Sådär ja
Nu har jag mejlat krafft om foder rådgivning så får vi se hur långt tid de tar att få svar.
Jag e nämligen lite fundersam vad man ska välja för krafft produkt till unghäst, ngn som har åsikter o tankar om det?
Då hon nu går på kornkross,havre,vetekli,b-vitamin,rapsolja,vitlök-örter,morötter och hö + lite halm.
Tycker de e lite för mkt olika fodersorter + att sen jag flyttade till de stallet jag har henne nu i har de gått lite till o från med att hon varit dålig i magen. Har hört som sagt att kornkross kan ge obalans i magen.
Vad tycker ni gott folk?
Vill höra från många!
MVH Elin
/Elin
Ingen?
/Elin

Jo, jag har ju redan sagt att du ger för mycket korn till din häst. Men då blev du ju arg.
blev jag arg?? :O När sa du de?
/Elin
isåfall ber jag hemskt mkt om ursäkt.
/Elin

Ja, det är ok! *ler*
Vad ger du för örter förresten?

Mina hästar får bara fritt med hösilage/hö, och mineraler också fritt. I år får dom även lusern för att det var så dåligt med protein. Det enda jag vet är att dom mår bra och har bra magar. Korn härsknar ju och ska konsumeras ganska snart efter att det krossas, så jag är lite tveksam till det och havre får inte mina. Så nu har jag skrivit men utan att bidra med något vettigt 

Ja, korn som är krossat ska ätas upp inom 2 veckor. Samma med havren som är krossad.
Hur mycker korn och havre ger du nu Elin?
Vad bra! :)
Jag vet inte riktigt vad det är, vitlök-ört heter de, två i en kan man väl säga? *hehe* Kan läsa o skriva av de idag när jag åker till stallet.
Men har du ngn erfarenhet av krafft, gejsa?
Vad som skulle passa en unghäst?
MVH /Elin
/Elin

Har du anlys på höet? Annars kan inte Krafft ge dig något svar.

Är det till din fjording på 5 år?

Jag använder nästan bara Krafft foder till mina hästar.

Jag måste gå ner och mata hästarna och mocka nu men skriv värdena så får jag se vad jag kan göra. Men då måste jag veta hur mycket korn och havre du ger. Och vad du vill ge i stället.
har tyvärr ingen anlys på det, ska kolla med stallägaren om jag träffar honom idag.
Hon går på 1 Kg havre o 1 Kg kornkross om dagen
har förstått att de inte så bra 
Men kan iaf säga att höet är jätte fint, mkt protein.
Men antar att de saknas för mkt fibrer åt Nisse :(
/Elin
Jag vill ge ngn krafft produkt istället som kan stabilisera (stavas?) upp hennes mage o tarmar, så hon dessutom får i sig rätt mängd med mineraler o vitaminer. Förstått att hon behöver betydligt mer fibrer.
/Elin

Ja, om du kan skriva värdena i höet så kan jag kolla upp hur mycket du behöver ge ung. Hur mycket hö ger du?
ja Nisse är det, hon e snart 5.
vet inte vilken krafft produkt jag ska välja?
/Elin

Men vill du byta ut havre och korn helt och byta till krafft foder som tex nya groov eller?
6 kg hö om dagen får hon.
/Elin

Vi får se vad värdena är i höet innan jag säger vad som kanske passar. hej då så länge. måste rusa nu hästarna väntar.
aa jag tänkte byta helt o hållet till kraft.
Havren börja jag med direkt när jag köpt Nisse för hon var slö o helt enkelt felinriden, men nu e hon lyhörd o ärlig, men jag e rädd att hennes turbo försvinner om jag byter bort havren, vad tror du gejsa?
/Elin

här skrev jag om där jag hade min förra häst. gejsa räknade ut att de fick 7 kg om dagen o ni tyckte det var lite. elins nisse får 6 kg. då måste det oxå vara för lìte? hon jobbas ju dessutom säkert en hel del?
angående kornet, så har jag aldrig hört att det härsknar men däremot försvinner det näringsämnen.
jag frågade om detta på denna sidan för ett tag sedan jag heter lundborg
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?p=5924869#post5924869
Dom i mitt stall tycker 6 kg e mkt för Nisse =O
Vem ska jag tro på?
Nisse är i bra hull och har fin blank o len päls.
/Elin
Nisse e ju fjording, o fjordingar har ju lätt att hålla hullet upp med lite mindre foder.
/Elin

Oj, vad ni har skrivit nu när jag har varit borta.
Ska försöka svara er alla.
lisette! Ja, det är lite med 7 kg om det är stora hästar. Grovfoder ska ges mer.
Elin! Ja, jag tycker att du kan öka till minst 7 kg till din fjording. Men först måste jag få se analysen. Skit i dom i stallet. Dom verkar inte kunna så mycket om foder. Många ggr tror folk att fjodingar blir tjocka av att titta på höet verkar det som. Jag tycker att man ska ge mer grovfoder än kraftfoder.
Jen! Tror att dom är ute och cyklar ang näringsämnen. Känner inte igen någon av dom som kända foderduktiga bukifalisar. *ler*
Men däremot så härsknar det. Det är sant.

