Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterwesternnh
Läst 2141 ggr
elin
0

western

Jag skulle vilja prova på lite western med Nisse för o se om hon o jag skulle trivas med det, alltid kul o variera ridningen lite ;)
Har ni några tips på westernövningar?
Finns de ngn bra sida med övningar?
Hur får man hästen sådär läskigt lyhörd i western?
Ang. sidepull, vad kostar sådant + kan man rida med det på unghäst (5 år)?
Jag blev helt stum över videon med silvertails fjordin, så vacker o harmonisk ridning.
Hur bär du dey åt?
Alla med western erfarenheter kan ju svara :)

Förlåt för alla inlägg jag skapat idag, vet att de e en hel del Generad
Men helt plötsligt pluppar alla frågor upp samtidigt.
MVH Elin o Nisse (nya western stjärnor *blink blink* Oskyldig

/Elin

elin
0

äre ingen som vet?

/Elin

Believer
0

Hallå!

Sidepull är jättebra att använda på unghästar! - Så länge man använder det rätt!

Ang. lyhörda hästar. Har bara en sak att säga: Träning, träning, träning =P

Visserligen handlar inte den här sidan om westernridning, utan om att bygga upp tillit med hästen på ett roligt sätt.  Men, ifall du får hästen att lita på dig, är det mycket enklare att få den lyhörd i ridningen. http://www.nnha.nu/7games1.htm

elin
0

Tack så mkt för länken, nu ska jag o nisse leka ! :)
Ang rida med sidepull, kan ngn förklara lite mer inpå det, har mina aningar men vill ha det mer bekräftat.

/Elin

elin
0

Vad tycker ni om att rida med repgrimma då?
ska man rida med en lina eller ska man ha 2 mer som tyglar?

/Elin

jen
0

det första man kan börja med är att lära hästen gå undan för tryck, och ge eftergift.   löslongering är en bra start. det finns även många andra  bra tips här.

http://www.western-ridning.com/traening/natural-horsemanship/Kap-2.-Cirkeltraening-med-grimskaft.html

MalinE
0

Japp, börja med lekarna för att träna samspel och sedan gör du lekarna från hästryggen. Gå undan för tryck, ge huvudet åt båda hållen, stanna, backa, gå upp i trav/galopp nåt steg för att sedan ta ner till trav/skritt och halt/backa. Lek med din häst! Lek och lek och känn hur du kan börja finjustera och bli finare och finare i dina hjälper. Öva upp känsla för hästens rörelser. Det ska inte vara svårt och jobbigt, då är ni inte mogen för det, skynda långsamt. Ta den kontakt du behöver i munnen, när hon lyssnar så ger du eftergift omedelbart. Beröm mycket, det beröm jag brukar ge mina hästar är några minuters stillastående vilket brukar uppskattas mycket. Var noga med vikten, rid med hela kroppen inte bara med armar/händer. "handryttare" (tror det var Mia Ekström som kom på ordet *ler*) kommer ingenstanns inom western. Flummigt, men det är svårt att förmedla känsla…

Ha roligt!

SarahPeace
0

Hello där ( :

Här har jag lite förslag på lite trail träning (det är jätte kul) :)

(finns säkert nån här på forumet som kan förklara bättre en jag :P )

Sidepass = hästen ska gå "tvärt" åt ett håll (kors med frambena)   

back= rygga asså :P backa igenom olika mönster som L tex.

Öppna grind= ja, öppna en grind utan att släppa … det är rätt så lätt att göra en grind hemma :) 

Fyrkant= lägg bommar i en fyrkant , och vänd i den :)

Mer en så kommer inte jag på just nu :)

här är det är film som jag hitta inne på buke . det är lättare att förstå övningarna om man ser dom tyckek jag :P

lycka till! mvh

elin
0

tack för alla skojjiga övningar :)
Ska få ett sidepull när jag fyller år om 5 dagar alltså ;)
Längtar!

kram kram

/Elin

jen
0

lycka till nu då!

elin
0

tack

/Elin

fisa-lisa
0

Min mamma har fått tag i en tränare till mig och min pålla. En som tävlat i reining ( tror ja de hette) Hon har hjälpt mig med lite saker att börja med att träna. Vi håller på att träna Stop från skritt nu lite svängar och sånt.  utan att ta i tyglarna och nu tvärstannar hon direkt. Det är jättekul.Sen fick jag nåt papper med ritningar med bommar på marken som vi ska göra också.

De sju lekarna gör jag med min pålla och det är jätteroligt tycker vi båda.

fisa-lisa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det häftigaste är jog tycker jag. Min häst kan det. Tränaren sa att det är en naturbegåvning på jog o nåt mer , roll..nåt när hon provred henne hon sa också att hästen är som gjord för reining, både i kropp o huvud. Lite roligare för mig då har jag ett mål för henne.  Nu när vi började rida igång henne efter vintern så var det lite stötigare än i somras med joggen när hon var igång, men det kommer tillbaka med musklerna sa hon. Men då var det så häftigt. Så coolt att bara sitta där helt stilla. Min lilla goa Isa

lisette
0

jog är överläckert om man får till den ordentligt. jag red på en ridskola i usa som lärde ut western, om man inte gjorde rätt så blev det ju givetvis fel. men de få ggr jag fick penny att jogga var det överläckert… :D