Små reumatiker tankar
Det fanns en tråd förut om vad vi jobbade med, vad som slog mig då det var att det var så många som var sjukskrivna eller förtidspensionärer och hade många hästar. Hur går det ihop, 10 eller fler hästar är ju minst ett halvtids jobb. Jag menar om man är sjukskriven för ryggen, reumatism eller något annat hur orkar man då sköta så många hästar.
Själv är jag reumatiker och har valt att begränsa mängden hästar jag har, för att kunna jobba och göra rätt för mig. Det är ju lite synd om mina skattepengar går till att andra ska kunna mygla, för att gå hemma och pyssla med sin hobby.
Det var nog mer tankar än ett riktigt inlägg. Tankar om hur många hästar man får gör ha innan man borde räknas som arbetsför. Jag vill nog fortsätta jobb i alla fall, det känns mer moraliskt rätt.
jag är sjukskriven pga fibromyalgi. jag bytte häst till en mer lättriden häst pga sjukdomen. att bedriva verksamhet skulle jag varken orka eller våga.
jag håller med dig om att har man många hästar så är det konstigt att man orkar det när man är sjuk, jag har nog med mina 2 hästar nu som tar ca 4timmar per dag. (det tog ca 2-3timmar när jag var frisk)
jag har också tänkt på detta eftersom en som jag hade samma stall med förut var förtidspenionär och hade 12hästar varav 2 som hon tävlade med ganska ofta.
för mig är hästarna = lugn och ro i själen.

Jo, för mig är hästarna ett sätt att överleva och orka jobba, så att vara sjuk och ha 1-4 hästar det förstår jag. Nu vill jag kunna ställa ut och då får det räcka med två stycken. Men just det att sjukskrivna har mer än normalt antal hästar det är det som får mig att undra. Fyra hästar räknas som hobby, så har man det så fundera jag inte, men det var så många andra som fick mig att må dåligt.
Att ha några hästar (1-4) det är ju inte mer jobb än sjukgymnastiken man sporadiskt blir erbjuden (men man betalar själv) men att ha fler, skulle man inte orka jobba då. Det finns ju lönebidrag.
Jag jobbar,har fibromyalgi, astma.Medicinerar annars hade jag aldrig klarat det.Hästarna är mitt andningshål,jag blir lugn i själen,glad i hjärtat.
Men dom 2 jag har är min gräns,och ändå står dom i samma box.
Jag vet också om människor som är förtidspensionerade,tävlar,sköter hästar och festar ordentligt.
Visst undrar man,ja,ja det är deras sak.

Jag håller med dig Kiara. Att vara sjukskriven och att ha många hästar går liksom inte ihop.
Jag är själv sjukskriven, pga panikångest, och har 2 hästar. Fler hästar skulle jag inte orka med.
Tyvärr ser många det så att sjukskrivna ska bara vara hemma och ta det lungt. Oftast blir man sämre då. För mig har hästarna hjälpt mig något enormt. Jag är långt ifrån frisk, men jag vågar inte ens tänka på vart jag skulle vara idag om jag inte hade haft mina hästar. Det är dem som får mig att ens gå upp ur sängen.
Vissa dagar känns det som man bara vill dö. Allt är nere i botten och det finns inga positiva tankar i huvudet. Att då komma till stallet, och höra sina hästar gnägga åt en, det finns ingen underbarare känsla!

Tycker att ni tänker för mycket. Festar tex. Varför ska man inte få göra det bara för att man är sjuk? Tycker ni att man ska leva som en gammal människa och sitta och rulla tummarna eller? Nej, det finns ju sjukdomar som gör att dom mår bättre av tex rida och sköta hästar.

#4 ja, vist det finns inget bättre för att må bra att ha några hästar. Jag har också haft panikångest och jag förstår hur du mår och att ha fler än hobby mängd är nog inte nyttigt men att ha hästar på ett hobby plan det räddar nog många från undergång. Min man sa en gång när det knep ekonomiskt och jag sa jag säjer hästarna "tror du jag vill se dig dö mentalt" för mig är två lagom och just nu kan jag jobba.
#5 jag tänker inte sitta och rulla tummarna när jag blir gammal, men hej hop inte tänker jag snylta på statskassan för att kunna ha en massa hästar. Jag tror inte heller att jag blir lyckligare av att ha tio hästar än två
Festa jo vist det kan låta snålt men en vanlig knegare kan ha fest på fredag och lördag medan en fusk sjukskriven kan tömma glasen sju dagar i veckan.
Fyra hästar och lite fest och partaj ibland, det är ingen som säger något om, men tio eller fler hästar eller fest dygnet runt då kan man undra. Jag har sett båda min inte i samma person

Beror väl kanske på varför man är sjukskriven. Tycker inte man ska ta förgivet att folk fuskar. Det låter som den svenska avundsjukan. Att vara sjuk är inget att vara avis på jag lovar!
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

#7 jag vet hur det är att vara sjuk och det är just det som får mig att undra. När man ser att sjukskrivna skaffa så mycket hästar att en frisk människa med jobb inte skulle mäkta med. 1-4 hästar det tror jag inte skulle vara några problem. Men hur många handen på hjärtat skulle klara att ha 10 eller fler hästar och samtidigt kunna jobba.
Jag är inte avundsjuk det kan jag inte vara för jag lever det liv jag vill leva, jag blir inte lyckligare med 10 hästar än dom två jag vill ha. Jag är realist skulle jag ha fler hästar då skulle jag inte kunna jobba. Det kan ju inte vara så vårat sjukskrivnings system är tänkt, att vissa ska kunna vara hemma och ha en massa hästar och samtidigt vara sjukskriven. Det är ju inga lätta djur om dom ska skötas, sen är dom underbara och som jag skrev tidigare ett balsam för själen och det är inte hobbyhästarna jag reagerar över det är när hästarna blir en större verksamhet. Det är just skillnaden mellan försäkringsbedrägeri och egen sjukgymnastik som jag reagerar emot.

Ja, för mig får folk göra som dom vill. Jag känner mig inte avundsjuk. För oftast så är det ju en sjukdom i botten. Har ingen lust att gräva i andras olyckor. Det är verkligen den Svenska avundsjukdan i ett nötskal.
Jag säger som dom flesta "sköt dig själv och skit i andra".

#9 att vara sjukskriven och jobba svart är det också ok? Så att man inte ens får nämna det, eller trampade jag på en öm tå? Konstigt jag, tror på vårat sjukskrivnings system, jag tycker det är jätte bra att man kan vara sjukskriven. Men jag tror inte det är meningen att man ska vara sjukskriven och samtidigt kunna ta hand om en massa hästar. Att man har några hästar i familjen det tycker jag kan vara helt motiverat, men att ha så många att det blir som ett jobb.

Nej, vilken fråga (trampade jag på en öm tå). Vet du inte hur många hästar jag har? Nu tycker jag att du är löjlig faktist.
Tycker bara att man inte ska älta i andras olyckor.