Hippo är ett strålande kraftfoder…
#25 efter hur lång tid kan det börja härskna?

Ja, vad jag har hört så är det efter ca 2 veckor. Men jag har gett fast det har varit 3- ibland 4 veckor. Krossat korn alltså.

Var tog analysen vägen Elin?
hmm, jag köper nykrossat korn 1gång per månad hos en bonde. det kan väl inte härskna då hoppas jag
Vi har ingen analys på vårat hö 
Men jag lovar att de e jätte fint o grönt.
Kan ta kort på det *fniss* nu i helgen om du vill se?
/Elin
har också hört att korn kan härskna… Wieta får inget korn alls nu.. utan det havre och lusern som gäller…
Av tre hästar så har tre fått fodergallor av korn så jag fodrar med havre när det går och behövs…
har också hört att korn kan härskna… Wieta får inget korn alls nu.. utan det havre och lusern som gäller…
Av tre hästar så har tre fått fodergallor av korn så jag fodrar med havre när det går och behövs…
konstigt att det blidde två
Hörredu wanilj, lusern..
vad har de för för och nackdelar?
Jag vet att de blev 2 för där haha :D
/Elin
Fördel, hackat stråfoder- grovfoder.. högt proteinvärde/bra protein.. ska inte vara ngr problem med stärkelsen…
nackdel? hmmm… "måste" blötläggas… detta rekomenderas då det annars kan ge foderstrupsförstoppning…
Obs! Finns som hackat men då mkt skrymmande samt som pelletrerat..
Vit dock inte om det innehåller samma bindemedel som vanligt pelletrerat och då är detta ett -….
Det som jag hittade som var hackat innehöll även melass, detta höjde energin på ett sätt som jag inte tyckte om…
Wieta får 1 kg lusern som blötläggs +3 kg havre+ 0,5 liter torr betfor(blötläggs)+ mineraler+ 2 dl kli+ selen och e vit tillskott+ b-vitaminer.. Hon har perfekt avföring.. Men hon är dräktig därav mängden kraftfoder.. Hon får därtill fri tillgång på hö och har alltid friskt vatten..
Kraftfoder får hon fördelat på tre gånger..
Så höj högivan.. om det är mkt grönt och fint/tunt så kan det vara lite fiberfattigt..
Din pålla får mkt kraftfoder tycker jag.. vår hingst blev lös i magen av olja…. enbart energi.. blank päls kan man få av lite kli eller b-vitamin..
vill du ha energi så ge lite betfor istället, bra för matsmältningen och billigare än olja..
hur märker du att hon har fiberbrist?

Ja, har du ingen analys så kan inte jag säga vad din häst behöver. Du kan ju ha jättelåga värden i höet eller tvärtom. Inte har jag sett din häst och känt på ryggen osv.
Men om du är osäker så ge iaf 7 kg hö och ta bort kornet och havren. Det blir dom bara feta av. Sånt ska man ju ge till tunna hästar iaf korn. Är din lättfödd så förstår jag inte att hon har blivit tjock av 1 kg. Det ger inte ens jag till mitt halvblod/fullblod som är svårfödd. Fast jag ger annat också.
Men pröva att ge 7 kg hö, ev ½ kg nya groov, 2 dl betfor och b-vitamin ev vitlök/örter. Men ta bort kli och oljan. Det kan vara det som gör att hästen är lite dålig i magen. Halm äter hon ju i boxen om hon står på det. Mineraler? Ger du inga sådana?
Sedan får du tjata på stallägaren att analysera till hösten. Det har ni ju nytta av allihop i stallet. För många ggr ger man mer kraftfoder än man behöver.
Okey tack wanilj.
Gejsa: Jag har hört att betfor smörjes tarmarna = alltså ett sämre alternativ till en häst med dålig mage, mineraler är det i vitlök / ört, de står att de e ett mineralfoder allti ett helt enkelt, veteklin ger jag för att de e fibrer i o ska torka upp magen, rapsolja för att pälsen skulle få glans, fast ioförsig nu har hon glansig o len päls, men jag vet inte? :S
/Elin
ett litet psst!!! Kli ger jag för att mitt sto inte ska bli hård i magen.. Kli är lösande..Oljan behöver du nog inte…har du en balanserad foderstat så blir hon blank utan olja
va? 
vad dåligt! Jag frågade en i en foderaffär , hon sa att veteklin skulle torka upp i magen på Nisse! Nu blir jag förvirrad
/Elin

