Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 1242 ggr
illoi
0

ridstövlar eller skor

På ridskolan min dotter går på säger de att man inte ska ha stövlar till barn. Hon är 12 år och vill ju ha stövlar. Jag har inte fått nån direkt förklaring till varför man ska ha ridskor istället för stövlar. De säger bara nej ni kommer ångra er. Varför??

MoonysElin
3

Ger de ingen förklaring till varför? Jag jobbar själv på en liten ridskola och det jag kan tänka är att de tänker att barnet kommer att växa ur stövlarna snabbt och att skor + chaps är mer prisvärt och fungerar oftast ungefär lika bra ridmässigt. Jag brukar avråda mina elever från att köpa sådana billiga gummiridstövlar eftersom de blir enormt stela och det är jättesvårt för barnen att trampa ner hälen, och därmed få en stabil sits, i dem. Vanliga stövlar ser jag dock inga problem med mer än att det är dyrt då. Ridläraren borde ju absolut kunna svara på varför hon/han tycker att det är en dålig idé!

illoi
0

Ja jag tycker oxå att de borde ge en förklaring vi har köpt ridstövlar i skin till dottern och de är de som finns på hööks för 1160 eller nått. Dragkedja bak och liten snörning på foten. Sånna gummi"stövlar vill hon inte ha. Tyckte i.ye de va hutlöst dyra

MoonysElin
0

Ja, sådana stövlar brukar vara bra tycker jag. Jag skulle tro att anledningen till att ridskolan tycker att det är en dålig ide är främst att det är dyrt samt möjligen att det tar ett tag att "rida in" nya stövlar så att de inte skaver, vilket så klart tar längre tid om man rider på ridskola och inte varje dag. Men hoppas att dottern trivs med nya stövlarna! :-)

illoi
0

Jo men hon rider 3 gånger till i veckan utöver ridskolan😊

illoi
0

Tack så mycket för förklaringen nu kan jag förstå det lite bättre. Tycker ändå att det är bättre att köpa med lite bättre kvalité än att köpa något so. Inte håller eller att hon får ont. Hon har en förmåga att vrida foten inner så hon får ont i ankeln istället. Tror stöveln har lite bättre stadga och kan hjälpa henne hålls foten

BettaSplendens
0

Jag har dom från hööks som kostar 1160. Dom är väldigt sköna men var lite stora i foten för mig så fick köpa inlägg och en liten sak man sätter vi hälen så man kommer högre upp, men nu sitter dom jättebra :) Har inte hunnit rida in om helt men märkte stor skillnad från ridskor+chaps.

MoonysElin
1

Ja, ofta blir det ju stabilare med stövlar och rider hon så mycket så tror jag absolut att det är värt det. Om du får reda på anledningen till ridskolans motvilja mot stövlar kan du väl skriva det här, för det hade varit intressant att få veta :-)