Du har fyra och ni är två som rider
Det är inte olyckan och att folk är sjuka som jag tänker på, det är att friska människor är sjukskrivna som jag tycker är fel. Man måste ju få nämna det, så farligt kan det ju inte vara. Jag har ju reumatism och jag vet hur ont man kan ha, jag vet också hur sjuk jag var när jag var sjukskriven och några 10 hästar skulle jag inte kunnat ta hand om. Men jag hade en då och den hjälpte mig tillbaka till livet. Det är inte att folk är sjuka jag tänkte på, utan att några inte är sjuka men ändå sjukskrivna, som gjorde mig lite brydd. För har du så många hästar då är det en del jobb eller……jobb är det väll att ha häst. Mina sköter sig inte själva i alla fall
fast jag får oftakommentarer av folk för att jag har häst, känns nästan som om man måste förklara sig ibland
folk har brist på förståelse när det gäller hästar. En del ser bara det tunga arbetet och förstår inte den själsliga avkopplingen man har tillsammans med djuren.
En på jobbet muttrade över detta, jag frågade henne om hon skulle sälja sina hundar om hon blev sjuk. Svaret blev naturligtsvis NEJ. Jag tror hon fattade vad jag menade eftersom hon aldrig nämnde detta mer. det är tydligen skillnad på att gå ut med en hund 5ggr/dag än att åka till stallet 1g/dag
visst är det tyngre att kånka på spån och hö mm. men det kan vara rätt så jobbigt att tvingas gå promenader med en hund när man är sjuk också 

#13 jag tycker en hund är mycket jobbigare än en häst och jag tycker definitivt inte att man inte ska få ha häst om man är sjuk. Snarare tvärt om, simning och ridning är ju vanligaste handikapp sporterna. Men när antalet hästar börjar växa till en sådan mängd att det inte skulle vara rimligt att också kunna sköta ett jobb, det var över det jag funderade.
För varje liten toto ska ju ha sin skötsel och dygnet har ju bara 24 timmar även för den som är sjuk. Sen måste man ju röra på sig och hålla igång, men det kan ju inte vara rimligt att vara sjukskriven för ryggen och samtidigt kunna ha 10 eller fler hästar.
Tycker att det är en mkt intressant tråd! Tycker väl att man borde orka med lättare arbete viss tid om man nu orkar med hästar.. Bara man ger sig f..n på det.. jag har ju två hästar hemma idag och mockning, rykt och övrigt arbete… ja kan man det så kan man nog jobba lite.. Jag har en "skadad" rygg, får ont av kort skrittur… men är inte sjukskriven utan arbetar så fort det finns pass! Främst helger, har nu gjort storhelg därför inga långa stunder här hos er!
Kan känna att det suger att vissa kan ha hästar och sköta allt kring dessa och det är skattepengar som bekostar detta… Om man uppbringar sjukpenning så borde man inte heller kunna hålla häst.. Har själv en kusin med bindvävs och ledgångsreuatism som hade flera hästar..kanske kunde lagt lite energi på att röra sig på ett arbete?

nu får jag väl säkert på huvet här…
men, vissa är arbetsskygga. de tycker det är bättre att gå på bidrag och ändå ha en massa hästar, än att jobba.
äckligt tycker jag.
Sen är det stor skillnad på om man är sjuksriven för en fysisk åkomma eller en psykisk… om man har ex panikångest så är det inte den fysiska förmågan som är nedsatt utanatt man mår mentalt dåligt… Självklart är det nyttigt att umgås med hästar både för själ och kropp.. Men fyra hästar och sjukskriven? Då känns det fysiskt om man nu inte har ngn som mockar, ryktar, sopar, smörjer och pysslar, samt rider åt en..
Det har absolut inte med avundsjuka att göra, det handlar endast om rätt eller fel och om man uppbringar statliga pengar/skattepengar och sedan har en fysiskt betungande hobby… ja då kan man faktiskt arbeta! Minska ner till en häst och ta energin som skulle gå till övriga hästar till att halvtidsarbeta istället! Varför ska man ha fler hästar om man nu är så fysiskt sjuk så man inte kan arbeta??? Allvaligt? Alla som håller på med hästar vet att det är stor skillnad på att ta hand om en eller flera hästar!!!
Nu är jag djävligt hård men det har blivit snack om fusk och åtstramningar pga att folk nyttjar systemet för hårt.. Detta drabbar de som verkligen behöver hjälp och inte har ngt val!!!
jag arbetar inom vården… har varit inom både psyk och äldreomsorgen och ser vilka enorma åtstramningar det är… Usch! säger jag… men det finns inga bottenlösa hål att ösa ur!
Den svenska avundsjukan är det inte utan det handlar om att vi i Sverige har ett system som möjliggör att man kan göra så här..
Vi ska vara enormt tacksamma att det finns för de som verkligen behöver det och kan man inte arbeta så bör man inte ha flera hästar heller! Sen är det charmigt om man skulle vara sjukskriven för panikångest och kan klara av att vara ute på tävlingsbanorna…hmmm…då bla folksamlingar och stress brukar utlösa anfall…
Jag har själv drabbats av reumatisk värk, men ännusålänge står jag på benen. Det är mest mina fingrar som börjar bli knöliga. Fast på morgonen klarar jag inte att gå ner för källartrappan förståss. Jag har 3 hästar och en 4:e på g. och 3 mil t&r till dom. 2 egna barn, ett fosterbarn och makens lilla dotter boende hos oss. Jobbar 95% i Dagligverksamhet i handikappomsorgen och så är jag aktiv jägare. Inte sjukskriven. Jag gör allt för att hålla igång och försöka få tiden att räcka till allt och alla, men den gör inte det. Tyvärr! Men jag har snälla barn som förstår och är mycket hjälpsamma. Vi letar för fullt efter en gård så jag slipper köra till hästarna varje dag i allafall. Det skulle ju underlätta en hel del. Har ett par ställen på gång att kolla. SKÖÖÖNT! Restern får man leva med!
#18 Jag bugar och bockar!!!

härligt nalleballe! det är sånt man vill läsa om. folk som verkligen står ut med sina krämpor. jag har inga sådana problem, (tackolov) så det är väldigt lätt för mig att döma andra människor.
som wanilj skrev, det är skillnad på att vara sjukskriven för psyket eller fysiken…
samtidigt så tycker jag det är ok att ha kanske en häst som man rider när man är sjukskriven. det beror ju sig helt på vad det är för sorts häst/ hur lättriden den är. om någon hjälper till med mockningen osv. det kan ju vara ett bra rehabs sätt…
Jag kan räkna upp ett antal som lever på bidrag, både arbetslösa ( som kan stämpla och gå på åtgärder i 10-15 år i streck vilket jag aldrig lyckats med mer än några månader) med flertalet hästar! Även sjukskrivna som driver lantbruk!!?? Jag lider heller inte av avundsjuka på något sätt. Jag har det jag behöver och kan ta ansvar för. Jag kan inte bli tjurig på andra om jag inte har råd eller tid, i såna fall får jag ju skylla mig själv. Som man bäddar får man ligga brukar man ju säga.

