bomlös/bomfri sadel
Jag sökte efter tidigare trådar om bomlöst men de var nästan året gamla så jag tog mig friheten att starta en ny;)
Jag har börjat kolla efter bomlöst då foderpållens sadel inte verkar ligga så bra, han visar inget men efter ridturerna så ha sadeln glidit fram och på ngt vis hamnat i bakvikt…därför spanar jag nu på bomlösa för att ev kunna ha det till en ev. nästkommande häst.
men jag är alltför ovan vid utseendet på många bomlösa och därför kikar jag mer på de med bomlikt utseende. först ut är denna, soft supreme A sen har vi även denna, supreme shortback D. och den sista som itne är så intressant, för det är inget öppet köp på den, är masterback(tidigare TackOnBack) dressyr.
soft supreme finns bara med halvräfflat säte, shortbacken finns inte med ringar bakom säte för ev. sadelväskor. masterbacken har inget öppet köp och är 1500kr dyrare.
Ngn som vet ngt om de olika sadlarna? eller har åsikter om bomlöst över huvudtaget?

ingen som har några åsikter om bomlöst? ingen som råkat på de tre modellerna jag ev. är itnresserad av?

när jag kikade så var det islandssadlar?
finns ju fler sadlar som är bomlösa..
var bor du?

kalmar. det finns fler bomlösa men de jag sett har sett så bomlösa ut…har itne vant mig vid att en sadel ser ut så därför vill jag ha en som ser bomlik ut, vilket dem gjorde förutom att två har islandsribbsitsen då.

jag har mailat de som säljer de två första sadlarna(islänningsadlar) de har ju främst islandshästägare som köpare men även andra. dessutom skrev hon att de skulle få in en ny bomlös som var mer anpassad för storhästar istället för ponnyhästar.

det är väl inte utseendet som spelar roll utan hur det känns? ;) vet att det finns en tjej i kristianstad som säljre bomlösa. tror hon är i ditt område med.

ok, namn?

WWW.HASTTERAPEUT.COM är hennes hemsida, men det verkar inte funka.. samantha andersson tror jag hon heter.

eller vänta…tror jag hittade hennes hemsideadress via kaupre ridsport. men sidan är fortfarande under uppbyggnad och hon säljer startrekk sadlar som säkert är jättebra men dyrare än de jag spanat på.

det var henne via kaupre. tror inte hennes sida har fungerat på ett bra tag….

ja de är ju dyrare förvisso.. =(

iofs så är de inte dyra, bara dyrare än de andra;) jag ska ta foton på pålle och maila softsaddles ägarna. hon ville ha bilder för att se vad hon trodde om manken och så..

jag låter nog väldigt anti men det är jag inte…så avskräcks inte, jag funderar på vad som skrivs även om det inte ser ut så;)

Mmm bomlöst =). Jag rider en liten pålla som har haft såna problem med sina sadlar. De har suttit bra ena stunden för att sedan bli totalt hemska på henne. Så vi har variterat mellan 3 olika sadlar. En dressur, en allround och en western. Men nu har vi hittat den ultimata, bomlöst =). Den sitter som en smäck på henne HELT UNDERBAR och hon trivs som bara den i sadeln =). Det är verkligen en helt annan häst att rida!

Är Soft supreme av märket diddi? Det liknar..
Isf rekommenderade min sadelinprovare att inte använda dem. Finns ingen stabilitet i dem utan det är som att sitta på en kudde ungefär om man får tro på henne.
De andra vet jag inget om.
Är själv ute efter en Star Trekk, de har åtminstone två mallar som ser ut som en riktig sadel. Väldigt fina tycker jag.
Jag är lite villrådig angående bomlösa sadlar. Från ena hållet är de världsbäst och från andra hållet värdelösa. Själv har jag alltid varit lite skeptiskt….

sussi- star trekk har väl bara en modell som ser ut som vanlig sadel?
de diddisadlar jag sett har itne sett bomsadellika ut enligt mig då. och jag tycker att de sadlar jag länkade till i #0 ser rätt lika ut bomsadlar, bomsadlar åt islandshållet eftersom de som hsäljer till en början riktade in sig på islänningar.

#15 Definiera modell ;)
De har en islandssadel och en dressyrsadel som ser riktigt fina ut. Själv är jag ute efter islandssadeln men i mörkarebrun eller svart färg.
Nej, diddis ser inte såå bomfria ut men hemskt platta och lite fula nog om man frågar mig 
Jag kan tänka mig att de bara finns där som en mjuk dyna att sitta på, ser inte så häva ut.
Själv har jag ingen erfarenhet så jag är kanske inte den rätta att uttala mig om dem men min sadelinprovare borde veta vad hon talar om, hoppas jag…
Länk till de två modellerna jag menar (tyvärr på finska)
http://www.aktiivitalli.fi/StarTrekk

jag kollade nog itne hur diddis eg. såg ut, såg bara det platta och jag vill inte ha platt…vill ha ngt att sitta "i", istället för på. jag har nog bara kollat startrekks dressyrmodell för islandsmodellen ser ut att var lite plattare även om den är långt ifrån diddidynan.

Ser att jag missförstått dig i inlägg #14. Hade för mig att du skrev att de ser ut som en bomsadel ist för tvärtom som du skrev.
Vi är iaf överens om diddis, tror det är bara sk faktiskt.
Ja, islandsmodellen är onödigt platt, ser inte ut att ha något till säte. Men dressyrsadeln är däremot riktigt fin i mina ögon.
Vad är det för häst du söker sadel till?

en varmblodig travare, han har en rygg som jag tror är rätt lätt att hitta bomsadlar till men jag har honom bara på foder och de tär ju större chans att en bomlös passar en ev. häst senare än vad det är med bomsadlar. men jag tycker fortfarande att de två supremesadlarna likanr bomsadlar, eller missförstår jag dig nu? är främst intresserad av soft supreme a

haha, missförstod dig igen.
Alltså du tycker inte om diddis men nog soft supreme. JAg tror bara att soft supreme är en diddis produkt. Iaf vet jag att diddis har en som heter något liknande eftersom en i stallet har den. Eller så har jag fel…
Soft supreme ser lång ut men kanske det är bara den långa sätet som ger det intrycket.

jag har ju ingen isis med kort rygg, utan en travare på foder som har "normallång" travarrygg så jag behöver nog inte bekymra mig om längden på sadeln;) jag har inte sett soft supremesadlarna där vanliga diddidynan säljs så jag tror inte det är en diddiprodukt, men jag vet inte…