Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketttävlingar
Läst 1865 ggr
Misarn
2

Häst död i VM

Vad anser ni om en häst, riden i en otroligt hård och svår terrängbana som dör efter att h kommit i mål?  Banbyggarna själva kommenterar banan med att dom har byggt den svår, och att det redan vid första ryttare är flera som avbryter tävlingen.
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/ridsport/article19452069.ab

Bjallstal
3

Visst, det var en svår bana och vädret gjorde den väldigt tung, men det är väl ändå den enskilda ryttarens uppgift att bryta om det blir för tufft för hästen? (Så som många andra fick göra) dem kortade banan en hel del innan tävlingen startade och som sagt, många bröt och red sakta. Tror inte en enda klarade tiden(såg inte hela) Enligt mig är det helt ryttarens ansvar att rida sin häst på ett sådant sätt att den klarar utmaningen, annars får man helt enkelt bryta. Kan finnas okända funktionsnedsättningar hos hästen som inte märkts av innan som orsakade detta. Eller helt enkelt att en pulsåder har brustit, så som med Hicksted och många travhästar tidigare. Men vad som hände, lär vi nog inte få veta förrän en obduktion är gjord.

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Bjallstal
0

Troligen är det en pulsåder som brustit eller okänt hjärtfel eller liknande

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

majaliten
0

De finns många doskutioner kring detta men de jag tror är att hästen: hästarna inte tillräckligt tränade för detta och därför orkar de ej och blir över belastade den kan de finnas andra stjäl. Men de gjordes en undersökning som visade att jätte få hästar va tränade nog och de va just inom fälttävlan

Gladflicka
0

#3 Har du källa på den undersökningen? Hade varit intressant att läsa. För övrigt håller jag med om att det är ryttarens ansvar att inte överanstränga sin häst sedan kan det ju som sagt alltid ligga dolda fel som inte visar sig innan det är försent.. Oavsett är det väldigt tragiskt.

Iaemi
3

Enligt ryttaren hade hästens död inget med banan att göra. Det är under utredning vad det riktigt var, men smutskasta inte innan du vet fakta!

viktoria91
0

#3 Den undersökningen kommer jag ihåg! Tror det stod i någon hästtidning?

[Anamalar]
2

Jag tycker att det är synd om både hästen och ryttaren. Väldigt få ryttare vill döda sin häst och jag tvivlar på att han var medveten om hur hårt hästen tog det. Han säger ju själv att hästen kändes fin ute på banan och jag ser ingen anledning till att inte tro honom. Jag gissar att det är något dolt fel som inte hade märkts av tidigare. Han tvingade ju knappast hästen att fortsätta hoppa och om hästen hade satt emot hade han ju märkt att något var fel. Hästarna tycker ju dock att sporten är rolig och jag kan inte anklaga ryttaren eller sporten för det som hände. Hästen ville göra sitt bästa, men någon pulsåder el. liknande klarade antagligen inte av ansträngningen.

Gladflicka
0

#6 Minns du vilken? :) #7 Tror på samma sak (blev väldigt otydligt i mitt andra inlägg), påminner som tidigare nämnt om det som hände Hickstead. Måste varit traumatiskt för den stackars ryttaren med..

viktoria91
1

#8 Tyvärr inte, du kan säkert googla det. 😉

Medaljjägaren
1

Stackars hästen då.

YEY, INSIDER!

majaliten
1

6 precis tror även det fans på nätte eller om de vara va i tidning mins ej försökt leta upp detta men jag hittar inte är det någon som råkat bläddra för bi den snälla hojta till