Men samtidigt kan det väl vara så att under de perioder när man är riktigt dålig så har man fler som hjälper till. Har svårt att tänka mig att någon med 10-35 hästar inte har stallhjälp. Själv är jag en av dem som inte är sjukskriven trots att läkare och sjukgymnast sagt att jag ej kan jobba i dagsläget med min rygg. Men då försäkringskassans läkare tycker annorlunda så blev det som det blev.
Audiatur et altera pars
# 20. Jo, jag vet att det är lätt att döma när man inte själv har erfarenheten av något. Jag håller med om att man tänker saker när man vet att någon är sjukskriven och eller arbetslös i åravis och ändå kan ha råd med massa hästar eller andra djur eller prylar.
Har man folk som gör allt arbete och inte tjänar ngr pengar på sin verksamhet då är det väl ok…
Självklart ska man vara sjukskriven om man är skadad eller sjuk.. Det jag reagerar på att man då kan hålla djur! Hästar och ridning klassas som sport och får en hel del bidrag etc pga detta.. Om man är sportutövare så rimmar det illa om man är så sjuk så att man inte kan göra lättare arbete…
Jag brukar inte beklaga mig över min värk och gnälla för folk. Det finns flera i min närmsta krets som inte ens har någon aning om att jag lider av reumatisk värk. Därför försöker jag hålla igång med både det ena och andra och utnyttja tiden på benen som jag har. Började få värkknölar på händerna när jag fått mitt första barn vid 21-års ålder. Men jag är tacksam över livet ändå!!
# det är en härlig inställning du har! Har hört att griskött ska undvikas så mkt vegetariskt som möjligt…
# 26. Jag märker ingen skillnad vad betr mat. Tur det eftersom jag är jägare och då blir det ju lite vildsvinsstekar emellanåt. Men jag personligen mår bäst av proteinrik mat.

#26 jag behöver mycket protein för att må bra så ett liv som vegetarian är nog inget för mig, men svampbobb är gott. När det gäller maten så bör man nog äta så allsidigt som möjligt.
Vad man definitivt ska undvika det är stress.
Stress???!!! Går det å äta? I såfall skulle jag äta upp den.
#28 ja, stress är värst för mig med. sen väderomslag är inge vidare det heller. jag har ingen aning om vad man kan käka för min del, bara att jag ska dricka svartvinbärssaft el rött vin för mitt blodvärde (har haft blodpropp och anemi) sen min medicin för sköldkörteln förståss och remerom för min depression…. men mot värken? då vet i sjutton vad man kan käka förutom värktabletterna.
(nu har man gnällt av sig lite)
Just det, då kan jag gnälla lite med, Väderomslag är "pest" för mig. och när det blir som igår. Var ute o fixade hagen och det började regna och jag tyckte jag skulle göra färdigt. Slutade med att jag var genomblöt och idag var jag stel som en pinne i kroppen. När det är rysligt kallt ute så blir jag dålig också och likaså när jag håller på o bli förkyld el dyl.
Vad skönt det var att få gnälla av sig lite här. Så slipper maken höra gnället på kvällen.

#29 Nej, det är stress man inte ska äta
#30 Det är nog som du säger mer det att jag också behöver mycket järn, synd att man inte kan få rödvin på recept
. Blodbrist hade jag när jag väntade min dotter, gud vad oförklarligt trött man var. Men det är ju samma med reumatismen och jag tänker rösta på det parit som lovar att förbjud snabba väderomslag och framförallt åska. Jag kan inte äta några tabletter för jag får biverkningar av allt, jag prövat hittills

Ska kanske förklara varför jag blev så irriterad. Eftersom det alltid är en viss person som Kiara alltid stör sig på. Tänkte att det var riktat till henne. Vet inte så många andra som har en 10 hästar. Det är väl ca 3 st här tror jag. Vet inte om denna person är hemma eller inte. Och tycker i ärlighetens namn att vi inte har med det att göra faktist.
Tycker att det började gå till överdrift med att hoppa på henne hela tiden på denna sajten.

#33 Va
det var inte någon speciell jag tänkte på. Det som fick mig att börja fundera var att det var så många som obehindrat skriver att dom är sjukskrivna och sen visar det sig att dom har en hel hög med hästar i stallet. Hade det bara varit en så kan jag förstå det, men det var att det var så många. Både i den tråden och i andra trådar

Kiara, jag förstår att det är mig du syftar på, för vem annars av dom som är medlem här har så många hästar och samtidigt är sjuk? Nu börjar jag bli j-ligt trött på dina påhopp, när du nu har ältat mina hästar hit och dit i evigheter så går du även in på privata hem och sjukdomsförhållande, för det första när jag inte var sjuk, jobbade jag bara kvällar, och hade då all tid i världen för mina hästar, så det är inte för att hinna med dom som jag valt att bli skadad i en trafikolycka ej heller att få artros, min läkare och försäkringskassan vill att jag ska göra så mycket jag kan och orkar med mina djur, att dela ut säd och ensilage till "innehästarna" klarar jag, även om det tar dubbelt så lång tid mot vad det gjorde tidigare, utehästarna fodrar min man genom att med traktor sätta ut hela baler, dessutom sköter han gödslingen, Nu är det oxå så att endast en liten del av hästarna står på stall(natt), så det blir inte så många att gödsla efter, Om du visste vad jag har kämpat för att komma tillbaka till mitt arbete (som jag verkligen trivdes med) hade du nog inte uttalat dig om ´" fusksjuka", för övrigt håller jag med Gejsa om att det är något som du skall skita i att uttala dig om när du inget vet om omständigheterna
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

#35 det var inte dig jag tänkte på, jag lovar
Är det bara jag som tycker att detta börjar lukta mobbing?
Jag är hemma på grund av sjukdom och en ganska så allvarlig sådann, den har för med sig en massa annat skit under åren. Hästarna är min livlina utan dom skulle jag inte orka med en dag.
Vissa dagar kommer jag knappt ur sängen, men stapplar till hästarna och släpper ut dom. Jag har en man som mockar och gör det tyngsta jobbet, annars skulle det inte gå. Jag kan inte rida när jag vill eftersom kroppen säger ifrån, då fixar min man det.
Jag vet aldrig hur nästa dag ser ut och har slutat att planera, jag lever för dagen, annars skulle jag deppa ihop fullständigt när man blir besviken på sig själv. Jag anser mig inte snylta på staten, jag har jobbat arslet o mer därtill innan jag blev sjuk och försökte verkligen under dom första åren att jobba, men det gick inte. Ibland när nån frågar vad jag önskar mig allra mest så får dom svaret, att jag skulle kunna få bli frisk! Det tog år att acceptera mitt öde, men när jag väl gjorde det så kunde jag börja leva någorlunda efter dom förrutsättningar som jag har.

