Halmförbrukning?
Hur mkt halm gör ni av med per häst per vecka?
Eftersom jag förhoppningsvis (bara bil, släp, halm kvar att fixa) ska flytta till ett nytt stall där man har eget strö, måste jag räkna ut hur mkt halm jag ska köpa in nu.
Hade egen halm (alla hade eget strö) på Surmulen. Där gick det åt 2-3 småbalar (13-18kg) halm i veckan till Lyrik, halvstor box. Vanlig mockning, ingen bädd. Vill ha mkt halm till honom, så han kan sova bra.
Tror att det gick åt 75-90 balar per säsong då, inne från 15/8-30/6.
Puutt.

Wilma har ju spånströ.. har alltid använt spån.
Men däremot ska vi köpa in en stor bale med halm när det blir lite kallare som extra tilltugg. =)

Vad kostar en bal med halm?
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se
#2 Lyrik får äta så mkt halm han vill, bra för hans dåliga mage med extra fibrer.
Ska få fri tillgång på hö ute i hagen i nya stallet.
#3 Ingen aning. Har betalat sist 1,20 kr/kg med hemkörning av småbalar.

körde med 200 kg balar i våras och då gick det åt en sån på ca 2 veckor för alla 3 hästarna
#6 I nuvarande stall kör de oxå med rundbalar till 8 hästar. Vet ej hur länge de räcker, de är ursnåla med halmen…
Men snart slipper jag dem. 

Jag brukar köpa in 1200 kg per häst och vinter. Det blir alltid kvar lite så man kan ta över sommaren. Men då har vi bädd så det kanske går åt lite mer om man bara har halm. Men räkna med 1 bal varannan vecka. Alltså ca 15-16 bal i månaden minst. Kanske mer ändå. Jag tog ett snitt på det du skrev själv hur mycket du gjorde av med och det blev 1200 kg.
Oj, ser att jag skrev fel där. Inte en 1 bal varannan vecka utan dag menade jag ju så klart. :)

2 balar per vecka om man halmade ca 5 balar från början.
#8 Det kunde då skifta mellan 1-3 bal i veckan. Ändå hade han mkt halm i boxen, äter inte så mkt halm. Jag är sån som sorterar mkt, inget rent halm åker ut, bara skitigt och blött. Tar låång tid på mig, nästan en ½ timmer per dag…
Rekordet i minsta halmförbrukning var när vi stod i Evas stall. Största boxen modell fölningsbox. Hade då lite halvbädd pga kallstall. Då gick det åt EN bal på 3 veckor, visserligen stora småbalar a´25kg!
Hade lite spån i botten på pinkstället.
Så jag får nog köpa hem minst 1 ton halm nu. Plats finns det på skullen.
Vad är bäst? Korn? Havre? Råg?

har hört att havre halm äter hästar mer än gärna. Råghalm kan hästar tydligen bli allerigska emot så korn är tydligen bäst.
Men det är vad jag har fått höra bara. Utom havre halm då min förra häst åt upp allt. =)
Haft både korn och halm förrut. Funkade lika bra. Men kornhalm ska vara den som har bäst uppsugningsförmåga?
Lyrik får gärna äta halm, bra för hans mage. Men han gör inte det. Man kan ju inte äta upp sina "lakan" tycker han…

Vetehalm har jag. Korn eller havre kan jag inte ha eftersom jag har en fjording som gärna äter av halmen. Och korn får hon gallor av och havre spökrädd.
#13 Min äter ju inte mkt av halmen, så det gör inte så mkt om det är havre eller korn.
Vilken suger bäst? Har för mig att det är kornhalm?

våra balar är 1,80 höga, vet ej vikten på dem…men det går åt ca två balar/vecka för 13 hästar. det går eg. åt mindre i början på installningen men mitt i vintern när de är som kallast så går det åt mer så snittet ligger på 2/vecka.

Mangis fick ny halm varannan dag när hon stod på det.

Jag har för mig att kornhalm är för stickigt eg. Har aldrig haft det utan vetehalm. Någon annan som vet?
Haft både havre och korn. Funkade lika bra båda 2. Tror det är korn och havre han står på nu.
#0 Blir vetehalm. Köper av bonden som nya stallet köper höet av. Han ska köra dit 500 kg till mig nu i början av veckan.
Betalar 1 kg/kg med hemkörning. =)
Bra pris?

Ja, det är ett ok pris. Om det är fint? Är det småbal?
Själv betalar jag 1 kr/kg i år men då är det inplastat så det slipper bli dammigt eller dåligt. Det håller sig fräscht som hösilage gör om plasten är hel förstås. Hade beställt av en annan bonde men fick höra att halmen står i stora högar ute och det har regnat osv. Vill inte få hem möglig halm igen. Fick det förra året. Utan att han ersatte mig för det med. kastade över 6 stora balar nu när vi städade uppepå logen. ca 1,5 ton ju.
Fina småbalar. 0,70 kr/kg om man hämtar det själv. Hade havrehalm oxå men de ligger längre in på logen. Ska köra ett bilsläp med halm till mig nu veckan. Sedan kan vi flytta.
Glömde att fråga om det finns analys på höet, får göra det nästa gång jag köper hem halm.

räknar man i småbalar så 5-6 st kanske?
#22 I veckan? Hur små småbalar? Vikt?

när mitt stall hade småbalar(då stod inte jag där) så förbrukade kompisen 3-4 i veckan. hennes häst står på mkt halm men smutsar inte ner så mkt heller…

jag vet inte… vi har stora rundbalar men för att det skulle vara enklare för er att se så skrev jag så. Men min häst pissar grymt mkt. mockar ut två rullebörar blöt halm om dan!
#25 Inte min. Brukar bli knappt en hel kärra per dag, ibland en halv. Ändå är jag petig och sorterar bort all skitigt och blött halm. Bara ren halm kvar i boxen, inte ett strå rent ut på dynghögen.
Går nog åt 3-4 balar (vej ej hur stora de är ännu) att grunda boxen. Lyrik har fått den största boxen i stallet, en fölbox, större än den han har nu. Sen 3-4 balar i veckan ungefär.
Härligt det ska bli att mocka själv och kunna ha in så mkt halm man vill utan att stallägaren gnäller!