och skulle jag va du skulle jag absolut inte hjälpa syrran med sina hästar heller absolut inte , Lycka till och du förtjänar det bästa för du jag verkligen jobbat för det

Carl-Philip
10

Tycker verkligen det är helt sjukt att din syster FÅR två hästar helt plötsligt (efter vad du har berättat känns det som hon kommer tröttna på dem rätt snabbt, eller rida sönder dem), när det är DU som arbetat och slitit i stall och vunnit en hästägares förtroende så att du fått låna dennes häst, och din syrra inte visat så mycket engagemang och kunskap kring hästar. Helt bisarrt.

MsSofieG
1

#73 Håller med, känns ju helt galet att en förälder ens kan resonera det som rättvist :/

fairyautumn
7

Jag kan inte säga mer än vad andra redan har sagt. Detta är bara sorgligt och jag tycker enormt synd om dig, och inte är det rätt heller att din syster helt plötsligt ska få två hästar utan att ens jobba för det, medan du får låna en häst efter flera års arbete.. Jag hoppas verkligen att det blir bättre för dig!

//doge

Annis9900
1

Tycker du blir 7kt dåligt behandlad av din mamma och syster! Skulle min mamma göra så vet jag inte vad jag skulle göra… Fly förbannad skulle jag iallafall bli! Har du någon mer uppdatering?

Annis9900
0

Tycker du blir 7kt dåligt behandlad av din mamma och syster! Skulle min mamma göra så vet jag inte vad jag skulle göra… Fly förbannad skulle jag iallafall bli! Har du någon mer uppdatering?

Jamie+Engla
12

De är ganska jobbigt att gå/cykla 1 km 2 gånger om dagen för att sätta på och ta av munkorg på den ena hästen. (Späcknacke) Så mamma kör ibland ner henne och ibland kör mamma och fixar de själv. Syrran åkte till vår halvsyster från måndag till torsdag förra veckan. Mamma tog hästarna. Syrran åkte till kompis och sov över mellan torsdagen och fredagen. Mamma tog hand om hästarna. Tror de var sön till mån som hon var iväg o sov över igen. Mamma tog hästarna. asså jag sa till mamma att detta kommer att ske, och just nu skrattar jag. Visst, de är synd om mamma. Men de var hennes val också. Och den ska hon till en viss del ha

MsSofieG
5

#77 Ja din mamma får ju helt enkelt ta att det blev som det blev. Hon fixade hästarna till henne, då får hon bära upp där hon brister. Tycker att det är jättebra att du inte hjälper till med hennes hästar :)

[Thiah]
14

Men va sjutton är det med föräldrar i dagens värld? Är de helt blinda? Om någon ska  få en häst är det ju TS som visar att hon tar ansvar. Att man aldrig blir förvånad för vad föräldrar gör för sina barn utan att de gör ett enda tillbaks. suck!

majaliten
16

Tycker din mamma passar in på detta tale sätt som man bädda får man ligga

jojjon
1

Följer!

puppypaws
2

Här kommer jag och drar upp tråden igen, men får jag bara påpeka…

Hur kan din syster? Jag ska kanske få en egen häst, min första, och jag är så skräckslagen samtidigt som jag är överlycklig! jag vet att jag klarar av det men jag vill ändå min blivande hästs bästa och jag kunde aldrig bara skaffa två och sedan strunta i dem :s

Kadoor
3

Blir så sjukt förbannat på sånt här… Jag har ridit sedan jag var 8, jag är 16 nu, och kommer aldrig få en egen häst. Tycker så sjukt synd om dig, vet hur förbannad jag hade blivit om min syster fick en häst och inte jag. Det är inte okej och det borde dina föräldrar förstå!
Hoppas verkligen att det löser sig för dig, jag har läst igenom det du har skrivit i tråden och man förstår verkligen att din syster bara bryr sig om det roliga(att rida i detta fallet) och skiter i resten. När man läser detta förstår man verkligen att din syster inte kan ta ansvar heller…
När man har häst ligger det en massa jobb bakom det också, allt handlar ju inte bara om att rida…

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

Blawe
0

Har läst (men hållit mig ifrån att kommentera). Hur går det?? vill gärna veta!

PennyScarlett
5

Den här tråden gör mig bara arg. Din mamma vet verkligen hur man praktiserar ordet särbehandling.. Måtte rättvisan segra i sista ände. 

Fortsätt göra bra ifrån dig hos hästägaren och fortsätt sköta din häst som du så väl har förtjänat och så kan din mamma och din syster få gräva sina egna gravar. 

Och ingen rör din häst. Ingen.

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter

Quirinia
0

Hur har det gått?

Jamie+Engla
2

De blir enligt mammas ord inga höstar för syrran nästa sommar iaf. Hästarna har fått tas hand avhenne för de mesta och syrran har inte kunnat rida dem. Dem båda går i en ensam hage, och ska syrran rida ut på den lilla, får hon panik. Skulle hon ta den stora tror vi att den lilla skulle gå igenom staketet. Så när hon ska rida måste någon följa med ut med den andra. De är inte lätt när man har 3 småbarn i familjen som tar all tid. Och jag vill inte hjälpa. Mamma tycker de e jobbigt och samtidigt pinsamt, men sa till henne från början. Att syrran skulle mognat sedan kaninen förra året kan ju mamma bara drömma om. Inte på långa vägar. Hon är inte som jag, långt ifrån. Jag lever för mina djur, och jag tar ofta mer hand om dem än är med min familj. Dem är mitt allt

Blawe
0

Gött😃Då vet din mamma att hon inte klarar av det, och att du har haft rätt heeeeela tiden.

[JenniN]
0

Påminner mig om en liten donna som vi har i våran familj. haha. Men det går faktiskt inte att göra något åt att hon är en bortskämd snorunge, vi har provat med allt. Försökt få henne att förstå att hon är bortskämd, försökt få henne att acceptera och vara glad över små saker. Till och med sagt till pappa på skarpen. Men nej,  inget fungerar, jag antar att hon kommer växa ur det så småning om. När hon blir stor kommer hon nog inse att det inte rätt sätt att vara på =) . 
Hur som så är hon alltid våran lilla skrutt!

[EmmiieErixon]
0

Skönt att din mamma börjar förstå! Du har inte frågat om du kan få egen häst nu? Eller åtminstone ha ''din'' häst ifred?

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.