vad skulle du göra ?
om din häst började ställa sig på bakbenen inte högt men de ställer sig, vad hade du gjort ? :) behöver tips då jag ska börja rida en C-ponny som gör så och vill gärna veta vad jag ska göra ?
en jag känner sa att man kan ta ett spö (handtaget) och peta den i huvudet med för då tror den att den slår i huvudet, det funkade på hennes ponny och han slutade ställa sig men jag undrar vad ni skulle göra! :)
Min häst kan resa sig när hon verkligen protesterar och blir pressad för hårt. Jag skulle inte peta henne i huvudet eftersom hon varit huvudskygg och det har äntligen börjat försvinna.. Jag brukar hålla händerna lågt när jag känner att hon är påväg för att hon ska hålla sig på marken och om hon redan hunnit resa sig luta mig framåt och så fort hon landat korsa bakbenen och få henne att gå framåt istället för att fokusera uppåt. Förut reste hon sig oftare men det har försvunnit nu mera, jag tror att om man bara är lugn och visar hästen att det inte tjänar till, slutar dem. Jag har iaf väldigt sällan problem nuförtiden, bara om hon känner sig riktigt pressad (: hur du än väljer att göra hoppas jag att du blir av med det! Man kan ju säkert göra på flera olika sätt (: har ägaren kollat upp hästen? Ett tag var min häst superjobbig och lätt i fram så jag tog ut en osteopat och det visade sig att hon hade en stor låsning i bäckenbenet vä bak, och när låsningen var borta vart hon mycket gladare och reste sig sällan i ridningen, det blev en helt annan häst! Och som sagt nu är det i princip borta (:
"In this world we're just beginning
To understand the miracle of living"
En häst kan inte resa sig om den går framåt. Så se till att hästen inte får chansen att stå still.
Skulle den ändå resa sig så försök att få den ur balans. Luta dig åt ena hållet och ta ett ordentligt tag i tygeln på samma sida.
Stegrar den mycket bör du ta hjälp av en mycket duktig ryttare eller instruktör.
Det kan vara riktigt farligt att börja experimentera själv med detta.
Att undersöka orsaken till att hästen stegrar sig är naturligtvis det första man gör.
hon är mer studsig eller vad man ska säga :/
tror hon är undersökt med då har dem inte hittat några fel :/
#3 Då ser du till att hon inte står still bara. Då kan hon inte resa sig.
Aldrig någonsin ska du slå en häst för att den stegrar, vad andra än säger. Det är livsfarligt!
Att stegra är protest, dominans/utmaning. Har själv provat såna hästar och dunka för Guds skull inte något i huvudet på den. Det är inte rätt väg att gå. Jag skulle faktiskt råda dig att skriva inna på natural horsemanship iFokus. Där är det fullt med duktigt hästfolk som haft olika typer av problemhästar.
Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter
jag skulle aldrig SLÅ en häst … en anser att om du har en häst som går på dig och din privata bubbla så får man PETA till den ..
men vill ogärna göra det i huvudet på den eftersom jag vill att hon ska sluta stegra och lite på mig.. osv .. ni förstår nog…
Men haha, hon sa ju faktiskt inte "slå", hon sa "peta", ganska stor skillnad på begreppen.
TS, om hästen har gjort så länge kanske ni ska ta hjälp av en tränare och inte försöka lösa ett så ingrott problem på egen hand för det krävs kanske mer än vad man tror :) Det gäller att ta reda på varför hon gör så, bakomliggande orsaker.. vad säger ägaren om det?