Vetekli gör att magen går igång. Olja också, även om den är bra för pälsen. Min fjording fick kolik av vetekli och oljan diarré. Betfor gör också att att magen är mer i ordning har lite energi så eg ska man ge det på morgonen. Betfor är således bra för magen men inte om hästen har diarrè. Mineralerna vet jag inget om. Har inte läst på etiketten eftersom jag inte vet vilket märke du har. Så det uttalar jag mig inte om. Fibrer finns i hö och halm så det ska räcka.
Så du tycker att jag ska börja med betfor o nya krafft grov.. typ 90 elle ngt me heter den va?
Ge mey ett tiiips på foderstat.
Vi fodrar morgon,lunch o kväll, men på lunchen får dom bara hö.
/Elin
hoho?
/Elin

*putt* ^^

Ja, hellre det än korn och havren. Det är ju mycket stärkelse i detta. Som jag skrev förut min fjording tålde korn förut. Men rätt som det var så hade hon gallor fast hon bara var ca 6 år då. Någon klok tjej sa efter ett par år att det kunde vara kornet. Jag prövade att sluta med detta. Och vips så försvann gallorna. Ändå gav jag bara ung 1-2 dl per dag och du ger 1 helt kg per dag.
Jag skrev ju förut vad du kunde testa att ge, om du har ett normalhö. Så behöver ju din fjording ung samma värden som min.
Men har du dåliga värden i höet så kan man ge lusernhack istället. Går som hö.
#41 Då ska jag ta bort betforn direkt…
Men ge mey mer tips gejsa, du verkar kunna de här, just nu känns de som jag bara e ute o cyklar 
Help me!
/Elin

#46# varför ska du ta bort betforen manydsan? Har din häst diarré?

Vet inte Elin vad du vill att jag ska hjälpa dig mer med?
Jaa det har börjat komma nu *suck*… Det beror nog på att hon slicka för mkt på mineralstenen- mkt mer än vad hon behöver. Så nu är hon lös i magen (märkte det igår).

Men det är väl en häst som du nyss har hämtat hem? Får den hösilage av dig och inte fått det förut. Det är ju ett foderbyte när den flyttar. Ger du samma som den förra ägaren gav?
#51 Jag fick med hö av dom och har / håller på att byta mkt långsamt. Nu får hon efter (2 veckor) 1 kg hö (från ägarna) och ca 10 kg hösilage. Har du nåt tips på vad som kan göra magen bra? Kan krafft Magtarm funka?http://www.krafft.nu/pro_swe/supplements.asp

Är rädd för att din häst inte tål hösilaget. Har ju 4 hästar varav 2 av dom inte tål hösilage. Vet du hur blött det är alltså ts-halten?
Inte exakt (olika baol till bal) men alla balar i år har nästan varit som hö. så TS halten är väl runt 70%.
Gör upp en prellenär (stavas?) foderstat för Nisse.
Nisse har inte diarre utan avföringen e inte fast bara
/Elin

Har gjort det Elin kolla #37#,
Ja men lägg ut de i dom olika målen.
:)
/Elin

Jo, men det är konserverat ändå. Det är just det som dom inte tål. Det är inte bara det blöta. Fråga förra ägaren om hon känner till om hästen har ätit hösilaget förut och tålt det.
#58 Det sa dom att hon aldrig hade gjort hos dom iaf. (Ägt henne i 6 år). Däremot så hade hon mycket möjligt kan ha ätit det tidigare hos en annan tidigare ägare…
Så du stödjer inte min mineralsten teori?

Nej, jag tror inte att dom kan bli lösa i magen av mineralerna. Det är ju bara föl som kan bli det.

Elin! 7 kg hö delat på 4 kan ju bli 2 kg morgon, 1½ kg lunchhö ute, 1½ kg eftermiddagshö, och 2 kg kväll.
Morgon:Groov 250 g morgon och kanske 1 dl betfor med lite morötter.
Kväll: groov 250 g med 1 dl betfor och mineralerna och lite morötter. Men tänk på att morötter också är lösgörande.
okey tack gejsa :), men är inte ett halv kilo för lite?
/Elin
du menar alltså 1 dl (torr) so0m sedan blötlägges va?
/Elin

½ kg groov kan t o m vara för mycket om du har bra hö. Men eftersom du har gett så mycket korn och havre utan att hästen har blivit tjock så antar jag att det är jättedåliga hövärden i det.
Ja, jag menar torrt som du sedan blöter upp. Sedan ska du tänka på att du ökade på 1 kg hö så det blir nog mera lagom. Men detta är ju bara vad jag tror. Har inte sett din häst eller vet värdena. Tänk på detta.