Hästar är nog bland det bästa man kan ha om man är sjuk (i rimlig mängd). Risken är bara att det växer i antal allteftersom man återhämtar sig från sin sjukdom. Samma har jag sett på hundar, det börjar med en också blir man lite friskare och en till, tillslut så sitter man där med en kennel.
Jag har en granne som hamnade i den situationen och försäkringskassan fick nys om det och hon blev av med sin sjukpenning, hon hade för många hundar.
Det var därför jag funderade på varför man vågade skriva öppet att man var sjukskriven och samtidigt ha över 10 hästar i stallet. Har man en man som är heltids bonde, då förstår jag då är det ju en del i jordbruket. Men för övrigt, häst på hobbyplan kan ju bara vara nyttigt, första hästen borde man nog rent av få bidrag till som friskvård. Men det är väl lika troligt som att få rödvin på recept

Bebbe du behöver inte förklara dig. Troligtvis var det dig hon menade. Därför blev jag arg. Tycker att hon har hoppat på dig för många ggr nu faktist. Hon eller någon annan har inte ett dugg med att göra vad du gör eller någon annan. Det är en privatsak.
Det här är rena rama påhoppet faktist.

Gejsa, jag menade inte bebbe, jag menade det jag skrev så var snäll och låt bli att förvränga vad jag skrivit tack. Den enda som har antytt att skulle var någon baktanke, det är du.
Jag ser ju runt omkring där jag bor hur just hobbyn växer så att det inte finns plats för arbete och det var det jag tyckte var så konstigt att så många tyckte var helt ok. Nu var det ju några som tyckte som jag att man bör hålla hästarna på en rimlig nivå när man är sjukskriven. Det blir nog trevligare, om du inte bestämmer vad jag tänker.

Eftersom bebbe också tänkte på att det var hon så räkna med att fler gör det. Inte så konstigt när du är och hackar på henne i tid och otid. Skyll inte på mig om vad du skriver.

Läs dina första 6 rader in inlägget. Du läste här hur många som var hemma och hade så många hästar. Du skrev inte din granne tex.

Du som vänder allt jag skriver mot bebbe, jag har åsikter det vet jag. Måste jag fråga dig innan jag tycker något för jag kan ju trampa på någon på tårna. Det var ganska många som tryckte i att dom hade fler än tio hästar när man kunde "rösta" om det. Det är inte jag som nämnde att bebbe var sjukskriven. Jag trodde bebbes man var heltids bonde och tog hand om hästarna och hon var mer ett ansikte utåt, och det tror jag fortfarande. Så vad bebbe har med detta att göra förstår jag inte. Det var företeelsen många hästar och sjukskrivning jag ville diskutera.

Ja nu skrev jag inte namnet utan hon skrev efter mig att hon trodde att du menade henne också. Och mycket pajkastning har det varit faktist. Så erkänn att det första man tänker på så är det detta. Och var har jag vänt allt som du skriver om bebbe. Nu får du faktist hejda dig och läsa vad du själv skriver. Nu är du barnslig som skriver att du måste fråga mig vad du ska skriva. Jag är inte sådan som sitter och skriver ja och amen när jag inte tycker det. Sådan är du också.

Tack för ditt stöd Gejsa, ja jag tog åt mig av insändaren, men det är väl inte så konstigt med alla dessa påhopp, tycker nog att #39 ser ut att vara ett sätt att slingra sig ur något som uppfattas som påhopp.
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

Kan nog tänka mig att det var många som reagerade och trodde det var bebbe det var riktat mot. Vilket också framgår i tidigare inlägg från medlemar.
Sedan diskussionen angående folks antal av hästar och sjukskrivningar. Så tycker jag att folk inte har ett skit med det att göra. Folk kan vara sjukskrivna från jobb utan att vara dålig på ett sådant sätt att hästarna stör i deras sjukskrivning.
Så om man inte vet om anledningen till en sjukdom ska man inte uttala sig, om man hakar upp sig på något specifikt fall med någon i sin närhet där man hundra procent vet att det stämmer att det är fusk kan man vara så rakryggad att säga vad man tycker till den personen tycker jag. Tror inte alls det är så många som fuksar som folk tror, även fast det finns de som gör det. Sedan vem vet hur mycket hjälp den sjukskrivne får med jämna mellanrum från släkt, vänner och bekanta och restrerande av familjen.
Audiatur et altera pars

Varsågod! Fler finns, det kan du räkna med men dom vågar inte skriva det här. Tycker att detta var droppen faktist.
Nej, nu ska jag gå ut och känna vårsolen stråla. Konstigt! Vi skulle få regn i dag men hade sol mest hela dagen.
Hmmm…. jag hade inte en susning om att du Bebbe var sjukskriven.. Om din man sköter jobbet med hästarna så är det inget som gåller dig då kusarna likväl kunde vara din makes.. men alla har inte man eller släkt som tar hand om hästarna dagligen…
Men jag står fast vid min åsikt gällande att hålla flera hästar och inte kunna arbeta.. De jag stött på sköter det mesta själva och inte gör de gällande att de får vinst vid försäljning.. Så de lyfter sitt sjukbidrag och rider och mockar skit under dagarna istället för att jobba..
Det finns människor som verkligen behöver hjälp inom vård/skola och omsorg därför blir jag less när bidragspengar går till mnsk som åtminstonde skulle kunna arbeta 25%…
Sen så ska man inte gå på person men visst sjutton är det ngt som påverkar oss alla då det är skattepengar det rör sig om! Jag blir så less när jag ser gamla som har slitit i hela sitt liv och sen finns det inga "resurser" då pengarna inte finns… Det var inget snack om att inte arbeta när de växte upp… Skolan har ont om resurser… barn med särsklida behov får ingen hjälp osv..
Sen så är det ju allt annat runt ikring som ska skötas med hantering och träning osv…
Ingen behöver försvara sig här men vi har vår fulla rätt allihopa att ha en åsikt!!!!
Jag utgår även ifrån att det finns makar som hjälper till rent ekonomiskt då inte sjukpenningen är så stor…
Sen utgår jag ifrån att man redovisar försäljningarna om man får en vinst så att en viss del går tillbaka till försäkringskassan… och de som behöver kan få mer hjälp…

Ja visst alla har rätt till sin egen åsikt och om folk fuskar så blir skattebetalarna drabbade. Men det blir vi av den ökade invandringen också. Men det kan vi inte heller göra något åt.
Att folk kan fuska sig till en sjukskrivning låter för mig lite främmande eftersom jag vet att flera med mig inte får sjukersättning trots sjukdom som enligt flera oberoende läkare och sjukgymnaster intygat att jag och fler inte är arbetsföra. Men så sitter det en liten gubbe på försäkringskassan som aldrig sett mig och avgör att jag visst är arbetsför.
Skitsnack, är man sjuk så är man sjuk. Och hur jag är sjuk är en sak mellan mig, min läkare och försäkringskassan.
Audiatur et altera pars
#50 Hoppla hoppla!!!
Vad säger man??? Jag känner mig inte "drabbad" av invandringen…*asg* Hur man ens kan jämställa invandring med bidragsfusk är ju helt sanslöst!!!!!!
Hoppas att du skämtade där… eller är det ett försök att få tråden slopad?
Om det inte fanns fuskare så hade de inte tillsatt en utredningsgrupp… *jag bugar och bockar*
-Åsa, folk som du nämner som blir drabbade och inte får hjälp blir det just för att folk har fuskat…
Och är man riktigt dålig så finns det ju ingen som ifrågasätter det.. jag har inte ifrågasatt dig eller ngnannan just här men jag vet att de finns då jag tom har en i släkten som jag anser har gjort det!!
Sjukpenning är ett privilegium som vi ska vara förbannat rädda om.. och inte missbruka…
Sen skriver du att det är mellan person, läkare och försäkringskassan… då utgår jag ifrån att alla inblandade parter vet om( i de fall det finns hästar) arbetet som görs med hästar??

