När täcker du hästen?
Hejsan! Vid vilka temperaturer lägger ni vilket täcke på era hästar? :)
Mvh Emma Tange
Aldrig.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Följer
Inte vid någon särskild temperatur. Utan när hästen fryser, vilket oftast handlar om regn i kombination med blåst i 0-gradiga temperaturer och dåligt med väderskydd i hagen. Har hästarna väderskydd så lägger jag inte på täcken alls. Så länge det är uppehåll klarar dom sig fint utan täcke också. Och blir det lite kallare igen så brukar det ju komma ner i snö-form istället och då klarar dom sig också utan täcke.
Medarbetare på westernridning.ifokus

Vid blåst kombinerat med nederbörd om det är kallt innan hon är klippt och efter hon är klippt.
Samma som #3. Förra höst/vintersäsongen gick han med fleecefodrat regntäcke ett fåtal gånger, vilket var vid riktigt regnruskväder. Gick aldrig med vintertäcke eftersom det aldrig blev så pass kallt och snöigt att det behövdes.
Lägger nog på regntäcke när det börjar bli lerigt i hagen, han är en riktig lortgris. Men lägger nog inte på tjockare förens det blir minus grader
Jag kanske ska förtydliga med att jag bara använder fleecefodrade regntäcken. Varmare täcken så som vintertäcken används enbart om hästen är sjuk, tex köpte jag ett för några år sedan då min häst fick ont i ryggen efter att hon hade gått omkull. I min värld blir det inte så kallt att min häst fryser av kyla (så länge den är frisk).
Medarbetare på westernridning.ifokus
När hästen fryser, vilket hon hittills i sitt 5-åriga liv inte gjort.
jag vet inte än hur de blir med min häst då jag köpte honom i mars, men jag kommer antagligen klippa honom en halvklippning så då blir de nog regntäcke med fleecefoder. om han inte är frusen vill säga men de märks då.. vill egentligen inte täcka i onödan men nu när jag har tillgång till ridhus å kan rida där i vinter så vill jag klippa å då måste jag ersätta pälsen. (enligt min åsikt iaf)
Araben, kanske jag ska tillägga, är en helt annan historia. Hon får täcke så snart det regnar någon längre stund och är under 10 grader (höst o vår mao). Vintertid får hon täcke när det är runt -20 eller nederbörd en längre tid. Cemaala är en knepig porslinshäst! 😛 Sen ska vi väl inte glömma att hon går täckt hela sommaren p.g.a. känslighet mot insekter. Hela bogen ser ut som en enda stor, svullen knöl om hon inte är täckt.
En connemara är den andra hästen är väl värt att nämna.
Jag täckar för smuts när det är lerigt och kyla beroende på häst.
Isa Aronsson
www.stallequino.se
Aldrig sommartid oberoende på väder. Resterande månader täckas han när det är riktigt sliskigt och regnigt ute samt under vintermånaderna. Resterande månader står han på grus varje dag = inte lika mycket rörelse så täcke behövs.
Det är inte kylan som gör att hästen fryser utan väta och blåst. Därför kan en häst frysa och behöva täcke på sommaren men sedan klara sig alldeles utmärkt utan täcke vid -20 graders kyla.
Det är vi människor som saknar päls som fryser då det blir kallt. Klippta hästar fryser lättare än oklippta så det är helt individuellt om de skall täckas eller inte.
Vid -5 eller lägre då min oftast är klippt .
Min fick ha täcke igår morse så ah, beror helt på väder. Igår så blåste det mycket och regnade i omgångar. Sen har jag ett fullblod som fryser för minsta lilla.
Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.