Avlivning av häst
Hej. Jag har tråkigt nog fått ta beslutet att avliva min ena häst "S" pga artros och benpålagringar. Hon och min andra häst "Q" går tillsammans hemma på gården utan annat sällskap. Jag har redan beslutat vilken avlivningsmetod jag önskar används samt vad som ska hända med kroppen. Stallplats till "Q" häst är också färdigt.
Jag vet bara ändå inte exakt hur detta egentligen ska gå till. Har aldrig varit med om detta förut. "Q" som kommer bli kvar älskar nämligen "S" precis som en mamma älskar sitt eget barn. Jag har aldrig varit med ett så tight hästpar.
Det är detta som gör det svårt för mig, hur tusan låtar jag dem ta avsked? Bör dem skiljas åt redan i hagen eller bör dem vara vid varandras sida under hela förloppet = "Q" som blir kvar ser på vad som händer..? "Q" kommer flytta direkt efter allt. Jag vill inte att hon lämnar "S" först så att "S" sista tid i livet blir fyllt av stress och oro.
Hur hade ni gjort?

När vi avlivade vår 34-åriga ponny lät vi hennes kompis komma in till henne i hagen efter avlivningen. Det fungerade bra, kompisen fick nosa tills hon var nöjd.
Dela på dem, avliva den som ska avlivas och låt sedan kompisen komma och nosa och ta "farväl" men att ha dem tillsammans under själva avlivningen är ingen bra idé tror jag. Blir en onödig stress för den som ska vara kvar att se när den andra hästen dör. Givetvis beroende på om du ska bulta hästen eller om det blir giftinjektion.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Jag tycker också att du ska låta kompisen komma och nosa när den andra redan är avlivad. Är många jag vet som har gjort så och det har funkat jättebra :)
Tack för era svar. Jag har valt bult och jag vet själv inte om jag kommer klara av att ta kompisen till kroppen efteråt..
#4 Jag var med när min bästa vän togs bort. Vi tog också bort honom med bult och det var inte läskigt eller obehagligt alls, men däremot fruktansvärt sorgligt! Men att vara med var det bästa jag gjort. Men känns det som att du inte fixar av att vara med så ska du så klart inte vara det. Men jag tycker absolut att du ska gå fram efteråt. Det blir nog väldigt jobbigt efter om du ångrar att du inte gjorde det. Men alla är ju olika och klarar av olika saker!

Jag är aldrig med när mina hästar avlivas, däremot har jag inga problem med att titta på dem eller gräva ner dem efteråt.
Jag tycker det är bättre att en lugn person utan relation till hästen är med vid avlivningen än att jag som haft en nära relation och är både ledsen och orolig är med.
Jag kommer vara med vid avlivningen, vill inte lämna över henne i någon annans händer då jag är den enda människan hon är lugn tillsammans med. Men jag vill blunda när hon faller till marken och sedan slippa se hennes döda kropp. Därför kommer jag inte att klara att ta hennes kompis till kroppen när allt är gjort. Speciellt inte när hon inte är "hel" utan har blivit skuren i halsen/avblodad..
#7 Det brukar bara bli ett litet snitt på några cm så det syns inte så tydligt. Kan ju vara bra att lägga ut torv eller liknande på platsen innan för då sugs det mesta upp på en gång. Finns det ingen annan som kan gå dit med kompisen efteråt då?
När jagfick avliva min häst så var de andra hästarna med i hagen, sen gick de fram till henne o nosade och buffade på henne. Han som var tajtast kompis och hade gått med henne i 9 år blev lite orolig, han häll på att kalla på henne den första natten men lugnade sig sen. Tog bort henne med bultpistol det gick snabbt och smärtfritt för henne, efteråt blev det en fin begravning här hemma på ängen där hästarna var med hela tiden och fick se vad som hände. Kram på dig i denna svåra stund.