Jag är inte ute efter att få tråden slopad som du skriver. Men skämtar inte heller. Jag anser att vi blir drabbade av den allt ökande invandringen. Då det inte finns pengar att ta hand om våra barn och gamla så finns det inga pengar att ta hand om andras barn och gamla heller.
Låt de som finns här stanna då de i mina ögon är svenskar nu, men stäng invandringen tills ekonomin har kommit på fötter igen.
Åter till bidragsfusket. De som är berättigad blir likförbaskat utan sjukersättning om man har otur.
Jag är rekomenderad att hålla på och rida så mycket jag kan med min rygg, men ofta går det inte på grund av den värk jag konstant har.
Att man sedan kan åka till stallet och gå ut med sina hästar de dagar man ej kan rida har inget med min arbetsförmåga att göra. Hur tror ni det skulle funka på ett arbete om man kom indroppandes när det var så att man kunde röra sig och sket i det de andra dagarna. Så funkar det alltså inte, har åtminstone inte hittat en arbetsgivare som kan låta mig komma och gå som jag klarar av det. Vissa dagar är bättre de flesta sämre. Så är jag nog inte ensam om att ha det.
Om man har någon som man vet om fuskar, anser jag att det är fel. Men då ska man vara jävligt säker, inte gå på vad man tror. Att anklaga folk för fusk är bara sååå jäkla lågt.
Själv är jag inte sjukskriven eftersom försäkringskassan inte inser att jag borde vara det. Medans min rehabiliteringshandläggare på arbetsförmedlingen inte förstår hur jag ska kunna få ett jobb heller.
Snacka om mitt emellan två höstackar.
Audiatur et altera pars
Visst är det också jäkligt illa när folk kan gå "arbetslösa" med a-kassa i hur många år som helst?? Hur lyckas dom? Innan jag fick fast jobb så hade jag timvik och jobbade varje dag i flera år. På våren kom papper från arbetsförmedlingen SÖK SOMMARJOBB annars stänger vi av dig! En gång ringde jag dit och frågade om de som vill jobba inte kunde få vara ledig en sommar på 6 år och i stället jaga dom arbetsskygga ( OBS detta gäller inte alla arbetslösa, men jag känner till flera såna) eller vad man nu ska kalla dom. Känner även till många som är "så sjuka" ( både psykiskt och fysiskt )att dom inte kan jobba men ändå gör Karlgöra och far runt med massa saker. Mycke märkligt! Men vi som jobbar är ju snälla mot dessa människor! Jobbar ihop lite skatt till dom.
#52 Att hamna i ett vakum som du gjort med f-kassan och arbete är skitsvårt.. Sen var det jag skrev och även andra med mig, tror jag, riktat till de människor som har fler hästar och tränar, håller igång etc… Ja jag tror nog du vet vad jag menar!
ja "a-kassefuskare" finns även de…

#54: Jag tror nog jag förstår hur du menar. Och jag sitter absolut inte och försvarar de som fuskar. Även om det kanske kan låta så.
Jag blev erbjuden förtidspension när jag blev 18 år, vilket jag vägrade ta emot. Jag skulle bara jobba. Samma inställning har jag i dag också, så finner jag ett jobb så kommer jag börja jobba, helt klart. Oavsett vilket jobb det blir, trots varningarna från läkaren om blivande rullstol och sådant. Men jag blir tokig av att gå hemma, trots hästar, illrar, ungar och hundar.
Ett jobb är så mycket mer, den sociala biten när man känner att man gör något, att man får träffa människor och framför allt slippa känna att man lever på någon annan.
Men samtidigt vet jag vad mycket det kan förstöra när folk anmäler en för saker eller anklagar en för saker utan att ha grund för det. Därför jag tycker man ska vara försiktig.
Audiatur et altera pars
oj vad alla är lättretliga…självklart är det folk som fuskar med sjukpenning och har hästar.. men det är även lika många som fuskar och inte har häst. vi kan inte ändra hela sammhällets etik och moral.
självklart är det synd att det fuskas, men jag har svårt att tro att hästfolk är värre än "vanligt" folk. dessutom är det svårt att veta vad en sjuk klarar av och itne. har en vän som får ont i hela kroppen om hon måste göra statiskt arbete, vilket ofta ett arbete innebär. på stallet dock känner hon att hon kan byta syssla när hon känner att hon behöver, och vila när hon behöver, vilket man itne kan göra på många arbeten.
hur som helst. det fuskas överallt, inte mycket att göra åt som privatperson.

Min bästa vän har haft otur med stort O under de senaste 4 åren. Först blir hon sjukskriven pga att en hund bet henne svårt i handen så senor och andra slamsor hängde ut…sen när hon så äntligen kunde gå tillbaks till jobbet halkade hon på en våt trädrot under en promenad så hon bröt sin högra (hon är högerhänt) tumme mitt av och den har nu blivit stel till följd…..när hon återigen känner att nu kan jag börja jobba delvis igen vaknar hon en natt med fruktansvärda plågor i ryggen och fick åka till akuten…..av någon anledning så har hon fått diskbråck på sådant ställe att läkarna är rädd för att hon kommer tappa förmågan att känna av när hon är kissnödig.
Hennes sjukskrivningar har avlöst varandra och till råga på allt så fick arbetsgivaren för sig att sparka henne pga lång frånvaro och vägrade till en början att ställa upp med den rehab plan som de är skyldiga till att ordna.
Nu har försäkringskassan fått fnatt och stängt av henne därför att DOM anser att hon är arbetsför trots mängder med intyg från läkare som säger motsatsen, att förtidspensionera henne vägrar dom oxå. Så nu sitter hon på bar backe utan någon som helst inkomst och vill inget hellre än att jobba om än så lite som 25% men med den tuffa arbetsmarknad som råder har hon det jätte tufft att få ett jobb. Hennes urval är ju rätt begränsat oxå då hon varken kan ha ett jobb där man sitter för mycket eller står för mycket + med den tummen hon har.
Jag tycker ibland att både f-kassan och arbetsförm. aggerar lite som envåldshärskare och leker "gud"…vilka är dom att avgöra vad man kan och ska göra ?!
Jag unnar henne att få vara hemma och jag tycker så förbaskat synd om henne varje gång jag pratar med henne för hon har ingen chans att leva ett vettigt liv.
Hus soc. aggerar ska vi inte ens gå in på !!
Ibland kan jag känna att det ska va f*n att vara ärlig ibland då det många gånger verkar bra enklare att ljuga sig till bidragen.
Mvh CBA
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.
oj så hett klimatet blev härinne 
vi som är sjuka kommer nog snart att vara med i Insider
akta er för Robban Ashberg!!! "skoja bara lite"
och nu börjar detta forum balla ur totalt med anklagelser hit o dit om vem som hoppar på vem nu ….. vad sägs om lite fakta innan man hoppar på nån. somliga påstår att Kiara gör på hopp mot Bebbe ( var i tråden nämner hon Bebbe??) jag vet att det funnits olika åsikter tidigare mellan kiara och bebbe, men att ANTA att någon menar en viss person pga detta tycker jag är lite småbarnsaktigt.
Äsch! Gör nå som gör er gla i ställe. Det är nog så trist å vare sjukskriven. Man behöver den sociala delen som ett arbete ger. Jag är int avendsjuk på er som har värk och annat. Min mor har reumatisk värk och har varit en mycket trött mor i min uppväxt som kämpat för oss barn och mot sin sjukdom, nu är hon så dålig att hon får ta rullstol ibland. Lev och gör de ni kan så läng ni kan, lägg int ner onödig tid på strunt. Man får int tiden igen.

