Rida in shettis
Hej! När vet man att en shettis är "färdig" att ridas in? Om vi säger att hästen redan är insutten. Om man ska ha hästen främst som gårdshäst och ta någon tur ett par gånger i veckan, krävs det då mycket proffs hjälp för att rida in? Någon som har erfarenhet av inridning av shettis?
Har alltid börjat med tömkörning och inkörning för att vara säker på att ponnyn kan broms och acceleration, viktigt med tanke på att man oftast måste ta barn till hjälp i det sista steget (skulle själv inte sätta mig på en shettis, är 173 lång och strax över 60kg så). Lägga på sadel i stallet, vara ute och gå med sadeln på (med stigbyglar uppe till en början och sedan nere) osv, prova hänga och dra lite i sadeln och när allt sådant funkar utan problem låta utvald person sitta upp och efter hand låta denne ge skänkelhjälperna samtidigt som de kommandon som använts vid tömkörningen (med grimskaft/longerlina tills allt funkar bra.).
Alltid Oavsett
Ok, går det som hästvana person, men med lite erfarenhet av inridning rida in hästen? Om man följer de steg som krävs? Hur lång tid tar det för varje steg i träningen ungefär? Det beror väl också på hur hanterad hästen är osv?)
Rekommenderar att alltid vara två, en vuxen hästvan (kan vara bra att ta hjälp av någon med erfarenhet av inridning/inkörning om det finns att tillgå) som är ansvarig och sedan den som ska sitta på hästen (denne behöver inte ha någon större vana egentligen utan mest lugn, tog hjälp av min lillebror som knappt aldrig hade suttit på en häst innan vid inridningen av den senaste ponnyn, dock bra om personen följer med/hanterar ponnyn i tidigare övningar så de är vana med varandra).
Tiden är väldigt individuell, är det en väldigt pigg ponny kan longering innan varje träningstillfälle förenkla enormt och dra ner på tiden.
Skulle räkna med åtminstone;
1-2 veckor tömkörning
1 vecka från sadeln läggs på tills det funkar med hängande stigbyglar och häng
ca 2 veckor med ryttare tills hjälperna fungerar bra
Det sista steget är väl mest "kritiskt", känner du att ponnyn inte känner sig helt bekväm i en övning så stressa inte utan ge det mera tid, det tjänar man på i längden
Är ponnyn är ovan med grimma/grimskaft etc. så tar det längre tid innan det övrigt kan påbörjas. Tiden ovan är beräknad på en relativt lugn ponny som går att gå ut och gå med i grimskaft utan för mycket krångel. :)
Alltid Oavsett
Ok, då vet jag! Tack
Ok, då vet jag! Tack
Lycka till. :)
Alltid Oavsett
Har en bekant som äger en 4 Årig brukshäst som hon ridit in, så har lite stöd där också :)
Har en bekant som äger en 4 Årig brukshäst som hon ridit in, så har lite stöd där också :)
Oj måste vara något fel när det kommer två upplagor av mina kommentarer, ;)