"58" Du tycker det är småbarnsligt! Läs vad bebbe själv skrev #33,34,35#innan du skriver så där. Hon tyckte nämligen själv det. Och jag nämnde inga namn förrens hon själv skrev. Man kan anta utan att skriva namn. Tycker det var värre att ta upp denna fråga och skriva att man har minst 10 hästar och är här på ridsport.
Men nu tycker jag att detta har urholkat totalt. Kommer inte att vara med i denna pajkastning något mer.
#60 jo, jag läste att bebbe själv kände sig påhoppad. och jag vet att dom har haft skilda åsikter om vissa saker, MEN att anta utan namn skriver du, det var ju andra här som namngav vem kiara menade….
det kanske var dumt att även jag visste en som hade många hästar 
det är konstigt att det alltid blir tjafs om vissa människor på forum *suck* för detta är ju inte första gången…

Jag vet inte om DOM har haft olika åsikter eg. Det är ju mest kiara som har haft det mot henne. Tyckte att det gick till överdrift och försökte stoppa som jag tycker rena rama pajkastningen. Att nu fick det vara nog. Vem har skrivit bebbes namn mer än hon själv när hon skrev? Det måste jag ha missat. Försöker läsa det innan hon skrev sitt inlägg. Hittar inte det.
Nej, det var inte första gången men jag hoppas att det var den sista gången iaf. Men jag upplever det som du tycker att jag är boven i dramat fast jag försökte stoppa det innan det blev namn och så. Tycker faktist inte att vi har med det att göra vad man gör på fritiden utöver att vara här på ridsport om man inte vill skriva det givetvis här så alla, vem som helst kan läsa det. Jag vill det inte iaf. Tycker att det är en privatsak. Så familjär vill jag inte vara med okända här på internet.
#33 är inlägget jag tänkte på, okej det var inte du som nämnde namnet, för det var bebbe själv som kände sig träffad i inlägg 35
jag tycker inte att du är nån bov, men jag tyckte att inlägg nr 40 var att ANTA att kiara syftade på bebbe. men Kiara får svara för sig själv, för endast hon kan veta om det är så eller ej inte vi andra.
Ja vissa drabbas mkt hårt! Jag tolkade det inte om huruvida folk överlag är sjuka eller ej utan om hur sjuk man är när man har flertalet hästar som man sköter själv..
Jag hade ingen aning om att en av de personer som ni skriver om är sjukskriven.. Fattade faktiskt inte detta förrens att ni nämde det…
Det är nog ingen som säger att hästfolk är värre en vissa utan tråden handlade just om hästfolk…
man blir ledsen när man hör talas om folk som verkligen behöver hjälp och ingen får…

# 53 måste berätta om vad jag tycker arbetslösa ska få göra för sina pengar…
i usa har vissa mataffärer folk som står och packar matkassarna. detta är oftast personer med ngn form av handikapp. men även ungdomar.
sen första gången jag såg detta har jag sagt: gör för sjutton likadant i sverige. låt de som är arbetslösa få jobba lite för pengarna. hur roligt är det att packa femtioelva kassar när man betalt alla varorna? berget minskar ju inte….

Jag har lämnat tråden till Linda.
Jag ville diskutera risken att för många hästar kan hindra att man kan komma tillbaka till jobbet. Men även den balansgången att hästar och djur är läkande, för lite och för mycket skämmer allt. Det finns många här inne vad jag förstått som har många hästar.
Men nu får Linda ta över
det är ofta debatter om sjukskrivna som har hästar, många som tror att de flesta som är sjukskrivna fuskar för att ha tid över för att rida. jag var lyckligare när jag var fisk och arbetade,stressade hem och fixa i hemmet och ta hand om barnen innan man stressade iväg till stallet. man kände att man gjorde nån nytta då, sen hade man mer pengar också….

Jag vill förtydliga lite vad jag menade i mitt inlägg högre upp….
Det jag menade var att jag godtycker inte att det finns individer som nyttjar systemet inom a-kassa, f-kassan, soc. you name it, i ren lathet när det finns dom som verkligen behöver deras hjälp.
Men jag känner samtidigt att behöver man ljuga för att få hjälpen så välkomnar jag det för det är så systemet verkar vara uppbyggt att fungera.
Alla dessa insatser kanske skulle ta och se över sina egna handlingsplaner och utarbeta en metod att klara ut alla dessa som inte är i behov av deras hjälp.
Jag kan bara känna att det ibland är lite moment 22 inom det mesta som har med detta att göra. Ex. när jag efter min första föräldra ledighet skulle skola in min son hos dagmamma var jag för tillfället arbetslös men aktivt sökande. Kommunen kommer på EFTER jag skolat in sonen att jag inte hade rätt till dagmamman pga arb.lösheten och hotar med att sparka ut honom OM jag inte hittade ett jobb inom 1 vecka.
Jag fick ju så klart panik och lyckades med ett nödrop få ett riktigt skitjobb men vad göra ?!
När jag ifrågasatte kommunen och förklarade att man inte får jobb om man inte har ordnad barnomsorg….och har man inget jobb får man ingen barnomsorg vad ska man göra då ! Vad blev svaret, jo -Lös problemet…du har väll familj!
Nu hade jag turen att lyckas hitta ett jobb snabbt….grejen är att jag kommer stå inför samma problem när jag nu i höst ska skola in min minsting !
Nåja, det blev lite off topic men ändå…
Mvh CBA
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Hej allihopa!
-Jag har inte kunnat vara inkopplad på senaste dagarna därför kommer jag idag, imorgon jobba heltid med ridsport.
-Jag har nu lusläst ewn del, skummläst endel av era inlägg..
-Debatten tycker jag är intressant, även om den är känslig.
-Själv har jag rätt många hästar (dock inte sjukskriven eftersom jag känner mig frisk och är ung..)
-Ang eventuella påhopp så är det tråkigt att vissa känner sig påhoppade, även om det är svårt att bevisa om de är missriktade eller inte.
-Men visst ämnet är känsligt, absolut.
-Tror iof att mängden hästar är liten i samanhanget utan mer om man klarar att mocka, borsta, ev rida sin häst när armarna värker osv.
-Min tanke är (okunnig på ämnet men pluggat både psykiska och fysiska sjukdommar..)
-Åter igen: min tanke..
-Hur kan man om man lider av ex panikångest lyckas klara sköta sin häst de perioder som det är värst?
-Orka ta sig ut till stallet, träffa människor, ta konflikter som ofta dyker upp, orka betala räkningar för stall, hovslagare etc?
-Hur orkar man sköta om sin häst och förbise sina egna behov om man lider?
-Tror iof som vi tidigare diskuterat att hästarna många gånger är balsam för själen iof.
-När man är sjukskriven för div sjukdommar vanligen fybro, rem..osv..
-Hur orkar ni de dagarna som det är värst släpa ut er till stallet och mocka, borsta och sadla?
-Kanske många gånger att tiullvaron i stallet känns så meningsfull att det är värt det?
-Tror att många skulle må lika bra om de kände sig betydelsefulla i arbetslivet även om det bara var 3 timmar varannan dag, att få känna sig behövd och träffa arbetskamrater och verkligen jobba med det man faktist tycker är roligt.
-Föreställ ert dröm jobb, skulle ni orka ta er till ett sådannt tre timmar varannan dag?
-Visst är det slitigt ibland, jag berättar sällan att jag har ep..
-Idag så jobbar jag heltid i kista resväg 3-4 timmar varjegång) går till och från tåget 3 km (eftersom jag har ep får jag inte köra bil..)
4 timmar cirka varje dag sitta vid datorn och fixa med allt som en Sajtvärd ska göra (de dagar jag inte är så mkt inkopplad är det för att datorn påverkar mig ganska mkt periodvis..
-Sedan har jag ju alla mina hästar, barn, hus och hem som ska skötas.
-Visst är det tungt ibland, inget snack om saken men eftersom jag älskar mitt arbete finns inget annat alternativ även om jag skulle kunna bli hemmafru om jag ville (skulle underlätta enormt..)
-Jag lämnar debatten till er som är berörda och hoppas att ingen känner sig påhoppad.
-Slutligen 1-10 hästar ovidsäntligt..vad jag menar är: kan man så kan man…frågan är bara hur?
-Balsam för själen?
Vänligen/Linda

#69 om du anser att jag har hoppat på någon så kan du ta bort tråden, för det var inte meningen att angripa någon. Utan mer just att sätta tummen på att det är lätt att ersätta arbete med hästar och att det kanske mer är mängden hästar/hobby än sjukdomen som efter några år hindrar en från att gå tillbaka i arbete.
Men ingen mer än jag kan skriva under på att även hästen kan göra underverk för att få en att kunna fortsätta att arbeta.
#69 det är tänkvärt det du skriver, och det diskuteras väldigt ofta denna sjukskrivningsfråga även på andra forum….

Ja, nog är hästar balsam för själen det tror jag också. Många som har häst skulle nog mått sämre utan häst. Tex psykologhjälp och vad kostar inte det för oss skattebetalare?
Jag har blivit rekomenderad sjukskrivning flera gånger av läkaren men jag vägrar. Gick ner i arbetstid till 75% men nu har det dragit iväg och jag jobbar 95%. Tänker hålla igång så länge jag bara kan.
Ridning för mig är en helt fantastiskt rehabilitering eller bättre att kalla det habilitering jag blir mjuk i mina leder och mår allmänt fint av det. Det är verkligen en bra aktivitet som jag betalar för själv. Balsam för kropp och själ. Mockningen kan vara jobbig ibland, men jag har ju tösen som hjälper till.

Dom dagar jag är för dålig ställer barn och sambo upp. Så hästarna behöver inte bli lidande.
Att jag är bättre på att bita ihop min smärta för att ta mig till ett jobb än till stallet lär jag dock erkänna, för jag vet att Malin och Kalle kan greja hästarna men inte mitt jobb.;-)
Jag skulle ge vad som helst för att få vara frisk och ha ett jobb, men eftersom det inte är genomförbart så skulle jag kunna nöja mig med ett jobb. Ingen som vet om vart man får tag i ett?
Audiatur et altera pars
nu har jag läst igenom hela tråden och vet inte riktigt vad jag ska skriva.
Tillhör den där gruppen som är långtidssjukskriven med hästar, hundar,katter och marsvin…………är nu inne på mitt 4 år som sjukskriven, vill inget mer än få ett jobb, men som det ser ut nu så klarar jag inte av det. Jo jag klarar av mina djur visa dagar och visa dagar är jag sängliggandes och hög som ett höghus pga starka värktabletter.
Gjorde mig av med mina hästar när jag blev skadad och vad hände då? jo jag gick ner mig alldeles för djupt i ångest och depression och till det ännu fler tabletter. Fick rådet av läkaren att skaffa häst igen så nu har jag 6 st. Hästar är mitt liv och jag vågar nästan säga att dom är lika mycket värda som mina barn.
Är nu ute och arbetstränar 3 dagar i veckan a`2 timmar åt gången.
Efter min skada så har jag tappat ca 8000 kr i månaden samt kostnad för alla tabletter och läkarbesök, samt kraftig viktuppgång.
Tyvärr så är det inget man väljer att bli sjuk/skadad så man får gå hemma och personligen så är jag fruktansvärt trött på just denna nedvärderande sättet mot oss sjukskrivna som dessutom har mage att ha djur.
Vid långtidssjuksrivning så tar ekonomin rejält med stryk och jag delar gärna med mig av mitt liv om jag får leva som vanligt igen om bara så för 1 timme.
Så den som känner sig manad att gå hemma hos mig och sköta mina djur säg bara till jag bytar så gärna. Det är tur att man har humorn i behåll annars hade jag nog inte levt längre.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

#76 om du läser mina inlägg utan att rikta det åt något håll, så kan du läsa att jag tycker att några hästar är bättre än inga hästar. Det är just när hästarna växer och blir fler i takt med att man blir bättre och orkar mer. Helt plösligt så står man där med så många hästar att hästarna hindrar en från att jobba inte sjukdomen. Jag hade inte överlevt utan häst, fråga bara min man. Men innan jag blev sjuk så hade jag inte heller klarat jätte många hästar och samtidigt kunnat jobba heltid.
Så länge hästarna är på ett normalt hobbyplan så tycker jag att det är helt riktigt med att ha häst. Men när det växer och växer, det var det jag funderade över. Jag har ju som jag skrev reumatism och jag har valt att begränsa hästantalet för att kunna jobb. Någon stans måste man ju dra gränsen, när hindrar hästarna mig från att jobba.
Men som jag skrev första hästen ska man ha bidrag till, för så mycket nytta den gör för hälsan det kan ingen sjukgymnast i värden åstadkomma.
Någon avundsjuka det har jag inte på någon mitt liv skulle jag inte vilja byta bort, inte ens min reumatism

Seriöst nu tjejer, ni kommer aldrig bli sams om just det här det vet ni ju.
Det var bara tankar som Kiara skrev ner.. alla har vi tankar om mycket. Men hur tankar kan bli så hårda ord mot varandra har jag svårt att förstå =( Alla vill ha sista ordet och det är ju svårt när så många tjivas.
Och på tal om absolut ingenting så är det faktiskt vår på gång. Man ska bli glad av sånt… inte bråka mera! =)
Oj oj det här var verkligen ett hett ämne.
Vet flera som är sjukskrivna som har flertalet hästar, förstår inte hur det går ihop riktigt.
Folk som fuskar gör mig galet förbannad men det är ju så svårt och veta, det finns säkert massor av människor som egentligen BEHÖVER vara sjukskrivna precis som det finns folk som inte behöver vara det men är det.
En sak jag inte förstått med de jag känner som är sjukskrivna och har massor av hästar, hur har de råd?

Ja, hur har man råd. Man drar in på allt annat. Käkar billig mat själv, festar inte, och hoppas på jävligt stor förståelse från familj och släkt och vänner som snällt hjälper en med pengar.
Mvh Åsa
Audiatur et altera pars

Ja, det är ju inte billigt att ha häst. En kompis som jag har hade under en period mycket dåligt ekonomiskt. När lönen kom då betalade hon stallhyra och lägenheten sen gick hon till affären och köpte hundmat för en månad och makaroner till sig själv och la undan till en halv skoning (var annan månad skor man). Sen satte hon sig ner och betalade resterande räkningar och om det blev något kvar då sparade hon hälften (till veterinärer och annat oförutsätt) och resten levde hon för. Vill man så nog har man råd i alla fall med en häst.
Men man kan ju fråga sig hur roligt det är att ha många hästar om man känner att ekonomin inte riktigt räcker till att ringa veterinären och man drar lite på skoningarna för att pengarna ska räcka. Men detta har ju inte så mycket med att man är sjukskriven eller inte, det är ju mer att hästarna har växt över ens ekonomiska resurser. Nu är det ju tufft att vara sjukskriven för det är ju ingen full lön man får och ofta höga kostnader för mediciner och läkare.
Men det är nog lätt att även dra på sig för många djur rent ekonomiskt också oberoende om man är frisk eller sjuk. Har man då eget stall då ser man ju inte stallhyran så direkt och många kommer nog undan billigt med hö också. Jag har räknat om jag skulle betala fullt för hö så skulle varje häst kosta mig ca 600-700 kr i månaden, dom är oskodda och ponnys. Men vist skulle jag ha tio stycken så skulle det bli en 6000-7000kr i månaden och för varje häst ökar ju risken att man får ringa efter veterinär. Men detta är ju oberoende om man jobbar eller inte.
ja, visst får man snåla med det mesta när man är sjukskriven (annars också) jag köper sällan kläder till mig, åker till ullared 2ggr/år och köper de flesta kläder plus julklappar och ibland även presenter till släktingar tills de fyller år osv. Vi köper oftast begagnade möbler, tv apparater mm. festar sällan, lagar billig mat, köper billigt tvättmedel mm.
hmm. jag upptäckte nu vilken snåljåp jag är 

#82 Vad då snåljåp, du ger ju bort både julklappar och presenter
#83 jo, men barnen tycker jag är snål när det ska vara begagnade möbler 

#83 det är ju tränigt se på all inrednings program dom springer ju på loppis hela tiden.

jag har inte köpt kläder till mig själv på hur länge som helst. ändå är jag inte sjukskriven. men pengarna går ju till allt annat. hemma hos oss är räkningarna, djuren och sist människorna som är viktigast.

Ja, lisette så prioriterar vi också här hemma.
#85 jag tycker det är jättekul att springa på loppis! jag gillar gamla antika saker.

Om det nu är så att man är sjukskriven för att man inte kan jobba - men kan vara i stallet dagarna i ända. Ja då kanske man ska jobba i ett stall….? Många går nog hemma och dräller och får betalt av staten och tycker att det är helt ok. Säger inte att man inte får vara sjukskriven, det är självklart att man skall vara det om man behöver det. Men jag har svårt att se att man klarar av ansvar och arbete med många hästar men inte ansvar och arbete på en arbetsplats……
just nu sjukskriven för jag väntar bran och har ett tufft och tugnt jobb. Annars tycker jag det är pest att gå hemma. Det som är värst nu är ju ekonomin tycker jag. Nu festar inte jag så jag lägger allt på djuren men det är ändå påfrestande med mindre lön. Gillar mitt jobb annars.
#89 det som är skillnaden är att man får göra allt i sin egen takt, ta hur många raster man vill när man är i egna stallet. själv skulle jag inte klara av mina 2hästar om jag inte fick den hjälpen jag får idag av mina stallkamrater och min dotter. det tar så lång tid ändå i stallet nuförtiden.

#89: Håller med #91, sedan är det så att man kan välja den tid på dagen som känns bäst just den dagen att ta hästen på en promenad till exempel om man är för dålig att rida.
Sedan är det ingen i stallet som bryr sig om att jag sitter och vilar mellan utfodringar och förberedelser, det gör jag när jag känner att jag måste det.
Fast som sagt var, jag är ju inte ens sjuk jag så jag ska väl hålla tyst egentligen, hör till dem som skulle kunna göra vad som helst för ett jobb oavsett att det sätter min familj på spel.
Audiatur et altera pars
#92 jag tycker inte du ska vara tyst ! det är väl bra att du kan tänka dig in i andras sits.

Problemet är ju inte en eller två hästar, problemet är när antalet hästar blir så många att även en frisk människa skulle ha svårt att jobba heltid. När det är hästarna som hindrar en från att jobba deltid och inte sjukdomen. Har man tio hästar eller fler då kan man inte pula i sin egen takt, dom ska ha skötsel, även om matte/husse är sjuk.
Jag känner bara en som har fler än tio hästar och jobbar heltid och inner med det, hon driver en ridskola
ja, det är bara att blicka tillbaka ett par år. när jag var frisk jobbade jag emellan 7-16 och hade två hästar. det var stressigt, men det gick
några fler hade jag inte hunnit med iallafall.
ps, såg någon på insider igår? det handlade om bidrags-fusk som vi diskuterade här förut. fast där handlade det mer om de som både får sjukbidrag och arbetar samtidigt

#93: Kruxet är kanske att jag ju är sjuk men inte enligt försäkrings´kassan, därför jag vet lite hur det är. Behöver inte gå så långt för att se det.
Jag hade arbetsdagar som vara mellan klockan 9-20.30 då ja jobbade, med eget stall med två hästar. Nu jobbade jag inte sju dagar i veckan, så man fick rida och pyssla med det extra på helgerna när man slutade tidigt (17.00) och de lediga dagar man hade. Jag hade vissa dagar lättit hunnit med fyra-fem hästar till. Då en dag när jag var bra vill säga. Men de dagar det körde ihops sig så fanns gubbe och barn. Så det löser sig oavsett om man jobbar eller är hemma.
Trivdes mer med livet när jag jobbade, och ärligt tillbringade jag mer tid med hästarna då än nu.
Audiatur et altera pars
ok, då förstår jag.

# 74 Tack mamma! Men du brukar sköta det jobbiga ju. Du är snäll.